Firma Continental představila revoluční technologii pro nabíjení elektromobilů
S bezdrátovým nabíjením elektroaut koketuje více firem (BMW, WiTricity aj). Ale Continental kromě indukčních bezdrátových podložek pro elektrické vozy ukázal i systém AllCharge, který dodá šťávu elektrickému autu nezávisle na typu jeho palubní nabíječky, dobíjecího kabelu či dobíjecí stanice. Navíc AllCharge promění elektromotor v mobilní powerbanku. Kdy se technologie začne vyrábět?
Úvodní fotografie: Continental AG
Německý koncern Continental AG pustil do éteru první vlaštovky o nové technologii již dříve, i když premiéra novinek pro nabíjení elektrických vozů se odehraje na letošním veletrhu spotřební elektroniky CES 2018 v Las Vegas (7. až 12. ledna). Jde o tři zajímavá řešení pro komfortnější doplňování šťávy do elektrických miláčků na 4 kolech.
Konec hledání vhodné nabíječky i správné dobíjecí stanice
Systém AllCharge představuje univerzální nabíjecí řešení, kdy majitel elektrovozu nemusí uvažovat nad tím, jestli jede k jedno či třífázové dobíjecí stanici, nebo jestli je jeho nabíjecí kabel kompatibilní se stanicí, ke které zrovna míří.
Nyní existují dobíjecí stanice na střídavý (AC) a stejnosměrný (DC) proud a mnoho různých standardů pro nabíjecí kabely i palubní nabíječky.
Continental přišel s nápadem udělat nabíječku z elektromotoru a inventoru, takže odpadá potřeba konvertoru, který převádí AC z nabíjecí stanice na DC pro baterii elektroauta. Právě AC dobíjecí stanice jsou totiž mnohem častější variantou, i když třeba Superchargery od Tesly, běžící na DC, rostou jako houby po dešti.
Za 10 minut nabijete elektromobil na 50 až 350 km dojezdu
Maximální výkon při dobíjení z AC dobíjecí stanice je 43 kW, takže za 10 minut řidič získá dojezd na dalších 50 km. Při zajetí k DC stanici umožňující velmi rychlé dobíjení by elektromobilista mohl za 10 minut prodloužit dojezd o 150 km.
V případě prémiových vozů se silnou kapacitou baterie by za 10 minut přibylo dokonce až 300 km dojezdu.
U DC nabíjení s AllCharge systémem od Continentalu musí mít majitel vozu navíc konvertor pro regulaci stejnosměrného napětí.
Mobilní powerbanka, která utáhne váš notebook i elektrický gril
Jelikož elektromotor a invertor u Continentalu funguje jako nabíječka s AC, mohou řidiči klidně dodat elektřinu třeba elektrickému grilu nebo jinému spotřebiči s relativně vysokým příkonem (např. rychlovarná konvice s příkonem 3 kW). U současných elektromobilů je to možné pouze po dokoupení drahého konvertoru.
Bezdrátové dobíjecí podložky všude, kam se podíváte
Stejně jako další firmy (Renault, Mercedes, BMW, WiTricity aj.) se i Continental zaměřil na bezdrátové nabíjení. Podle jeho vize bychom měli parkovací místa na ulicích, ve veřejných i domácích garážích pokrýt bezdrátovými dobíjecími podložkami.
Fungují na principu elektromagnetického pole, které za 1 minutu dobije 1 km dojezdu. Z takové rychlosti se nikomu hlava nezatočí, ale je nutné dodat, že Continental uvažuje o masovém rozšíření podložek tak, aby se elektromobil dobíjel vlastně vždy, když někde stojí.
Kvůli ztrátě energie během bezdrátového dobíjení německá firma také vyvinula vlastní systém pro přesné navedení řidiče na podložku, kterým se optimalizuje výkon nabíjení.
Kdy se začnou novinky od Continentalu vyrábět?
Všechny tyto novinky vypadají více než lákavě, ale na jejich otestování a následné zavedení do provozu si budeme muset ještě pár let počkat.
Continental totiž plánuje začátek výroby AllCharge systému i bezdrátových nabíjecích podložek až na rok 2022.
Anketa