Sestrojil Nikola Tesla kromě elektromotoru také elektromobil?
Jméno slavného vynálezce dnes nosí elektromobily Tesla, i když zakladatelé firmy Marc a Martin v roce 2003 váhali mezi Tesla Motors a odvozením názvu od fyzika Michaela Faradaye. Později Elon Musk škrtnul slovo Motors, aby vznikla Tesla Inc. Nikola Tesla inspiroval automobilku, protože vynalezl elektromotor, ale podle některých zašel ještě dál. Opravdu jezdil v roce 1931 ve vlastním elektroautě?
Úvodní fotografie: Model vozu Pierce-Arrow z roku 1930 od stejnojmenné automobilky, která nepřekonala ekonomickou krizi 30. let. Foto: volné dílo Wikimedia Commons
První odstavec místo odpovědi možná vyvolal jen další smršť otázek. Elon Musk nezaložil automobilku Tesla? Proč nejezdíme v Edisonech, když Nikola Tesla propagoval střídavý proud (AC), Edison stejnosměrný (DC) a baterie elektroaut nabíjíme DC proudem? A byl v roce 1931 Nikola Tesla ještě vůbec naživu, aby mohl sestrojit elektromobil? Na některé z nich najdeme odpovědi lehčeji než na jiné.
Elon Musk nezaložil Teslu, jen do ní investoval
Přátelé Marc Eberhard a Martin Tarpening založili v roce 2003 automobilku Tesla Motors. O rok později se připojili první investoři včetně Elon Muska. Zakládající duo firmu opustilo v letech 2007 a 2008. K vypuštění slova Motors došlo na Muskův popud, protože podnikání Tesly se rozšířilo také o domácí baterie a solární tašky.
Nikola Tesla na předních stránkách tisku
Elektromobily v baterkách sice vozí uskladněný stejnosměrný proud, na který sázel hlavně Thomas Alva Edison, ale většina elektromotorů je poháněna střídavým proudem. O převod mezi DC proudem z baterek na AC proud pro motor se stará invertor.
Anketa
A konečně, v roce 1931 byl Nikola Tesla v plné síle, přestože už mu táhlo na 75. rok života. Ve stejném roce se vědec dokonce stal osobností roku časopisu Time a zdobil jeho úvodní stránku. Titul se uděluje osobě, skupině či myšlence, která daný rok nejvíce ovlivnila celosvětové události.
Tesla prý nabíjel elektromobil bezdrátově
Nikola Tesla opustili svět v roce 1943 a zanechal lidstvu kromě mnoha vynálezů také indukční elektromotor. O tom, že postavil i experimentální elektrické auto, se dozvídáme až v roce 1967, kdy inženýr Derek Ahlers zpovídal svého přítele a současně Teslova synovce, Petera Sava. Mladý Peter prý odjel z Evropy do USA, kde potkal svého strýce a Nikola Tesla si ho oblíbil jako syna.
Vynálezce mu v den svých 75. narozenin měl v garáži v městě Buffalo ukázat vylepšené auto značky Pierce-Arrow. Místo spalovacího motoru využil Tesla elektromotor, ale Savo nikde nespatřil žádnou baterii, kromě 12voltové baterie pro světlomety. V autě najeli Tesla se synovcem během 8 dní mnoho kilometrů, aniž by bylo potřeba doplnit palivo. Vůz dosahoval rychlosti 80 až 145 km za hodinu.
Elektromotor poháněný kosmickou energií
Energii pro elektromotor měla dodávat černá krabička složená z 12 vakuových trubic spojených do skoro 2 metry dlouhé antény. Příběh už nespecifikuje, jestli takový drát čouhal z karosérie luxusního vozu, nebo zavazel jinde. Podle Sava Tesla označil černou součástku za přijímač kosmické energie, jež dokáže vozidlo pohánět donekonečna a navíc prý zbude i elektřina pro spotřebu jedné domácnosti.
U vědce, který experimentoval s bezdrátovým přenosem elektřiny vzduchem, to neznělo až tak šíleně. Teslova laboratoř vybudovaná ve Wardenclyffské věži (přes 700 km od Buffala) k podobným pokusům skutečně sloužila.
Příběh o zázračném autě má několik děr
Colombo, Sherlock a ve 21. století možná i detektiv Pikachu by vám řekli, že bez mrtvoly není vražda. A zázračný elektromobil v karosérii modelu Pierce-Arrow, jak ho popsal Peter Savo, se nikdy nenašel, takže nemáme ani převratný vynález. Navíc, samotnou existenci synovce Petera popíral Teslův pra-synovec William H. Terbo, který zemřel loni v létě.
Myšlenku auta poháněného elektromagnetickým zářením, tedy onou záhadnou kosmickou energií, zavrhl dokonce sám Nikola Tesla v rozhovoru pro stanici Radio News v roce 1922. Reportér se tehdy ptal, jestli bude někdy v budoucnu možné pohánět automobily díky bezdrátovému přenosu elektřiny energií poslanou přímo z elektráren?
Obávám se, že se nedožijeme toho, abychom byli svědky fungování takového systému. Je obtížné takto pohánět automobil z důvodů, které jsou odborníkům dobře známé. Takové řešení se dá mnohem snadněji vyvíjet pro využití u letadel.
- Nikola Tesla, jeden z nejvýznamnějších vynálezců všech dob
Reálnost Teslova elektroauta hlásají zvláštní lidé
- Klaus Jebens, předseda Hamburské společnosti volné energie. V roce 2001 našel tajný záznam v dokumentech svého otce, Heinricha Jebense, který působil jako ředitel německého patentového úřadu. Podle záznamu se Heinrich setkal v roce 1930 s Teslou a auto poháněné kosmickou energií viděl. (Rozhovor s Jebensem je dostupný v němčině online).
- Gerry Vassilatos, americký středoškolský učitel a autor knihy Secrets of Cold War technology. V této knize se objevuje také příběh o Teslově zázračném elektromobilu. Ve svých textech Vassilatos popisuje myšlenkové pochody slavného génia, téměř jako by mu viděl do hlavy. Spisovatel tvrdil, že tyto poznatky zjistil prohrabáváním zaprášených knih v knihovnách, kam skoro nikdo nechodí. Přesnější adresu „tajemných“ knihoven ale nikde neuvedl. Možná využil jednoho z průchodů s černými vlnami, jež se prý náhodně objevují lidem, kteří ví, kde je hledat. Průchody otevírají cestu ke „galaktickému“ vědění. Vassilatos „určitě“ nekecá, jelikož měl takový průchod doma v kuchyni.