Dotace na elektromobily 2019: Jak velkou podporu mohou firmy i obce získat?
Podle průzkumu společností STEM/MARK a EY by 57 % českých motoristů lákalo pořízení elektrického vozu, pokud by na něj šlo získat finanční podporu od státu. To ale prozatím vypadá jako hodně vzdálená hudba budoucnosti. Dotace na elektromobily se v Česku týkají pouze podnikatelů, obcí a krajů, jejich příspěvkových organizací nebo univerzit. Jaké jsou podmínky pro získání dotace?
Úvodní fotografie: Nástup elektromobility v ČR brzdí i malý počet veřejných dobíjecích stanic. Ministerstvo dopravy plánuje podpořit jejich výstavbu dotacemi, aby jich do konce roku 2020 stálo 1300. Foto: Daimler
Firmám už letos moc času na podání žádosti o dotaci na elektromobily nezbývá. V rámci Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK) – Nízkouhlíkové technologie se rozděluje 200 milionů Kč na nákup elektroaut a neveřejných dobíjecích stanic pouze do konce května.
V minulosti proběhly tři podobné dotační výzvy, kdy byly firmám alokovány částky 80, 150 a 60 milionů Kč. Kvůli převisu poptávky nad nabídkou se stala letošní výzvou tou nejštědřejší. Mezi společnostmi u nás si jízdu na elektřinu oblíbili pracovníci Monety Money Bank i kurýři Rohlíku.cz nebo Dáme jídlo.
Dotace na elektromobily pro firmy a podnikatele (2019)
- Kdo může žádat? Malé, střední a velké podniky mimo Prahu
- Na co lze čerpat peníze? Pořízení elektromobilu (osobní vůz, nákladní vůz, čtyřkolka, minubus) a neveřejných dobíjecích stanic
- Minimální výše podpory: 50 tisíc
- Maximální výše podpory: 10 milionů Kč
- Výše celkových způsobilých nákladů: 55 % až 75 % (podle velikosti podniku)
- Uzávěrka žádostí: 31. 5. 2019
Drahé elektromobily narazí na dotační strop
Prémiová luxusní elektroauta dosáhnou na stejnou výši podpory jako třeba levnější vozy typu Volkswagen e-Golf. Způsobilé náklady na pořízení osobního vozu na baterky jsou totiž stanoveny jako 45 % z celkové ceny bez DPH, dokud prodejní cena nepřevýší hranici 1 milionu Kč.
U dražšího elektromobilu se podpora počítá stejně, jako byste za vůz zaplatili 1 milion. Na jedno auto proto podnikatel získá maximálně 450 000 tisíc. Pravděpodobně však půjde ještě o nižší částku, protože za způsobilé výdaje se považuje rozdíl ceny pořizovaného elektromobilu oproti obdobnému konvenčnímu automobilu.
Dotace na elektromobily pro města a obce (2019)
Pro samosprávní celky, které chtějí jezdit ekologicky, letos Ministerstvo životního prostředí vyčlenilo 100 milionů Kč. Výzva zahrnuje nejen elektromobily a plug-in hybridy, ale také hybridy či auta na plyn (CNG). Nicméně drtivou většinu financí (90 %) plánují úředníci přidělit právě elektroautům a plug-in hybridům.
- Kdo může žádat? Obce, kraje, pražské městské části, příspěvkové organizace a společnosti s majoritním podílem, státní příspěvkové organizace a veřejné výzkumné organizace.
- Na co lze čerpat peníze? Nákup či pronájem (formou operativního leasingu) elektormobilu, plug-in hybridu, hybridu i CNG automobilu, pořízení chytrých dobíjecích stanic (smart wallboxy)
- Minimální výše podpory: 20 tisíc
- Maximální výše podpory: 1 milion Kč
- Výše celkových způsobilých nákladů: 40 %
- Uzávěrka žádostí: 30. 9. 2019 (nebo do vyčerpání rozpočtu)
Maximální výše dotace na jedno vozidlo |
||||
---|---|---|---|---|
Typ vozidla/Podpora | CNG | Elektromobil | Plug-in hybrid | Hybrid |
M1 (osobní) | 50 tis. Kč | 250 tis. Kč | 200 tis. Kč | 50 tis. Kč |
N1 (nákladní do 3,5t včetně) | 100 tis. Kč | 500 tis. Kč | 200 tis. Kč | x |
L7E (malá užitková) | x | 200 tis. Kč | x | x |
L6E | x | 100 tis. Kč | x | x |
L1E, L2E (motorky do 45 km/h) | x | 20 tis. Kč | x | x |
L3E, L4E, L5E (motorky nad 45 km/h) | x | 50 tis. Kč | x | x |
M2, M3 do 7,5t včetně (minibus) | 150 tis. Kč | 1 mil. Kč | x | x |
N2 do 12t včetně (nákladní střední) | 250 tis. Kč | x | x | x |
Tabulka: (x = není podporováno), zdroj: Ministerstvo životního prostředí