Startup plánuje prodloužit dojezd elektromobilů zapojením přívěsu s baterií
Francouzská firma EP Tender vyvíjí řešení, které promění starší model Renault Zoe s baterií 40 kWh na nejvýkonnější Teslu. Stačí za elektroauto určené hlavně na popojíždění po městě připojit malý vozík s baterkou a rázem sedíte ve voze, jež hravě zvládne i delší road trip bez neustálého čekání u nabíjecí stanice. Má originální nápad na prodloužení dojezdu elektromobillů šanci na úspěch?
Úvodní fotografie: Francouzský startup EP Tender přichází s „powerbankou“ na kolech pro elektroauta. Zdroj: EP Tender
Proč investovat při nákupu elektrického vozidla do drahé baterie, když její vysokou kapacitu naplno využijete stejně jen párkrát do roka? Podobnou otázku si kladl zakladatel startupu EP Tender, Jean-Baptiste Segard, před pár lety, když očkem pošilhával po novém elektroautě.
Drtivá většina řidičů zřídkakdy překročí 80 ujetých km za den. V případě Spojených států dle studie z Kolumbijské univerzity delší cesty pravidelně absolvují jen 2 % motoristů. Jenže představa výpravy do zahraničí k moři v levném elektromobilu, který bude každou chvíli trčet u nabíječky, odradí mnoho zákazníků.
Powerbanka pro elektromobily k pronajmutí
Startup EP Tender je chce přesvědčit tím, že jim nabídne možnost pronajmout si pojízdný přívěs s baterií, která by mohla k dojezdu takové Škody Citigoe iV klidně přidat dalších 150 až 200 km.
Firma sídlící v Paříži nyní stále vylepšuje prototyp přívěsného vozíku s baterií o kapacitě 36,5 kWh, i když na trh by chtěla vstoupit ideálně až se zařízením s kapacitou 60 kWh. Pro představu zmíněná Škoda Citigoe iV s akumulátorem o 36,8 kWh ujede na 1 nabití 252 kilometrů dle metodiky WLTP.
Na trh se chystá EP Tender v průběhu roku 2022. Přeje si vybudovat podél obvyklých „dovolenkových tras“ v západní Evropě stanice, kde budou moci řidiči vyměnit vozíky s vybitými bateriemi za plně nabité, aby každý elektromobil mohl získat prakticky neomezený dojezd.
Samotný přívěs rozhodně není za hubičku. Stojí v přepočtu kolem 250 tisíc korun, proto firma počítá hlavně s variantou pronajímání služby. Zákazník zaplatí 10 až 15 eur za den + 50 až 75 centů za každou spotřebovanou kWh. K jednorázovým cestám se navíc nabaluje poplatek dalších 10 eur. Roční předplatné služby začíná na 40 eurech pro občasného uživatele.
EP Tender nejdřív sázel na benzínové generátory
Segardovi inženýři nejdříve hledali řešení jak prodloužit dojezd elektromobilů u trochu nečekaného spojence. Firma původně do přívěsu schovala jako zdroj energie spalovací motor. V roce 2018 ale změnila strategii, protože jim to dovolil pokles v cenách baterií.
Těžko říct, jestli má řešení francouzského startupu šanci zaujmout řidiče, když většina automobilek v posledních letech tlačí na neustálé zvyšování kapacity baterií u svých modelů na elektřinu. Navíc, kdo při cestě do daleka zapřáhne k autu bateriový vozík, už mu nezbyde místo na obytný přívěs, tažné zařízení pro člun nebo třeba přepravku na koně.
Výzvou pro Francouze zůstává také zajištění kompatibility vozíku s různými elektromobily. V současnosti firma jedná o spolupráci s automobilkou Renault a skupinou PSA, která je druhým největším výrobcem aut v Evropě. Právě na nejednotných standardech u nabíjení si v minulosti vylámaly zuby společnosti, které se snažily řešit problém dojezdu pomocí rychlé výměny baterií.
Zdroje: Green Car Reports, EP Tender, Automotive News Europe, Electrek