Mix formule 1 a Hvězdných válek: V Austrálii se chystá šampionát létajících elektromobilů
„Mohli jsme postavit létající taxík, ale závodění posouvá technologický pokrok dopředu rychleji,“ tvrdí Matt Pearson, tvůrce futuristického stroje Airspeeder. Při jeho návrhu se inspiroval designem starých formulí z 60. let 20. století, ale doufá, že soutěž létajících dronů s piloty se brzy stane motorsportem budoucnosti. První závod odstartuje ještě letos. Příští rok se bude konat celá sezóna.
Úvodní obrázek: Létající "auto" Airspeeder je spíš elektrický VTOL letoun. Zdroj: Alauda Airspeeder/Facebook
Starším ročníkům bude let Airspeederu možná připomínat závody kluzáků, kterých se účastnil mladý Anakin Skywalker na vyprahlé planetě Tattoine ve sci-fi klasice Hvězdné války. Pearson popisuje letoun spíš jako kombinaci vozu F1 a malého závodního dronu, jež piloti ovládají na dálku, někdy také hovoří zjednodušeně o létajícím (elektro)autě, ačkoli Airspeeder se dokáže pohybovat pouze ve vzduchu.
Plán testů s piloty nabourala pandemie
Nejpřesněji závodní stroj vystihuje kategorie elektrického VTOL letounu, tedy dopravního prostředku s kolmým vzletem i přistáním. Za jeho výrobou i myšlenkou na pořádání mistrovství stojí Pearsonova společnost Alauda Racing se sídlem v australském městě Adelaide.
V zemi klokanů by měl odstartovat koncem roku první ostrý závod, i když zatím došlo jen na zkušební lety bez posádky. Původně plánované testy s piloty v Mohavské poušti v americké Kalifornii totiž odsunula cestovní omezení zavedená v reakci na pandemii koronaviru. Kvůli těmto komplikacím se lety s piloty nyní přesunují na domácí australskou půdu.
Technické parametry létajícího „auta“ Airspeeder
- Váha: 250 kg
- Pohon: 4 elektromotory
- Výkon baterie: 500 kW
- Délka letu: kolem 15 minut
- Maximální rychlost: 200 km/hod
- Výška letu: 5 až 40 metrů nad zemí
Jako F1, ale bez potřeby stavět závodní okruhy
Pokud zkouška s piloty neodhalí žádné zádrhele, Alauda Racing se chystá v roce 2021 pořádat mistrovství složené z několika závodů v exotických lokacích. Když odhlédneme od nutnosti získat nezbytná povolení pro konání takové akce, výběr místa už nepředstavuje takový oříšek.
Závodní okruh stačí „načtrnout“ ve vzduchu, a protože se nepočítá ani s masami diváků přímo na místě, není třeba budovat zvláštní infrastrukturu nebo pevné zázemí. Alauda Racing chce sázet hlavně na živé přenosy závodů pro internetové diváky. Podobně to funguje například u e-sportů (zápasy v počítačových hrách), které většina diváků sleduje díky streamování (online přenos).
Ve stopách úspěšné Formule E
Na vlastní závodní tým létajících aut si brousí zuby různí automobiloví výrobci, včetně značky luxusních vozů Rolls-Royce. Týmy nebudou nuceny vyvíjet všechno od prvního šroubku. Dostanou od pořadatelů totiž takový vstupní technologický balík, kam patří základní hardware, pár elektromotorů, kostra podvozku a stejný počet náhradních dílů. Díky podobným podmínkám mají více vyniknout rozdíly ve schopnostech pilotů i volbě strategie.
Stejně začínala i soutěž elektrických formulí, Formule E. V první sezóně 2014/15 měli všichni závodníci stejné šasi od společnosti Spark Technology, elektromotory od McLarenu a pneumatiky od Michelinu. Nyní už si každý tým může najít jiného dodavatele elektrického pohonu, i když šaši a pneumatiky pocházejí stále od stejných firem.
Zdroje: Euronews, Interesting Engineering, Electrek, CleanTechnica