Elektromobilita

Recyklace akumulátorů z elektromobilů: Poradíme si s ní, nebo nás baterie zavalí?

Recyklace baterií do elektromobilů je velkým tématem, které vzbuzuje emoce jak u milovníků, tak i u odpůrců elektromobility. Zjistěte, kde byla situace s použitými akumulátory opravdu nahnutá a přečtěte si, jaké jsou v dnešní době možnosti opětovného využití.

Recyklace akumulátorů z elektromobilů: Poradíme si s ní, nebo nás baterie zavalí?
Recyklace akumulátorů z elektromobilů: Poradíme si s ní, nebo nás baterie zavalí?

Elektromobilita v posledních letech postupuje mílovými kroky vpřed a je vyzdvihována jednotlivci i celými státy jako ekologičtější varianta dopravy. Pracuje se na rozšíření infrastruktury, delším dojezdu automobilů i zajištění výhod pro ty, kteří se rozhodnou zelený trend podpořit a elektromobil si pořídit. Na první pohled to vše dává smysl, odpůrci však argumentují, že s rostoucím počtem elektromobilů si budeme muset poradit také s větším a větším množstvím použitých baterií. Zvládneme je zrecyklovat, a nebo bychom se měli obávat, že nás do několika let úplně zaplaví?

Startup plánuje prodloužit dojezd elektromobilů zapojením přívěsu s baterií

V recyklaci má náskok Čína

Při hledání odpovědí na tyto otázky jako první nahlédneme do Číny, která elektromobily ve velkém prosazuje jako dopravní prostředky budoucnosti. Poptávka po tomto typu vozidel je tu poměrně vysoká a s ní jde ruku v ruce také výroba lithiových baterií. Není tedy asi velkým překvapením, že rok od roku narůstá i množství bateriového odpadu.

To se v Číně začalo projevovat už v roce 2017, kdy se objevily první problémy s recyklací. Důvodem bylo hlavně to, že lithiové baterie v Číně nebyly považovány za nebezpečný odpad, a tak často končily na skládkách, kde se z nich toxické látky mohly vyplavovat přímo do půdy. Dalším potížem byla také slabá vybavenost firem, které neměly vhodné technologie na to, aby baterie recyklovaly. Majitelé recyklačních linek si tak hromadně stěžovali na pomalý postup vlády, od které očekávali finanční podporu přestavby stávající techniky.

Recyklace baterií z elektromobilů

Nezbylo tak nic jiného, než vzniklé potíže začít urychleně řešit. Začátkem roku 2018 čínské ministerstvo průmyslu vydalo dočasné předpisy, které nařídily výrobcům elektromobilů, že musí zřídit síť pro sběr a recyklaci použitých baterií. Mimo to se však intenzivně řeší i možnosti dalšího využití baterií a aplikace nových technologií.

Čína se tak v oblasti recyklace akumulátorů pomalu ale jistě začíná formovat jako lídr – jednak kvůli tomu, že s horami bateriového odpadu už má své zkušenosti, ale také proto, že momentálně je centrem výroby baterií, a tak je logické, že se zde z recyklací získaných materiálů tvoří nové akumulátory. Díky znalostem v oboru a výrobním kapacitám tak Čína zřejmě před ostatními zeměmi získá výraznější náskok.

Životnost fyzických baterií. Je nutné je vyměňovat po několika letech?

Recyklovat baterie se zatím ekonomicky nevyplatí, změny jsou však blízko

Podle agentury Creation Inn se tak zatím dá předpokládat, že do poloviny příštího desetiletí budou více než 2/3 lithium-iontových baterií recyklovány právě v Číně, což by do budoucna pro zemi mohlo znamenat velkou výhodu.

Nyní se sice recyklace akumulátorů moc nevyplatí, některé zdroje však tvrdí, že za pár let by mohla být výnosným byznysem. Rozvoj celého odvětví brzdí hlavně fakt, že ve světě je zatím starých baterií poměrně málo, a tak se společnostem nevyplatí investovat do nových technologií, jednoduše proto, že by jejich zavedení nebylo rentabilní. Rovnice je jednoduchá – čím více baterií se bude recyklovat, tím levnější bude i opětovný zisk lithia. Problémem je však celkově i jeho získávání z baterií, které je poměrně dost komplikované. To vše by však mohly změnit novější technologie, na kterých se neustále pracuje. Navíc roste hodnota lithia a grafitu a s jejich vyšší cenou stoupá také potenciál zpracovávání starých baterií.

Na nových technologiích recyklace v současné době pracují například vědci Kalifornské univerzity v San Diegu. Ti se snaží obnovit ionty lithia tak, aby byly opět funkční. Původně k tomuto procesu byl potřeba tlak deseti atmosfér a celý postup byl poměrně rizikový, dnes už se však výzkumnému týmu daří pracovat s mnohem menším tlakem a minimálním rizikem. Zatím umí obnovit pouze jeden typ baterií, do budoucna by však mohlo jít o řešení, které výrazně prodlouží životnost všech li-on akumulátorů.

Nabíjení elektromobilu Nissan

Řešením je opětovné využití

Další dobrou zprávou je, že použité akumulátory z elektromobilů určitě nemusí zamířit rovnou na skládku. I když už na pohon vozidla nestačí, pořád ještě mohou dobře posloužit. To potvrzuje i Vít Pokorný, specialista z E.ON Energie: „Dlouhodobě se také diskutuje a testuje opětovné využití těchto baterií například na dobíjení elektromobilů nebo regulaci v distribuční síti. Je tedy možné, že nadcházejících letech se ještě najde využití i pro vysloužilé baterie.“ Krásným příkladem může být automobilka Nissan, která staré baterie z modelů Leaf využívá do pouličního osvětlení v Japonsku.

Nový Nissan Leaf 2018: Vylepšený nástupce s nulovými emisemi

A co z toho všeho plyne pro spotřebitele? Pokud se k recyklaci baterií svět postaví zodpovědně, určitě se nemusíme bát toho, že by nás použité baterie z elektromobilů doslova zavalily. U nás navíc určitě nehrozí ani to, že se nefunkční akumulátory z elektromobilů budou povalovat volně na skládce, tak jako kdysi v Číně. „Každý dovozce baterií na český trh má povinnost zajistit jejich zpětný odběr v každé obci, kde žije více než 2 000 obyvatel. Po skončení životnosti baterií se tak vlastník FVE nemusí obávat, že nebude mít kam baterie uložit. Stačí vyhledat první sběrný dvůr a tam baterie odložit. Ty pak dále putují buď nazpět dovozci nebo přímo do recyklačního závodu,“ vysvětluje Vít Pokorný.