Elektromobilita

Kolik stojí nejlevnější elektromobil v ČR?

Poptávka po elektromobilech celosvětově roste a do budoucna se dá očekávat další, ještě mnohem výraznější nárůst. Reagují na to pochopitelně i automobiloví výrobci. Značky, které se k elektromobilitě stavěly skepticky, dnes běžně představují elektrické modely a počítají s dalšími. Kolik stojí nejlevnější elektromobil v České republice a jaké další možnosti má člověk, který si u nás chce pořídit tento typ vozidla?

Kolik stojí nejlevnější elektromobil v ČR?
Kolik stojí nejlevnější elektromobil v ČR?

Nejlevnější je malé elektrické vozítko z Ostravy

Elektromobily se v České republice zatím netěší velké popularitě. Může za to především cena, která je bez státních zvýhodnění výrazně vyšší než u aut se spalovacím motorem. Nicméně některé automobilky se u elektrických modelů snaží zaujmout právě cenou – elektromobil tedy možná pořídíte mnohem levněji, než si myslíte. Který elektromobil v prodeji na českém trhu je tedy nejlevnější?

Technicky vzato je to malé elektrické vozítko VXT 2 Quadro od firmy Velorxtrike. Cena tohoto vozu včetně 10 kusů olověných baterií se pohybuje kolem 186 tisíc korun. Jde o maličké auto do města, jehož maximální rychlost je pouhých 45 km/h. Z toho důvodu vozidlo pochopitelně nemůže na dálnice nebo rychlostní silnice. Na druhou stranu jeho 226 centimetrů délky a 118 centimetrů šířky oceníte právě v hustém městském provozu nebo při parkování. K jeho řízení stačí vlastnit řidičský průkaz skupiny AM, takže ho mohou řídit i mladí lidé od 15 let. Za zmínku stojí už jenom z toho důvodu, že výrobcem je firma Velorxtrike ze severní Moravy. Elektrická vozítka jsou vyráběna ve spolupráci s čínskou firmou, kde se vyrábějí některé díly. Kompletace a montáž probíhá ve Staré Bělé u Ostravy.

Běžným automobilům vévodí Škoda Citigo iV

Zaměříme-li se na standardní auta, která mohou do všech typů provozu, pak je nejlevnějším elektromobilem v České republice Škoda Citigo iV. Právě tuzemská automobilka přišla u elektrických vozidel s naprosto nevídanou cenou 429 900 korun. I přes listopadové zdražení na aktuálních 479 900 korun zůstává tento model s přehledem nejlevnějším elektromobilem v Česku. Citigo s benzinovým motorem, které bylo k dostání v minulosti, již automobilka nabízet nebude. Nevýhodou je skutečnost, že zatím lze toto auto pouze objednávat, u prodejců se totiž objeví až v příštím roce. S aktuální cenou Citigo na českém trhu v podstatě nemá přímého konkurenta.

Běžným automobilům vévodí Škoda Citigo iV

Pětidveřové Citigo iV je poháněno motorem o výkonu 61 kW. Uváděný dojezd na jedno nabití je 260 kilometrů. Nabít vůz na 80 procent kapacity z naprosto vybité baterie trvá 12,5 hodiny z běžné 230 V zásuvky. V případě použití rychlodobíjecí stanice s výkonem 40 kW lze totéž dosáhnout za hodinu. Populární česká automobilka plánuje nabídku elektromobilů výrazně rozšiřovat. Kromě Citiga je k dispozici také elektrická verze modelu Superb. V příštím roce uvede Škoda Auto na trh další elektromobil a také hybridní Octavii. Do konce roku 2022 chce mít tato značka ve svém portfoliu celkem deset modelů s různým stupněm elektrifikace. Mladoboleslavská firma očekává, že podíl elektrických vozů na celkovém prodeji bude do roku 2025 zhruba 25 %.

Bude Česká republika podporovat pořízení elektromobilů?

