Mate Rimac, chorvatský Musk, rozjel výrobu elektroaut v zemi, kde se auta vůbec nevyráběla
V 19 letech založil v garáži rodičů automobilku Rimac Automobili v Chorvatsku, tedy v zemi, kde předtím téměř neexistoval žádný automobilový průmysl. Když závodil ve starém modelu BMW E30 předělaném na elektrický pohon, smáli se mu, že jezdí v kraksně, co vypadá jako automatická pračka. Dnes Mate Rimac radí, jak vyrábět elektromobily i hybridy gigantům z Porsche, Hyundai či Aston Martin.
Úvodní fotografie: Mate Rimac sedící v elektrickém supersportu Rimac Concept Two. Foto: Rimac Automobili
Příběh chorvatského Elona Muska přímo vybízí pro zachycení v hollywoodském trháku. Kluk, kterého okouzlily vynálezy Nikoly Tesly, utekl ve 3 letech s rodiči z rodné Jugoslávie před válkou do Německa.
Tam ho ohromilo množství aut na silnicích, protože předtím žil v chudé zemědělské oblasti Bosny a Hercegoviny, kde tolik aut nikdy neviděl. Mimo jiné proto, že v okolí vesnice Livno, kde se narodil, tehdy ani nebylo zase tolik silnic.
Hrdý Chorvat odmítl peníze arabských šejků
Rimacovi se později přestěhovali do chorvatského Samoboru, kousek od Záhřebu. Tady v garáži rodičů Mate Rimac (čti Maty Rimats) namontoval ke starému BMW E30 323i elektromotor a později také založil automobilku Rimac Automobili, která nyní vyrábí elektrické supersporty a její inženýři pomáhají s vývojem takových bouráků jako Aston Martin Valkyrie či Pininfarina Battista.
Stejně jako Muskova Tesla se i Rimac Automobili ocitla jednou téměř před bankrotem. Do mladé firmy chtěli v roce 2011 investovat šejkové ze Spojených arabských emirátů, kteří si kladli jako podmínku přesun automobilky do Abú Zabí. Mate Rimac je odmítl a připravil tak firmu na pokraji krachu o finanční injekci ve výši 4,5 milionů eur.
Tvrdohlavý patriot Rimac nakonec dokázal najít zdroj příjmů v konzultacích pro jiné automobilky. Firma se postavila na nohy a v roce 2017 udělala díru do světa díky tomu, že se její elektrický supersport Rimac Concept One ukázal v pořadu Grand Tour.
Moderátor Richard Hammond se sice v autě naboural, ale protože hrozivě vypadající nehodu přežil téměř bez škrábnutí, malá chorvatská firmička Rimac se dostala do hledáčku mnoha zájemců o luxusní elektrické vozy. Hollywoodský biják ze života Mateho Rimaca by ale začínal jeho dětstvím.
První vynález Mateho Rimaca
Malý Mate snil o rychlých autech jako každý kluk a občas mu vrtalo hlavou, proč zběsile rychlé káry nemají elektromotory, když je už dávno vynalezl v Chorvatsku narozený Nikola Tesla.
Slavný srbský vynálezce Rimaca inspiroval, a když bylo Matemu teprve 18 let, získal svůj první patent. Jako maturitní projekt vymyslel elektronickou rukavici iGlove, která nahrazovala myš a klávesnici při ovládání počítače.
Zelené monstrum s elektrickým pohonem
Z pěnez, které získal z patentu, si chorvatský vynálezce pořídil ojeté BMW E30 323i na závodění. Po dvou týdnech ale selhal autu motor a Rimac si nemohl dovolit koupit nový. Doma v garáži se proto pokusil předělat zrezivělé BMW na elektromobil, aby se s ním mohl vrátit na závodní trať.
Originální auto nejdřív vyvolávalo záchvaty smíchu. Rivalové se smáli, že Mate jezdí v pojízdné pračce. Rimac se ale nenechal odradit, auto neustále opravoval a zlepšoval. Nabarvil ho také nazeleno, aby podtrhl jeho ekologický pohon. Starému BMW se začalo přezdívat Zelené monstrum.
Jenže „vytuněná zelená pračka na kolech“ začala brzo lámat rekordy.
Zelené monstrum s Rimacem za volantem vyhrálo první závod v roce 2010 a nechalo za sebou mnoho závodních aut se spalovacím motorem. O rok později zelené BMW překonalo několik FIA i Guinessových rekordů v kategorii nejrychleji akcelerujících vozidel.
Sen o krásných a rychlých elektromobilech
V roce 2009 založil Rimac ze začátku garážový projekt Rimac Automobili s cílem vyrobit nejrychlejší elektromobil na světě a dokázat, že elektrická auta nevypadají jako neforemné krabice na kolečkách a umí být také pořádně výkonná.
