Pro obří droní taxíky staví v Singapuru miniletiště. Mrkněte na 1. zkušební let nad městem
Není to pták, není to letadlo, ani duch Iron Mana, ale velký bílý dron pro přepravu cestujících ve věčně ucpaných velkoměstech. Elektrický letoun Volocopter má za sebou sice už více vzletů, ale první let nad městem se uskutečnil teprve letos v říjnu v Singapuru. Asijská metropole vzdušným taxíkům hodně fandí, a proto zde také vzniká první letiště pro revoluční dopravní drony. Jak VoloPort vypadá?
Úvodní fotografie: První testovací let droního taxíku nad Singapurem trval 2 minuty. Autor: Nikolay Kazakov pro Volocopter
Létající auta, super rychlé kapsle pro zběsilou jízdu Hyperloopem, podzemní tunely pro vozidla a seznam různých možností, jak vyřešit zoufalou dopravní situaci v mnoha přelidněných metropolích, by mohl pokračovat ještě dlouho.
Průkopnící vzdušné „MHD“ pocházejí z Německa
Mezi možná řešení problému patří i vzdušné taxíky. A málokterá firma pokročila v jejich vývoji tak daleko jako německý startup Volocopter. Tento výrobce VTOL letounů na elektrický pohon veřejnost naposledy přivedl do úžasu koncem října v Singapuru.
Volocopter provedl první let nad městem. Trval 2 minuty a model Volocopter X2 se vznášel nad singapurským zálivem Marina Bay ve výšce 40 metrů. Pilot v dronu urazil vzdálenost 1,5 km. Technologie sice umožňuje také autonomní let bez lidského řízení, ale pro získání důvěry zákazníků chce společnost začít s pilotem v kokpitu.
Z technického hlediska jde o gigantický létající dron, takže může letět i zcela autonomně. To jsme si vyzkoušeli již v roce 2017. Jenže pro rozjezd služby vzdušných taxíků potřebujeme mít důvěru našich cestujících i provozovatelů MHD. Proto jsme přesvědčeni, že je lepší začít létat s piloty. To znamená, že v dronu bude aspoň ze začátku vždy jeden pilot a jeden pasažér.
- Alex Zosel, zakladatel spol. Volocopter v komentáři pro web Smart Highways
Inženýři z německého startupu také vyvinuli prototyp letounu VoloCity, který unese 2 osoby a dosáhne max. rychlosti letu 110 km/hod. Firma uvádí dolet 35 km s možností dostat gigantický dron s 18 rotory velmi rychle zase zpátky do vzduchu. Vybitou baterii lze totiž vyměnit za novou do 5 minut.
Droní taxík VoloCity |
|
---|---|
technické parametry | hodnoty u modelu VoloCity |
pohon | elektrický |
kapacita | 2 osoby včetně zavazadel |
nosnost nákladu | 200 kg |
dolet | 35 km |
max. rychlost | 110 km/hod |
výška | 2,5 m |
průměr rotorového ráfku (včetně rotorů) | 11,3 m |
počet rotorů | 18 |
typ baterie | 9 kusů Li-on baterií |
doba potřebná na výměnu baterií | 5 minut |
možnost provozu v EU | žádost pro získání certifikátu EASA pro VTOL letouny |
VoloPort, letiště pro obří drony v centru města
Ve spolupráci s britskou firmou Skyports buduje Volocopter v centru Singapuru letiště budoucnosti, kde budou droní taxíky přistávat. První prototyp letiště odhalily obě firmy 21. října během Světového kongresu zaměřeného na inteligentní dopravní systémy (ITS World Congress).
Modulární design letiště umožní, aby podobné VoloPorty mohly stát na střechách železničních či autobusových stanic, u městských parkovišť nebo kdekoli v centrech měst. Podle koumáků ze Skyports nabízí Singapur mnoho dalších vhodných míst, kde by mohli postavit nové VoloPorty a propojit celou službu do dopravní sítě.
Ten první umístěný na plovoucí plošině nazvané The Float at Marina Bay by měl být plně funkční ještě do konce letošního roku. Podle plánu první komerční lety droních taxíků v Singapuru odstartují koncem roku 2021 nebo začátkem r. 2022.
Kdy nás droní taxíky svezou nad Evropou?
Nejdříve chceme ukázat, že služba funguje na asijském trhu. Když tam budeme úspěšní i zbytek světa rychle pochopí, že naše drony mohou létat i v jejich městech.
- Duncan Walker, ředitel Skyports v komentáři pro magazín eVTOL
Startup Volocopter nyní tvrdě pracuje na tom, aby jejich letoun VoloCity získal certifikát pro povolení letů od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Na možnost zavolat si kvůli odvozu droní taxík si ale budou Evropané ještě muset nějakou dobu počkat. Celý proces na získání certifikátu od EASA totiž potrvá nejméně 2 roky. Anketa
Zdroje: Volocopter.com, Smarthighways.net, eVTOL.com, traffictechnologytoday.com