Petr Hrubý: U našich dobíječek se front bát rozhodně nemusíte
Výstavba dobíjecích stanic pro elektromobily je poměrně zdlouhavý proces, navíc často komplikovaný složitým schvalováním stavebního povolení. I přes to však dobíječky na našem území přibývají. Kolik jich společnost E.ON plánuje postavit v roce 2020? Ptali jsme se Petra Hrubého z oddělení Mobility Services společnosti E.ON.
Jak se daří stavět dobíjecí stanice? Kolik máte dobíjecích stanic a kolik jich plánujete vystavět v tomto roce?
Výstavba dobíjecích stanic je vzhledem k legislatvním procesům poměrně zdlouhavý proces, nicméně vzhledem k našim zkušenostem výstavbu neustále zrychlujeme a počet realizovaných stanic se každoročně zvyšuje. V současné době máme postavených celkem 52 dobíjecích stanic (převážná část z toho jsou ty rychlodobíjecí). V roce 2020 plánujeme postavit dalších 60. Kromě rychlodobíjecích stanic dojde i k rozšiřování sítě běžných dobíjecích stanic.
Česko je kritizované kvůli obtížnému schvalování stavebního povolení. Ovlivňuje to vás jako firmu, která staví dobíječky?
Ano. Otázka získání územního souhlasu pro výstavbu se dotýká i nás. Rádi bychom, aby se do budoucna připravila jednotná metodika pro všechny úřady, které územní souhlasy vydávají. To by celý proces výrazně zrychlilo.
Myslíte, že to časem bude zajímavý byznys?
Vše je závislé na počtu elektromobilů na daném trhu. Oblast elektromobility je v České republice pořád poměrně v začátcích, a tak jako u každého jiného odvětví je nutné v prvé řadě intenzivně investovat. Otázka byznysu je tedy zatím pro společnosti věnující se výstavbě dobíjecích stanic hudba budoucnosti. Investice do výstavby, včetně provozních nákladů, jsou velmi vysoké. Pokud se naplní předpoklady růstu počtu elektromobilů v České republice a ceny za dobíjení dosáhnou evropské úrovně, byznys se začne stávat zajímavým.
Kolik jste zatím investovali a jaký objem dotací jste obdrželi?
Míra dotace se liší dle realizovaného projektu a nelze tak říci jednu částku. Nicméně vždy platí, že v první řadě veškeré prostředky investuje naše společnost. Do dnešního dne jsme v České republice investovali v řádech desítek milionů korun. V následujících letech už to budou stovky milionů korun, přičemž nejde pouze o výstavbu dobíjecích stanic. Prostředky investujeme do IT řešení, marketingu, údržby apod.
Jak se liší doba nabíjení u ultrafast a klasické dobíječky (dejme tomu rychlou)? Kolik ultrafast dobíječek máte a jaké jsou plány?
Předně si pojďme říct, že doba dobíjení záleží především na kapacitě elektromobilu. Čas strávený dobíjením na dobíjecí stanici nelze tedy považovat za jednotný. Obecně lze ale říci, že dobíjení na ultrarychlé dobíjecí stanici trvá do 80 % kapacity baterie okolo 30 minut. Na rychlodobíjecí stanici je to okolo 50 minut. Společnost E.ON provozuje v současné době jednu ultrarychlou dobíjecí stanici a v tomto roce postavíme další 3.
Proč je výstavba ultrafast dobíječek o tolik dražší než těch ostatních?
Celková cena za výstavbu dobíjecí stanice se odvíjí především od ceny technologie a nákladů na realizaci, které jsou výrazně vyšší než u klasických rychlodobíjecích stanic.
Dočkáme se i dobíječek nad 350kW jako třeba v Německu?
Určitě se jich dočkáme, nicméně vzhledem k tomu, že nejsou na trhu vozidla, která by tento výkon byla schopná přijmout, nyní by taková investice postrádala smysl. Každopádně naše ultrarychlé dobíjecí stanice jsou vybavené modulární technologií, díky které můžeme současný výkon 175 kW zdvojnásobit a získat tím právě technologii 350 kW.
Jak sledujete proměnu ve využívání elektromobilů?
Proměny jsou dané především díky technologickému vývoji. První generace elektromobilů byly kvůli velmi omezenému dojezdu 150 km určené především pro nadšence. S novou generací, kdy vozidla mají dojezd běžně kolem 450 km a zároveň jsou vybavené pro rychlodobíjení, už můžeme mluvit o plnohodnotné alternativě ke klasickým spalovacím motorům. Pozadu nezůstáváme ani my v E.ONu, kde každoročně počet elektromobilů navyšujeme. V současnosti máme ve firemní flotile 20 elektromobilů (VW E-GOLF, VW E-UP, RENAULT ZOE, RENAULT E-KANGOO, MB SMART, NISSAN E-NV200) a 3 elektromobily značky Tesla. Zároveň také využíváme elektroskútry, k internímu využití jich máme 48 a plug – in hybridy, těch máme 15 (VW PASSAT, VW GOLF, VOLVO, BMW). První elektromobily a elektroskútry jsme začali využívat v již v roce 2010. První Teslu pak máme od roku 2014 a hybridní automobily máme od roku 2017.
Jsou fronty u vašich dobíječek? Daří se je nějak optimalizovat?
Vzhledem k počtu elektromobilů v ČR se aktuálně front bát rozhodně nemusíme, nicméně i u nás jsou lokality, které jsou více vytížené než ostatní. My v E.ONu máme pro naše zákazníky k dispozici mobilní aplikaci E.ON Drive, kde každý elektromobilista vidí, zda je daná stanice volná nebo obsazená, případně se k dané stanici může nechat odnavigovat a nemusí pak nikde bloudit. Další zásadní věcí je dostupnost a spolehlivost zařízení. K tomuto účelu máme jako jediní v ČR k dispozici nonstop dispečink, který online monitoruje veškeré dobíjecí stanice E.ON v ČR a je našim zákazníkům vždy k dispozici.
V Česku je oproti jiným zemím velmi nízký počet dobíječek. Myslíte si, že se to v dohledné době změní? A brání to rozvoji elektromobility?
Vždy je nutné dávat výstavbu dobíjecí infrastruktury do kontextu s počtem vozidel na daném trhu. Nikdo nebude investovat prostředky, pokud dobíjecí stanice nebude vytížená. Protože elektromobilitě věříme, tak v příštích letech stejně jako naše konkurence budeme i přes malý počet elektromobilů do infrastruktury ve velkém investovat. Každopádně jsme v tomto ohledu optimisty. Stačí se podívat na Operační program Doprava, který je pod Ministerstvem Dopravy. V rámci tohoto programu bude v následujících několika letech podpořena výstavba 500 rychlodobíjecích stanic. Dále je podporována i výstavba běžných dobíjecích stanic, které jsou opomíjené, nicméně podle nás budou v dalším rozvoji hrát zásadní roli.
Jak maximalizovat návratnost při jízdě elektromobilem? Jaký elektromobil se z toho pohledu vyplatí pořídit?
Vše je dáno individuální preferencí uživatele. Nicméně optimální model je zakoupit vozidlo, které má slušnou spotřebu a je cenově dostupné. Dalším faktorem je cena za dobíjení. Pokud má možnost uživatel dobíjet doma, případně v práci, tak to přináší další velkou úsporu času i financí.