Auta startupu Navya: Šance Evropy na vlastní autonomní dopravu, nebo zatím jen velký sen?
Zapomeňte na firmy Waymo či Uber, které zkoušejí autonomní vozy daleko za Atlantikem. Samořídicí auta jezdí i po evropských silnicích. Tedy auta od Navya brázdí veřejné silnice v Evropě zatím pouze ve švýcarském Sionu, ale na mnoha úsecích vyloučených z veřejné dopravy již jezdí přes 60 autonomních autobusů francouzského startupu. Kolik lidí už přepravily a jaké mouchy ještě musí vychytat?
Úvodní fotografie: Autonomní autobus pro 15 osob Autonom Shuttle. Zdroj: Navya
O firmě Navya jste už možná slyšeli. Mediální poprask způsobila první jízda autonomního autobusu v ostrém provozu amerického Las Vegas z listopadu 2017.
Anketa
Vůz, dříve známý jako Navya Arma, dnes přejmenovaný na Autonom Shuttle se srazil s nepozorným řidičem kamionu, který couval z vedlejší ulice. Samořídicí autobus tak měl na triku první bouračku, ani ne po hodině jízdy v reálných dopravních podmínkách.
Nehodu samořídícího autobusu zavinila hloupá technologie (člověk)
Přestože autobus ukázkově zastavil, aby srážce zabránil, řidič nákladního vozu si ho nevšiml.
Havárie, která nezpůsobila žádné zranění, jen drobné poškození vozidel, tak zastínila premiéru samořídicího taxíku od Navya, Autonom Cab, jež se odehrála jen jeden den před nehodou. Kdyby obě dvě vozidla měla samořídící technologii, k bouračce by nedošlo.
Autonom Shuttle (samořídící autobus): Technické specifikace
- kapacita: 15 lidí (11 sedících + 4 stojící)
- běžná rychlost provozu: 25 km/hod, max. rychlost: 45 km/hod
- dojezd na 1 nabití: 9 hodin jízdy
- možnosti dobíjení: ze zásuvky i indukční nabíjení
- pohon: 100% elektrický
- baterie: LiFEpo4 o kapacitě 33 kWh a výkonu 15 kW
- provozní teploty: od – 10 ºC do 40 ºC
- kde po světě jezdí přes 60 autobusů: Sion (Švýcarsko), Perth (Austrálie), Lyon a Paříž (Francie), na soukromých cestách v Hongkongu (Čína), Christchurchi (Nový Zéland), univerzitě v Singapuru nebo v americkém Michiganu aj.
- počet přepravených cestujících: 260 tisíc (údaj k lednu 2018)
- samořídící technologie: 8 lidarových senzory + kamery
Autonom Cab (samořídící taxík): Technické specifikace
- kapacita: 6 lidí
- běžná rychlost provozu: 50 km/hod, max. rychlost: 90 km/hod
- dojezd na 1 nabití: 10 hodin jízdy
- pohon: 100% elektrický
- baterie: kapacita 22 kWh s výkonem 15 kW, také varianta s 33 kWh baterií
- provozní teploty: od – 10 ºC do 40 ºC
- možnosti nabíjení: ze zásuvky
- samořídící technologie: 10 lidarových senzorů + 6 kamer + 4 radary
- úroveň autonomního řízení: 4 (vysoká automatizace) za současných podmínek, dle firmy po úpravě zákonů se vůz klasifikuje na nejvyšší úroveň 5
- cena: 250 tisíc euro
Autonomní autobusy jezdí převážně mimo klasické cesty
Až na několik výjimek potkáte krabicovitě vypadající autobusy od Navye na specifických úsecích vyloučených z běžné dopravy, např. jako kyvadlovou dopravu v kampusech univerzit, na letištích, u velkých průmyslových komplexů a podobně. Na takových místech totiž neplatí přísné podmínky pro jízdu samořídících vozidel.
