Partnerské dobíječky: Služba od E.ONu rozšíří síť dobíjecích stanic
Jedním z nejpalčivějších problémů, který brání rozvoji elektromobility, je jednoznačně infrastruktura. I když nabíječky na elektrická auta postupně přibývají, ještě stále není výjimkou, že se majitel elektromobilu dostane do situace, kdy musí nabíjení vozu více či méně přizpůsobovat svůj program a plán trasy. To by se však v brzké době mohlo změnit.
Společnost E.ON zavádí na český trh zcela novou službu inspirovanou státy západní Evropy – Partnerské dobíječky. O co vlastně jde a jak tato revoluční služba funguje?
Projekt partnerských dobíječek je založen na tom, že ze soukromých dobíjecích stanic udělá veřejné. Zájemce o spolupráci jednoduše poskytne E.ONu svou nabíječku, a ten do ní nainstaluje speciální software, díky kterému se bude chovat stejně, jako kterákoliv jiná nabíječka v síti E.ON Drive. To znamená, že bude viditelná na mapě, řidiči u ní najdou obsazenost, provozní dobu i cenu za dobíjení. Takovou dobíjecí stanici budou moci využít jak registrovaní, tak i neregistrovaní zákazníci.
Jediným rozdílem, který tyto dobíjecí stanice odlišuje od těch ze sítě E.ON Drive, je cena. Tu si totiž určí majitel sám.
Partnerské nabíječky jsou výhodné jak pro řidiče, tak pro majitele
Benefit pro řidiče elektromobilů je tedy naprosto zřejmý – nejen, že dobíječek bude víc, ale s největší pravděpodobností budou dostupné i mimo hlavní dopravní tahy, což může značně zvýšit komfort jízdy.
Zkrátka však nepřijdou ani majitelé dobíječek. Ti mohou k participaci na projektu využít svou stávající dobíječku, nebo si mohou koupit stanici od společnosti E.ON, případně od jiného dodavatele. Ta se pak může stát zajímavým doplňkem k jejich byznysu. Jde o ideální volbu například pro hotely, restaurace, zábavní centra, obchodní domy a podobně, kterým by vlastní nabíječka mohla zajistit velkou konkurenční výhodou.
„Elektromobilita je oblast, která se stále více rozvíjí, a počet elektromobilů v České republice již přesáhl 3 000. Proto by měly firmy začít přemýšlet nad svým byznysem i z pohledu právě této skupiny řidičů,“ vysvětluje za společnost E.ON Helena Švejdová, produktová manažerka za elektromobilitu. Dále pak upřesňuje: „Pokud totiž elektromobilista pojede například na dovolenou, tak bude primárně vyhledávat hotel, který dobíjecí stanici bude mít. Je to tedy další přidaná služba pro zákazníky, která podpoří jejich hlavní byznys.“
Výhodou pro majitele dobíjecích stanic však není jen rozšíření služeb a viditelnost na mapě dobíječek, která jim může přilákat další návštěvnost. Díky projektu Partnerských dobíječek se totiž vlastník o provoz stanice téměř nemusí starat. Odpadne mu tak práce s fakturací nebo zákaznickou podporou. To vše zařídí E.ON za roční poplatek: „Když přijede sto zákazníků, musíte poslat sto faktur. To může být pro provozovatele zátěž, ale my to uděláme za něj. On má přitom neustále přístup do systému a vidí, kolik lidí tam jezdí, jak nabíjejí a jednou měsíčně nám pouze vystaví fakturu za odebranou energii, kterou mu vyúčtujeme,“ vysvětluje manažerka Mobility Services Helena Švejdová.
Nová služba v praxi
Jak to tedy vypadá v praxi, když zákazník, například hotel, kontaktuje E.ON s tím, že by si v rámci Partnerských dobíječek chtěl pořídit novou stanici? „Pokud si hotel zvolí i dodání stanice, zajistíme vše od studie proveditelnosti přes instalaci až po revizi. Za hotel pak řešíme veškerou fakturaci na zákazníky, kteří dobíjeli, servis, zákaznickou podporu nonstop. Stanice se stane součástí sítě E.ON Drive, je vidět v mapě na webu www.eon.cz/drive a v aplikaci E.ON Drive, kde se právě ukazuje jako Partnerská stanice. Tržby poté dostane 1:1 hotel. Ten vidí svou stanici také v softwarovém prostředí, kde vidí veškerou historii dobíjení a další případné informace,“ vysvětluje Švejdová.
Výsledné příjmy pro majitele dobíječky jsou individuální, vzhledem k tomu, že si může určit svou cenu, za kterou u něj budou zákazníci dobíjet. Navíc záleží také na lokalitě, kde dobíječka je. „Obecně se dá říct, že pokud bude stanice umístěna na dobrém a často využívaném místě, investice se může vrátit do jednoho roku,“ upřesňuje Švejdová.
Zároveň však také dodává, že Partnerské nabíječky nejsou koncipovány tak, aby pro podnikatele byly hlavním byznysem, ale spíše jako doplňková služba, která má přilákat více zákazníků k byznysu stávajícímu. Proto je velmi těžké říct, jaké příjmy může konkrétnímu podnikání přinést, nebo třeba stanovit, kolik aut by se muselo měsíčně dobít, aby se stanice vyplatila. Navíc se nedá přesně určit, o kolik by se díky stanici mohly zvednout příjmy u hlavní činnosti podnikatele, což celý výpočet ještě trochu komplikuje.
První Partnerskou nabíječku najdete v Soběslavi
Příkladem toho, jak nabíječku perfektně propojit s vlastním byznysem, může být třeba pan Jaroslav Kučera ze Soběslavi. Ten službu Partnerských dobíječek využil jako vůbec první v ČR. „Vlastním stanici STK s autoservisem a muzeem veteránů. Chtěl jsem pořídit do areálu firmy dobíječku jako službu zákazníkům. Tady mám výhodu, že se téměř o nic nemusím starat. Jsme vidět a může k nám jezdit kdokoliv,“ vysvětlil svou zkušenost Jaroslav Kučera.
Aktuálně se k němu přidávají další a další zákazníci, takže v síti E.ON Drive od zavedení služby přibyla už desítka stanic. Společnost E.ON očekává, že ke konci roku už by jich mohlo být ke dvaceti.
Produkt Partnerské stanice lze aplikovat na stanice jakéhokoli výkonu, případně je E.ON schopen tyto stanice dodat. Nezáleží tedy na tom, jestli chce firma běžnou AC stanici, rychlodobíjecí stanici či třeba ultra rychlou dobíjecí stanici. „Jedinou podmínkou je to, že musí být kompatibilní s naším systémem a s tím pomůže náš zástupce,“ vysvětluje Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON.
Vypadá to tedy, že majitelům elektromobilů svítá na lepší časy a v brzké době se dočkají dostupnějších služeb, a tím pádem i většího komfortu. Chcete-li zjistit, zda nové nabíječky přibývají i ve vašem okolí, nahlédněte na mapu na webu www.kdenabijet.cz. Třeba budete příjemně překvapeni, když zjistíte, že váš oblíbený hotel nebo nebo blízká firma tuto novinku nabízejí.