Tento sen nám dnes může připadat trochu ohraný, protože ho již mnohokrát zopakoval Elon Musk, když mluvil o začátcích Tesly. Nicméně v roce 2009 se Tesla topila v dluzích a premiová Tesla Roadster nebudila tolik zájmu u zákazníků, jak se předtím očekávalo.
Rimacova sázka na elektromobilitu se proto mohla jevit jako čisté šílenství. Navíc v Chorvatsku automobilový průmysl prakticky neexistoval a Mate Rimac pohrdl penězi od arabských šejků, kteří se chtěli zbavit přebytečných petrodolarů. Prvních pár let se automobilka Rimac pohybovala nebezpečně blízko bankrotu.
Tvrdohlavý chorvatský vynálezce se ale nechtěl vzdát snu o nejrychlejším elektrickém bouráku. Peníze se mu dařilo sehnat díky konzultacím pro zavedené automobilky, které si nevěděly rady při vývoji elektrických vozů. Pak přišla osudová nehoda Richarda Hammonda v pořadu Grand Tour, který navazuje na ukončený Top Gear.
Moderátor zničil v mžiku 20 % vozů Rimac
Prvního elektrického krasavce, Rimac Concept One, představila automobilka v roce 2011 na Moto Show ve Frankfurtu. Kvůli vedlejším projektům pro jiné společnosti ale v roce 2017 vyrobila chorvatská firma pouze 5 kusů tohoto modelu. Jeden z nich si vypůjčili moderátoři oblíbeného motoristického pořadu Grand Tour.
Při natáčení ve Švýcarsku se Jeremy Clarkson a James May prohnali po horských serpentinách ve vozech značky Lamborghini a Honda. Zbývalo jen, aby stejnou trasu ujel poslední z trojice moderátorů, Richard Hammond v modelu Rimac Concept One.
Hammond bohužel nevybral jednu zatáčku a skutálel se v autě ze strmého kopce. Naštěstí řidič vyvázl jen se zraněním kolene. Ohořelá karosérie elektrického žihadla mohla rovnou do šrotu.
Hammond tak zničil 20 % všech tehdy vyrobených modelů Rimac Concept One. Jenže co vypadalo na první pohled jako katastrofa, znamenalo ve skutečnosti marketingovou trefu do černého. V den Hammondovy bouračky dostali v Rimacu objednávky na další 3 kusy vozu Concept One.
V Grand Tour totiž o autu mluvili jen v superlativech a samotný fakt, že moderátor vyvázl živý z karambolu, který vypadal jako smrtelná nehoda, neskutečně zvedlo zájem o automobilku. Hammond a Rimac podrobně rekonstruují nehodu v 26minutovém videu na Youtube.
Elektrická auta, kola i hoverboardy od Rimaca
Po silnicích jezdí dohromady pouze 7 kusů Rimacu Concept One. Minulý rok ukázala chorvatská automobilka na ženevském autosalonu druhé elektrické žihadlo ze své stáje, Rimac C Two.
Luxusní elektromobil se sokolími dveřmi zrychlí z 0 na 100 za 1,85 sekundy a nabízí dojezd 647 km podle metodiky NEDC. Rimac Automobili plánuje vyrobit 150 kusů. První majitelé dostanou klíče od Rimacu C Two už během příštího roku.
Kromě Rimac Automobili řídí Mate Rimac také firmu Greyp Bikes, která vyrábí elektrokola. V minulosti se mladý chorvatský podnikatel zmiňoval i o rozvíjení projektu elektrického vodního vznášedla pro 1 osobu nebo hovořil o vývoji létajícího auta. Odvážný vizionář Rimac oslavil v roce 2019 teprve 31. narozeniny, takže se snad můžeme těšit ještě na několik dalších vynálezů z jeho dílny.
Jednou přijde den, kdy všechna auta budou elektrická a plně autonomní. To je nevyhnutelné. Nikdo už nebude osobní automobil vlastnit a nikoho nebude ani zajímat, co se skrývá pod jeho kapotou. Auta se stanou službou. V příštích dvou desetiletích se toho hodně změní. Naše životy to promění podobně jako příchod mobilních telefonů. Samozřejmě tady pořád zbyde pár příznivců aut se spalovacími motory, ale elektroauta budou v dlouhodobém horizontu jednoduše rozumnější volbou.
- Mate Rimac, chorvatský vynálezce a šéf Rimac Automobili
Profil osobnosti: | Mate Rimac |
rok narození: | 1988 |
národnost: | chorvatská |
profese: | vynálezce, podnikatel |
čím se nejvíce proslavil: | zakladatel a CEO automobilky Rimac Automobili |
další přínos: | vynález elektronické rukavice iGlove, zakladatel společnosti Greyp Bikes |
přezdívka od novinářů | evropský Elon Musk |
Zdroj: Rimac Automobili, Drivetribe, Autocar.co.uk, Options