Za další možnosti už si člověk připlatí

Druhý nejlevnější elektromobil, který je aktuálně k dostání na českém trhu, je Smart EQ Fortwo. Jeho cena začíná na 568 900 korunách u třídveřové varianty, pětidveřová je o deset tisíc dražší. Malé auto z koncernu Daimler má elektromotor o výkonu 60 kW a uvádí dojezd 160 km.

Elektromobil Smart EQ Fortwo

Za další elektromobil v pořadí už si člověk musí připlatit trochu více, ale zase si oproti předchozím modelům polepšíte velikostně – pětidveřový kompaktní liftback Hyundai Ioniq Electric pořídíte od 832 990 korun. Jihokorejská automobilka uvádí dojezd 294 kilometrů. 

Jen o něco málo dražší je elektromobil francouzské automobilky Renault. Model Zoe s motorem o výkonu 68 kW má stanovenou základní cenu na 837 tisíc korun. Uváděný dojezd na webových stránkách výrobce je 300 km v létě, 200 km v zimě.

Cenou od 882 900 Kč se aktuálně pyšní základní verze Volkswagen e-Golf. Slavná německá automobilka do elektrické verze svého populárního modelu dala elektromotor o výkonu 85 kW. Tento vůz by měl na jedno nabití ujet 231 kilometrů.

V Norsku se prodává už přes 50 % elektromobilů. Jak je na tom Česko?

Co lze ještě pořídit do jednoho milionu?

Dalším v pořadí je opět vozidlo od Hyundai, tentokrát model Kona Electric. Tento crossover začíná na 899 990 Kč. Dojezd se základní baterií je 289 km, pokud si připlatíte za baterii s vyšší kapacitou baterie, můžete počítat s dojezdem až 449 km na jedno nabití.

Hyundai model Kona Electric

Posledním elektrickým vozidlem, za který v českých korunách zaplatíme šestimístnou částku, je Nissan Leaf, který startuje na 950 tisících korun. Model, který se na webových stránkách výrobce pyšní přízviskem nejprodávanější evropský elektromobil – v roce 2018 se jednalo o elektromobil s největším množstvím nových registrací v rámci zemí EU. Tento hatchback má pod kapotou elektromotor o výkonu 110 kW. Japonská automobilka uvádí dojezd 270 km.

Přehled elektromobilů na českém trhu do 1 milionu korun

 

Cena

Výkon

Dojezd

Velorxtrike VXT 2 Quadro

186 000 Kč

3 kW

60 km

Škoda Citigo iV

479 900 Kč

61 kW

260 km

Daimler Smart EQ Fortwo

568 900 Kč

60 kW

160 km

Hyundai Ioniq Electric

832 990 Kč

100 kW

294 km

Renault Zoe

837 000 Kč

68 kW

200-300 km

Volkswagen e-Golf

882 900 Kč

85 kW

231 km

Hyundai Kona Electric

899 990 Kč

100 kW

289 km

Nissan Leaf

950 000 Kč

110 kW

270 km

Tabulka: Ceny vybraných elektromobilů jsou z ceníků jednotlivých výrobců, 8.11.2019
 

Ceny elektromobilů by mohly klesat

Státní zvýhodnění na nákup pro fyzické osoby zatím není v České republice v plánu, nicméně ceny elektromobilů by stejně v dohledné době mohly klesat. V rámci EU totiž byla odsouhlasena poměrně přísná ekologická pravidla. Aby se produkce emisí do roku 2030 snížila o 37,5 %, byla stanovena povolená množství CO2 na km jako průměr mezi všemi prodanými vozidly. Automobilky musí do roku 2021 snížit emise nově vyráběných aut na 95 gramů CO2 za ujetý kilometr z dosavadních 130 gramů. K roku 2030 musí tato hodnota klesnout pod hranici 60 gramů.

Nejrychlejší elektromobily: Které ohromí zrychlením v roce 2020?

Při nedodržení těchto limitů budou výrobci pokutováni. Dosáhnout požadovaného průměru napříč prodanými auty bez elektrických vozidel je nemožné. Je tedy pravděpodobné, že při snaze dostát těmto limitům budou automobilky nucené tlačit cenu elektromobilů směrem dolů.