Jak na přepis energií při změně odběratele? Poradíme, jak postupovat
Stěhujete se, pronajímáte byt, kupujete nemovitost anebo rozplétáte dědické závazky? Když si sbalíte kufry a přesunete se o dům dál, elektroměr si s sebou do zavazadla vzít nemůžete. V těchto případech musí starý i nový odběratel vyplnit pár lejster, aby odběrné místo neskončilo při nedbalém přepisu energií v černém odběru. Na co nesmíte zapomenout při převodu elektřiny na nového majitele?
Převod odběru elektřiny může trvat jeden den, ale klidně i měsíc. Běžná doba potřebná pro vyřízení přepisu se pohybuje kolem 2–5 týdnů, ovlivňuje ji však celá řada faktorů – kromě typu přepisu také způsob komunikace, jež jste s dodavateli zvolili, jejich interní lhůty na odpověď a mnohé další. Pokud však nový i starý zákazník dojdou společně na pobočku energetické firmy se všemi dokumenty, může se vše odbýt za jediný den.
Proč se přepis energií na nového majitele v roce 2024 vyplatí?
V roce 2023 byl zaveden vládní strop na ceny energie ve výši 6,05 Kč za kWh u elektřiny (včetně DPH) a 3,025 Kč za kWh u plynu (také včetně DPH). Řada produktů, které jsou na dobu neurčitou, už se pohybují hluboko pod títmo vládním stropem, který byl pro rok 2024 zrušený. Cena na burze elektřiny výrazně klesla a změnou dodavatele lze výrazně ušetřit.
V případě, že nájemník například situaci s energiemi neřeší a nechce odběrné místo přepsat na sebe, může zaplatit výrazně více. Navíc jakožto ten, kdo dostává vyúčtování, bude mít spotřebu pod kontrolou.
Majiteli nemovitosti zase ubude starost v podobě posílání vyúčtování. Přepis elektřiny se tak vyplatí jak nájemníkovi, tak majiteli. Majitel si pochopitelně bude muset ohlídat spolehlivost nájemníka tak, aby elektřinu skutečně platil a na odběrném místě nevznikaly dluhy.
Pozor na regulovanou cenu elektřiny
I když s regulovanou částí ceny obchodník ani zákazník nic neudělají, je potřeba s ní do celkové ceny za elektřinu počítat. Určuje ji stát přes Energetický regulační úřad a v minulém roce se výrazněji zvýšila. Další zvýšení se očekává i pro příští rok.
Regulovaná část ceny zahrnuje mimo jiné distribuční poplatek, ale i poplatek za obnovitelné zdroje (POZE) a v souvislosti s novinkou, jako je sdílená elektřina, také poplatek za fungování Elektroenergetického datového centra.
Právě regulovaná část ceny tvoří v Česku velmi výraznou část celkové ceny, která energie nadále drží na vysoké hladině, tedy jedné z nejvyšších v Evropské unii. A proto je změna dodavatele tak důležitá, protože můžete ušetřit na obchodních cenách za silovou elektřinu.
Přepis energií usnadňuje spolupráce obou stran
Nejlepší je, když střídání stráží v odběrném místě provádějí starý a nový zákazník společně. Nehrozí pak, že odběratel „na odchodu“ ukončí smlouvu k určitému datu a nový odběratel se přihlásí k dodávkám elektřiny až s několikadenní prodlevou, takže daná domácnost během této krátké doby sklouzne do černého odběru.
Dva typy přepisu elektřiny
Existují dva různé modely přepisu elektřiny. V případě, že je potřeba přepsat elektřinu od stejného dodavatele na jinou osobu, pak se jedná o tzv. přepis odběrného místa. To je jednodušší a rychlejší varianta, což potvrzuje i Lukáš Paur ze společnosti E.ON: „Pokud současně neměníte dodavatele, vyřizujeme přepis odběrného místa běžně do dvou týdnů od podání žádosti.“
Pokud je dodavatel nového odběratele jiný, jde o přepis se změnou dodavatele. Tato situace nastává například tehdy, když se stěhujete na novou adresu a chcete s ní i nadále využívat služby „svého“ dodavatele. Pochopitelně jde o možnost, která vyžaduje trochu více papírování, a také vyřízení změny bude trvat o něco déle. „Přepis bude v takovém případě trvat přibližně měsíc,“ upřesňuje Lukáš Paur.
Celý proces výrazně usnadní spolupráce a dobrá komunikace obou zainteresovaných odběratelů. V opačném případě nastanou prodlevy a komplikace, které mohou vyústit například v černý odběr elektřiny.
To potvrzuje i Paur: „Často se stává, že přepis energií trvá dlouho, protože nový zákazník nám nevrátil podepsanou smlouvu, a proto nemůžeme smlouvu se stávajícím klientem jednoduše ukončit. To pak přepis odběrného místa zbytečně protahuje.“
Kdy k převodu odběrného místa dochází?
- Stěhování a pronájem
- Nákup či prodej nemovitosti
- Úmrtí odběratele a související dědické řízení
- Ztráta právní způsobilosti odběratele
Dokumenty, které potřebujte při přepisu energií
Kolik lejster musí každá strana podškrábnout a vyplnit, se liší podle dodavatele. Někde vtěsnají všechny formality do jednoho dokumentu, jinde potřebné informace rozkouskují do několika samostatných papírů.
Nicméně základní typy dokumentů, jež bude potřeba vyplnit nebo dodat, jsou všude podobné. Všichni dodavatelé se shodují na tom, že pro rychlý a bezproblémový přepis je nejlepší, když starý i nový odběratel dodají potřebné formuláře najednou.