Jak to funguje? Od výběru lokace to trvá zhruba měsíc, než mohou maličké autobusy vyrazit na cestu. Nejdřív si totiž pracovníci startupu vytvářejí mapu trasy. Výsledná mapa obsahuje i virtuální koleje, po kterých pak vozy pojedou.
Objeví se samořídící autobus od startupu Nayva i v České republice?
Během loňského festivalu Prague Future Port manažer Navye pro střední a východní Evropu, Frédéric Sartou, zmínil možnost zavedení této dopravy pro okolí jedné elektrárny v Česku. Nicméně, na nedávný dotaz ohledně autobusů Navye v České republice reagovala jejich pracovnice takto:
Elektřina.cz: „Plánuje se zavedení autobusů Autonom Shuttle v blízké budoucnosti také v České republice?“
Zatím nemůžeme nic prozradit, ale již brzy budeme moci sdělit dobré zprávy.
- Shelley Goreová, mezinárodní PR specialistka firmy Navya
Zkušenosti s autonomními autobusy ze švýcarských měst
Od léta 2016 vozí 2 autobusy Navye cestující ulicemi historického města Sion. První a zatím jediná nehoda potkala sionský Autonom Shuttle v září 2016.
Anketa
Autobus narazil do zvednutých zadních dveří dodávky, protože senzory na detekci překážek zkoumaly pouze objekty do výšky 2 metrů od vozovky. Otevřené dveře se ale nacházely ve výšce 2,2 metru. Kvůli této nehodě došlo k úpravě parametrů systému, takže podobný incident by se už neměl opakovat.
Největší výzvu podle zkušeností z obou švýcarských měst (Sion a Marly) nyní představují extrémně citlivé senzory na detekci překážek. Kromě toho, že autonomní autobusy si zatím neporadí s hustým sněžením, a proto nevyjedou, poměrně často během jízdy zastavují, i kvůli maličkostem jako třeba dřevěná lopata umístěná na okraji chodníku.
Možná i kvůli tomu se ukázalo, že průměrná rychlost švýcarských autobusů se zatím pohybovala mezi 8,5 až 9,5 km za hodinu, což dost zaostává za výrobcem avizovanou rychlostí.
Špatně zaparkovaná auta působí autobusům nejvíc obtíží
Nejvíc komplikací pro plynulou jízdu ale představují špatně zaparkovaná auta. V takovém případě musí řízení převzít člověk a vůz navést na správnou trasu. Na veřejných silnicích je proto vždy v autobuse přítomen i pracovník bezpečnostní obsluhy, který zasahuje při nezvyklých situacích.
Neustále se snažíme zlepšovat naše služby, proto čím víc jezdíme, tím více informací máme a více se učíme, abychom nakonec mohli nabídnout plynulou, nepřerušovanou jízdu.
- Shelley Goreová, mezinárodní PR specialistka firmy Navya
Zbývá než doufat, že postupně se všechny mouchy při provozu těchto autobusů v ostrém provozu vychytají. Na úsecích vyloučených z veřejné dopravy fungují vozidla Autonom Shuttle bez problémů.
Robotické taxi od Navye se dostane na trh v 2. polovině roku 2018
Prozatím se samořídící vozidlo podle aktuálně platných zákonů bez lidského dozoru neobejde, proto mohou nyní tato auta dosáhnout maximálně 4. stupně autonomního řízení. Dle vyjádření firmy Navya ale po změně legislativy dosáhne jak Autonom Shuttle, tak Autonom Cab nejvyšší 5. úrovně.
Robotický taxík Autonom Cab pro soukromou či sdílenou přepravu lze předobjednat už nyní, ale na trhu se objeví až v druhé polovině letošního roku. Ve stejné době by měl zároveň poprvé vyjet do ostrého provozu. Pod palcem to bude mít dopravní firma Keolis, která službu nabídne nejdříve v Severní Americe a později také v Evropě.