Dotace na elektromobily 2021: Dočkají se i soukromé osoby?
Počet elektromobilů na českých silnicích roste. V porovnání s řadou dalších evropských zemí je ale obměna vozového parku mnohem pomalejší. Jedním z hlavních důvodů je absence státní podpory na nákup elektromobilů pro soukromé osoby. Dočkají se řidiči dotací na elektromobily v roce 2021?
Elektromobilita nabírá na významu, výjimkou není ani ČR
Pravděpodobně už ani největší odpůrci elektromobilů nemohou popírat skutečnost, že elektromobilita je na výrazném vzestupu. Vzhledem k emisním cílům stanoveným mezinárodním společenstvím lze do budoucna očekávat další růst počtu elektromobilů.
Zatímco v roce 2013 jezdilo na silnicích po celém světě zhruba 400 tisíc aut na elektrický pohon, v loňském roce tento počet překročil 7 milionů. V České republice je aktuálně evidováno asi 4000 elektromobilů. Vezmeme-li v potaz celkový počet registrovaných vozidel v zemi, který činí zhruba 8,2 milionu, jde stále o zanedbatelné číslo.
Nicméně rostoucí trend je i v ČR naprosto zřejmý – ze zmiňovaných 4000 elektromobilů bylo více než 1200 zaevidováno mezi lednem–červnem 2020. Za celý rok 2019 bylo registrováno 756 vozů s elektrickým pohonem. Zhruba z poloviny se na letošním růstu podílela mladoboleslavská Škoda, která v současné době nabízí nejlevnější elektromobil na českém trhu – model CITIGOᵉ iV. Pořizovací cena tohoto vozu nyní startuje na 499 tisících korun. Stejná automobilka nabízí ještě Škodu Enyaq, nejdražší a nejluxusnější model této značky, který byl představen letos v září.
Vyspělé evropské země jsou v elektromobilitě mnohem dál
Rostoucí trend v České republice je patrný, nicméně v porovnání s řadou evropských zemí je stále výrazně pomalejší. Podíl elektromobilů na nově registrovaných vozidlech činil v prvním čtvrtletí 2020 v ČR 1,5 %. V rámci pěti největších evropských trhů (Německo, Francie, Velká Británie, Itálie a Španělsko) vykazoval tento podíl za stejné období hodnotu 3,6 %. Navíc tyto země zdaleka nejsou v zavádění elektromobility nejdále – vyšší čísla vykazuje například Nizozemsko, Švédsko nebo Norsko, kde má čistě elektrický pohon každý druhý prodaný vůz.
Vyšší podíl elektromobilů v jiných evropských zemích je dán především státní podporou. Nákup vozů s elektrickým pohonem bývá různě zvýhodňován tak, aby konečná cena byla konkurenceschopná s benzinovými a dieselovými auty. V České republice žádná podpora na nákup elektromobilů pro soukromé osoby neexistuje.
Dotace na elektromobily se v ČR týkají jen veřejné správy
Jaké dotace u nás lze v současnosti čerpat na elektromobily? Na tuto otázku odpovídá Ondřej Charvát z tiskového oddělení Ministerstva životního prostředí.
„Aktuálně je otevřená výzva Národního programu životní prostředí 11/2019: Ekomobilita v objemu 100 milionů korun pro veřejnou správu. Žádat mohou obce, kraje a jejich příspěvkové organizace, ale také veřejné vysoké školy nebo výzkumné instituce. Podpora se týká nákupu nových vozidel či pronájem vozidel s pohonem na CNG, plug-in hybridy (PHEV); hybridy (FHEV) a elektromobily, podpořit je možné také náklady na pořízení chytrých dobíjecích stanic pro dobíjení elektricky poháněných vozidel, tzv. smart wallboxy.“
Změny v dotačních programech a zavedení výhod pro soukromé osoby v následujícím roce očekávat nelze. „Ministerstvo životního prostředí plánuje pokračovat v programu podpory pro veřejné instituce,“ popisuje Charvát strategii pro rok 2021. Další podpora elektromobility v ČR by podle něj měla zahrnovat realizaci chytrých dobíjecích stanic v bytových domech prostřednictvím programu Nová zelená úsporám. Kromě toho je MŽP koordinátorem Evropského týdne mobility a připravuje podobu Modernizačního fondu a Fondu spravedlivé transformace, kde se do budoucna s podporou elektromobility také počítá.
V zahraničí je podpora významná i pro soukromé osoby
Jak bylo řečeno, v řadě evropských zemí nabízí stát zvýhodnění na nákup elektromobilů i soukromým osobám. Sousední Německo poskytuje dotaci v hodnotě 9000 eur (zhruba 243 000 korun) na nákup elektromobilu s pořizovací cenou do 40 000 eur (1 080 000 korun). V Rakousku je v platnosti příspěvek ve výši 5000 eur (135 000 korun) a dotaci pro úspěšné žadatele nabízí také Slovensko – konkrétně 8000 eur (216 000 korun). V elektromobilům zaslíbeném Norsku zase mají řidiči těchto vozidel dlouhodobě slevu na DPH a další daňová zvýhodnění.
Státní podpora na nákup elektromobilů pro soukromé osoby |
|
---|---|
Země |
Částka |
Německo |
9000 eur (pořizovací cena max. 40 000 eur) |
Rakousko |
5000 eur |
Slovensko |
8000 eur (pořizovací cena max. 50 000 eur) |
Česká republika |
žádná |
Je otázkou, zda se České republice bude dařit naplňovat cíle směřující ke klimatické neutralitě i bez podpory na nákup elektrických vozů pro soukromé osoby. Poslední verze Národního akčního plánu čisté mobility počítá v roce 2030 s 220 tisíci elektromobily na českých silnicích, v optimistickém scénáři dokonce s 500 tisíci.