Jaké dokumenty jsou tedy potřeba?
- Žádost o převod odběru elektřiny, eventuálně žádost o ukončení smlouvy původního odběratele a jeho smlouva o připojení u jiného dodavatele. V případě, že se stěhujete do novostavby, může být jako původní odběratel veden developer nebo partner, jež měl na starost prodej a pronájem nemovitostí.
- Předávací protokol – formulář obsahující zprávu o stavu elektroměru při změně odběratelů a další údaje o měřidle. Když jej nedoložíte, bude vám přepis proveden odhadem. V takovém případě je možné, že nebude odpovídat realitě a zaplatíte za spotřebu někoho jiného.
- Doklad o vlastnictví nebo o vztahu k odběrnému místu – například nájemní smlouva, výpis z katastru nemovitostí, kupní smlouva, darovací smlouva, nebo doklad o dědictví.
- Plná moc pronajímatele, pokud jste jen nájemce nemovitosti.
- Úmrtní list nebo čestné prohlášení – při úmrtí či ztrátě právní způsobilosti předchozího odběratele.
Třeba u společnosti ČEZ dokládá zákazník, který odběrné místo opouští, tři dokumenty:
- Žádost o ukončení smlouvy
- Plnou moc pro dodavatele při ukončení
- Předávací protokol, kam se zapisují stavy na elektroměru při změně zákazníka. Zatímco u E.ONu a PRE stačí, když nový a starý klient společně podepíšou a vyplní jeden formulář (Žádost o změnu/uzavření/ukončení smlouvy u PRE a Žádost o změnu zákazníka u E.ONu).
Na webových stránkách jednotlivých firem se většinou dočtete, jak konkrétně postupovat. Zároveň tam často najdete i některé formuláře, které si můžete vytisknout a v klidu doma vyplnit.
V případě, že byste si přepisem přece jen nevěděli rady, obraťte se zákaznickou linku příslušného dodavatele energií. Další možností je pročíst si podrobné návody, jak postupovat v konkrétních případech, které naleznete na webových stránkách prepis.cz. Ty vznikly hlavně proto, aby celý proces zákazníkům ještě více usnadnily.
„Přepis odběrného místa je jedním z nejčastějších témat, která s lidmi na zákaznické lince řešíme. Také z tohoto důvodu jsme připravili specializovaný web na adrese www.prepis.cz, kde mohou zájemci najít všechny informace týkající se přepisu odběrného místa a nejrůznějších situací, kdy může nutnost ohlášení nebo přihlášení elektřiny a plynu nastat,“ vysvětluje Petr Blejchař ze společnosti E.ON.
Kromě návodů na přepis elektřiny na webu najdete i postup pro přepis plynu.
Někteří dodavatelé ponechávají na klientových bedrech také uzavření smlouvy o připojení do distribuční soustavy s distributorem. Jinde si vyžádají plnou moc a zajistí tuhle formalitu sami.
Proces je uzavřen ukončovací fakturou
Po úspěšném podání a vyřízení přepisu obdrží původní odběratel ukončovací fakturu. Zda je na ní přeplatek či nedoplatek už nového zákazníka nijak neovlivňuje.
Jestli s vámi původní odběratel z nějakého důvodu nekomunikuje a od energií se neodhlásil, pak podepíšete čestné prohlášení, že dotyčný není k dostižení a už v nemovitosti nebydlí. Dodavatel by ho měl automaticky odhlásit a kontaktovat.
Řešit přepis osobně, nebo „na dálku“?
Přepis odběrného místa se tradičně řešil starou dobrou návštěvou pobočky, která je sice velmi jednoduchá, ale o to méně praktická. V dnešní době už proto mnoho zákazníků dává přednost komunikaci přes internet. Jednoduše vyplní na webu dodavatele elektronickou žádost o přepis odběrného místa.
Součástí takové žádosti by měla být i plná moc stávajícího zákazníka k ukončení jeho smlouvy. Chybět by neměly ani všechny potřebné údaje – číslo odběrného místa, kódy EAN nebo EIC, stav a číslo elektroměru. Pro jistotu také elektroměr a stavy na něm vyfoťte. Nakonec si zkontrolujte i údaje nového zákazníka, abyste se vyhnuli chybnému nastavení plateb záloh a faktur.
Jak na přepis energií u velkých dodavatelů?
Postup pro převod elektřiny u jednotlivých společností není na chlup stejný. Více informací k přepisu energií u dominantních dodavatelů najdete pod následujícími odkazy:
- přepis energií u ČEZ
- přepis energií u E.ON
- přepis energií u PRE
- přepis energií u INNOGY
- přepis energií u MND
Stěhování nemusí vždy znamenat ukončení smlouvy bez sankcí
Když se rozhodnete zvednout kotvy a změnit bydliště, féroví dodavatelé to přijmou a bez řečí ukončí vaši smlouvu, ať už je sepsána na dobu určitou či neurčitou. Jenže zákon tuhle situaci nijak neupravuje, čehož využívají méně zásadové firmy.
Který dodavatel hraje fér? Napoví hodnoty žárovkového indexu v naší kalkulačce.
Pokud jste se u některých dodavatelů uvázali na rok či delší dobu a zrovna se stěhujete, mohou vás nutit ve staré smlouvě pokračovat i v novém bydlišti. Jinak vám budou před očima šermovat ceníkem pokut, kde najdete tučnou sankci za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou.