„Rockstar“ elektromobility ukázala novou Teslu Roadster i elektrický kamion Tesla Semi
Elon Musk odhalil 17. 11. dlouho očekávaný elektrický tahač Tesla Semi, který byl navržen jako kulka, a proto má menší aerodynamický odpor než sporťák Bugatti Chiron. Na 1 nabití ujede 800 km. Na konec show, kde davy šílely podobně jako na rockovém koncertu, si Musk nechal velké překvapení: novou Teslu Roadster s dojezdem 1000 km. Řekl, že tímto vozem chce vlepit pořádnou facku spalovacím autům.
Úvodní fotografie: Slavnostní odhalení Tesly Roadster druhé generace, zdroj: Tesla Motors
Článek byl aktualizován podle nových informací k 24. 11. 2017.
V hledišti je plno, nedočkaví diváci občas něco nadšeně vykřiknou a jsou plní očekávání, jak bude elektrický kamion od Tesly vypadat. Taková byla atmosféra 16. listopadu v prostorách SpaceX v kalifornském Hawthorne, kde se konalo odhalení Tesly Semi. Pak přijely dva kamiony, jeden s Elonem Muskem, a začala velká show.
To, co Tesla Semi dokáže ohromilo mě, a myslím, že ohromí i vás.
- Elon Musk, ředitel Tesla Motors a SpaceX, zakladatel The Boring Company a Neuralink
Co znamená BAMF výkon Tesly Semi? Bad Ass Mother Fucking Performance tedy BAMF výkon. Foto: Tesla Motors
Tesla Semi to natře kamionům i sportovním automobilům
Asi byste čekali, že horká novinka od Tesly strčí do kapsy v technických specifikacích klasické dieselové kamiony. Z 0 na 100 zrychlí Tesla Semi za 5 vteřin, zatímco klasický tahač za 15. S plným nákladem stejné zrychlení zabere Tesle 20 sekund, zatímco normální kamion bude potřebovat celou minutu.
Jistě, ale málokdo čekal, že náklaďák Tesla Semi zahanbí i některá sportovní auta. Co se týče aerodynamiky, elektrický tahač má lepší parametry než třeba sporťák Bugatti Chiron.
Tesla Semi: technické parametry
- zrychlení z 0 na 100 za 5 sekund (s)
- zrychlení z 0 na 100 s plným nákladem za 20 s
- dojezd na 1 nabití 480 nebo 805 km (podle zvolené baterie)
- koeficient aerodynamického odporu 0,36 (Bugatti Chiron má 0,38)
- 4 nezávislé elektromotory
- rychlé dobití za 30 minut na 644 km
- při 5% stoupání rychlost 105 km/hod
- začátek výroby v roce 2019
- cena: 150 nebo 180 tisíc USD (podle zvoleného max. dojezdu), v přepočtu 3 215 000 Kč nebo 3 860 000 Kč bez započtení daní
- každý vůz vybaven Pokročilým Autopilotem (Enhanced Autopilot)
- ostatní: bez nutnosti řazení, možnost v kabině se postavit, senzory zabraňující smyku, místo zpětných zrcátek dva dotykové displeje v kabině, rekuperace brzdné energie
Místo Superchargerů „natankujete“ Teslu Semi u Megachargerů
Musk se pochlubil dojezdem přes 800 km na jedno nabití, pokud vůz jede po dálnici. Rychlé nabíjení by měly umožnit nové dobíjecí stanice Megacharger, u kterých kamion za 30 minut doplní energii na dalších 644 km cesty. Na trhu se objeví také Tesla Semi s méně výkonnou baterií, která nabídne dojezd přes 480 km na jedno nabití.
Megachargery mají být postaveny v místech příjezdu a odjezdu náklaďáků tak, aby bylo možná nakládat a vykládat zboží během nabíjení. V USA 80 % kamiónů nejezdí cesty delší než 402 km, takže dojezd Tesly Semi by měl bohatě stačit.
"Mega dobíjecí stanice" by měly získávat pouze čistou energii ze solárních panelů, a pokud se inženýři z Tesla Motors nesekli v ohromujících číslech nabíjení, budou 10krát výkonnější než stávající Superchargery.
Cena elektrického tahače od Tesly byla zveřejněna později
Kolik bude Tesla Semi stát, nebylo při představení kamionu odhaleno. Místo uvedení konečné cenovky Elon Musk sdělil, že elektrický tahač bude při započtení provozních nákladů o 20 % levnější než dieselové kamiony.
