Elektromobilita

Dotace na elektromobily 2021: Dočkají se i soukromé osoby?

Počet elektromobilů na českých silnicích roste. V porovnání s řadou dalších evropských zemí je ale obměna vozového parku mnohem pomalejší. Jedním z hlavních důvodů je absence státní podpory na nákup elektromobilů pro soukromé osoby. Dočkají se řidiči dotací na elektromobily v roce 2021?

Dotace na elektromobily 2021: Dočkají se i soukromé osoby?
Dotace na elektromobily 2021: Dočkají se i soukromé osoby?

Elektromobilita nabírá na významu, výjimkou není ani ČR

Pravděpodobně už ani největší odpůrci elektromobilů nemohou popírat skutečnost, že elektromobilita je na výrazném vzestupu. Vzhledem k emisním cílům stanoveným mezinárodním společenstvím lze do budoucna očekávat další růst počtu elektromobilů.

Zatímco v roce 2013 jezdilo na silnicích po celém světě zhruba 400 tisíc aut na elektrický pohon, v loňském roce tento počet překročil 7 milionů. V České republice je aktuálně evidováno asi 4000 elektromobilů. Vezmeme-li v potaz celkový počet registrovaných vozidel v zemi, který činí zhruba 8,2 milionu, jde stále o zanedbatelné číslo.

Elektromobily vpřed. Odborníci z Eindhovenu srážejí kritiku německých automobilek

Nicméně rostoucí trend je i v ČR naprosto zřejmý – ze zmiňovaných 4000 elektromobilů bylo více než 1200 zaevidováno mezi lednem–červnem 2020. Za celý rok 2019 bylo registrováno 756 vozů s elektrickým pohonem. Zhruba z poloviny se na letošním růstu podílela mladoboleslavská Škoda, která v současné době nabízí nejlevnější elektromobil na českém trhu – model CITIGOᵉ iV. Pořizovací cena tohoto vozu nyní startuje na 499 tisících korun. Stejná automobilka nabízí ještě Škodu Enyaq, nejdražší a nejluxusnější model této značky, který byl představen letos v září.

Vyspělé evropské země jsou v elektromobilitě mnohem dál

Rostoucí trend v České republice je patrný, nicméně v porovnání s řadou evropských zemí je stále výrazně pomalejší. Podíl elektromobilů na nově registrovaných vozidlech činil v prvním čtvrtletí 2020 v ČR 1,5 %. V rámci pěti největších evropských trhů (Německo, Francie, Velká Británie, Itálie a Španělsko) vykazoval tento podíl za stejné období hodnotu 3,6 %. Navíc tyto země zdaleka nejsou v zavádění elektromobility nejdále – vyšší čísla vykazuje například Nizozemsko, Švédsko nebo Norsko, kde má čistě elektrický pohon každý druhý prodaný vůz.

Vyšší podíl elektromobilů v jiných evropských zemích je dán především státní podporou. Nákup vozů s elektrickým pohonem bývá různě zvýhodňován tak, aby konečná cena byla konkurenceschopná s benzinovými a dieselovými auty. V České republice žádná podpora na nákup elektromobilů pro soukromé osoby neexistuje.

Dotace na elektromobily se v ČR týkají jen veřejné správy

Jaké dotace u nás lze v současnosti čerpat na elektromobily? Na tuto otázku odpovídá Ondřej Charvát z tiskového oddělení Ministerstva životního prostředí.

„Aktuálně je otevřená výzva Národního programu životní prostředí 11/2019: Ekomobilita v objemu 100 milionů korun pro veřejnou správu. Žádat mohou obce, kraje a jejich příspěvkové organizace, ale také veřejné vysoké školy nebo výzkumné instituce. Podpora se týká nákupu nových vozidel či pronájem vozidel s pohonem na CNG, plug-in hybridy (PHEV); hybridy (FHEV) a elektromobily, podpořit je možné také náklady na pořízení chytrých dobíjecích stanic pro dobíjení elektricky poháněných vozidel, tzv. smart wallboxy.“

Vyplatí se jezdit elektromobilem?

Změny v dotačních programech a zavedení výhod pro soukromé osoby v následujícím roce očekávat nelze. „Ministerstvo životního prostředí plánuje pokračovat v programu podpory pro veřejné instituce,“ popisuje Charvát strategii pro rok 2021. Další podpora elektromobility v ČR by podle něj měla zahrnovat realizaci chytrých dobíjecích stanic v bytových domech prostřednictvím programu Nová zelená úsporám. Kromě toho je MŽP koordinátorem Evropského týdne mobility a připravuje podobu Modernizačního fondu a Fondu spravedlivé transformace, kde se do budoucna s podporou elektromobility také počítá.

V zahraničí je podpora významná i pro soukromé osoby

Jak bylo řečeno, v řadě evropských zemí nabízí stát zvýhodnění na nákup elektromobilů i soukromým osobám. Sousední Německo poskytuje dotaci v hodnotě 9000 eur (zhruba 243 000 korun) na nákup elektromobilu s pořizovací cenou do 40 000 eur (1 080 000 korun). V Rakousku je v platnosti příspěvek ve výši 5000 eur (135 000 korun) a dotaci pro úspěšné žadatele nabízí také Slovensko – konkrétně 8000 eur (216 000 korun). V elektromobilům zaslíbeném Norsku zase mají řidiči těchto vozidel dlouhodobě slevu na DPH a další daňová zvýhodnění.

Státní podpora na nákup elektromobilů pro soukromé osoby

Země

Částka

Německo

9000 eur (pořizovací cena max. 40 000 eur)

Rakousko

5000 eur

Slovensko

8000 eur (pořizovací cena max. 50 000 eur)

Česká republika

žádná

Je otázkou, zda se České republice bude dařit naplňovat cíle směřující ke klimatické neutralitě i bez podpory na nákup elektrických vozů pro soukromé osoby. Poslední verze Národního akčního plánu čisté mobility počítá v roce 2030 s 220 tisíci elektromobily na českých silnicích, v optimistickém scénáři dokonce s 500 tisíci.