V případě jízdy v koloně tahačů za sebou, by měly náklady dokonce klesnout pod cenu železniční dopravy. Odborníci proto spekulovali, že cena Tesly Semi bude začínat na 250 tisících USD (tedy 5,4 milionu Kč bez zahrnutí daní).
Nicméně, Tesle se opět podařilo překonat očekávání veřejnosti, když týden po odhalení elektrického kamionu odtajnili i konečné ceny. Verze s méně výkonnou baterií bude stát 150 tisíc USD a verze s dojezdem přes 800 km 180 tisíc USD. V přepočtu jde tedy o částky mezi 3 a 4 miliony českých korun.
I když se tahač od Tesly dostane na trh až v roce 2019, již nyní si ho lze dopředu objednat. Jedny z prvních kusů si zarezervovala např. firma Walmart.
Stanou se z řidičů kamionů a Tesly přátelé?
Při prezentaci Tesly Semi Musk chytře pomlčel o ambicích na zavádění autonomního řízení. Sdělil ale, že každý model bude vybaven pokročilým systémem Autopilot s prvky samořízení. Vůz bude sám držet jízdní pruh a automaticky brzdit.
Díky speciálním senzorům na kolech, které kontrolují stabilitu vozidla a podle potřeby přibrzdí, by mělo být prakticky odstraněno riziko smyku.
Tesla Roadster 2.0 ujede po dálnici tisíc km na jedno nabití
S tímto elektromobilem chceme vlepit pořádnou facku spalovacím autům. Po jízdě s Teslou Roadster vám bude připadat řízení sportovního automobilu se spalovacím motorem jako řízení parního stroje.
- Elon Musk, ředitel Tesla Motors a SpaceX, zakladatel The Boring Company a Neuralink
Když už to vypadalo, že velká show uspořádaná při „narození“ Tesly Semi končí, z nákladního prostoru elektrického kamionu vyjelo poslední překvapení, nová verze Tesly Roadster.
Tesla Roadster: technické parametry
- zrychlení z 0 na 100 za 1,9 s
- zrychlení z 0 na 161 za 4,2 s
- max. rychlost 402 km/hod
- 3 elektromotory (2 vzadu, 1 vepředu)
- cena základního modelu 200 tisíc USD (možnost objednat už nyní při zaplacení zálohy 50 000 USD)
- točivý moment 10 000 Nm
- baterie s kapacitou 200 kWh
- dojezd na 1 nabití 1 000 km
- začátek výroby v roce 2020
- čtyřmístný kabriolet se stahovací střechou
Jak si vede Tesla Roadster v duelu se sporťákem Bugatti Chiron?
Tesla Roadster se stala prvním členem elektrické rodiny Elona Muska na čtyřech kolech. Elektrický supersport se vyráběl mezi roky 2008 a 2012. Tehdy měl veřejnost přesvědčit, že elektromobily mohou být vizuálně přitažlivé vozy, žádné neforemné kostky.
Nová Tesla Roadster druhé generace má sportovním autům na spalovací motor dát KO. Podle Muskových slov má jejich bourák ujet tisíc kilometrů na jedno nabití.
Anketa
Na silnicích se objeví nejdříve v roce 2020, ale nedočkavci si ho mohou rezervovat již nyní po zplacení zálohy ve výši 50 tisíc dolarů. Konečná cena by se měla pohybovat kolem 200 000 tisíc USD.
Mají bombastické novinky zakrýt finanční potíže Tesly?
Na odhalení parádního kamionu i super rychlého sporťáku od Tesly zareagovaly příznivě i akciové trhy. Hodnota akcií Tesly stoupla o 4 %.
To nic nemění na skutečnosti, že automobilka se stále nachází ve ztrátě a výroba klíčového elektroauta pro masy, Tesly Model 3, nabírá zpoždění. Při odhalení Modelu 3 v červenci, Musk sliboval vyrobit 20 tisíc kusů za letošní prosinec. To by znamenalo, že výrobní linky Tesly musí vychrlit 645 Modelů 3 za den. Nicméně, nyní zvládají dokončit pouze tři kusy denně.
Naplánované termíny dodání elektromobilu pro masy se proto posouvají a někteří zákazníci již kvůli dlouhém čekání zrušili své rezervace. Zaplacení záloh na Teslu Semi a Teslu Roadster tedy automobilka potřebuje jako sůl.