Elektromobilita

Vybíráme elektroauto 2020: Jaké jsou možnosti?

Elektromobily zažívají v řadě evropských zemí boom a pozvolný nárůst jejich počtu lze vysledovat a nadále očekávat i v České republice. Podívejte se na to, proč bude množství elektromobilů v Evropě dále stoupat a jaké jsou nejdostupnější modely elektroaut v roce 2020.

Vybíráme elektroauto 2020: Jaké jsou možnosti?
Vybíráme elektroauto 2020: Jaké jsou možnosti?

Proč počet elektromobilů v Evropě poroste?

Členské státy Evropské unie si odsouhlasily velmi přísná pravidla na omezení emisí oxidu uhličitého. Cílem je snížit emisní limity o 37,5 % do roku 2030. Za tímto účelem bylo stanovené povolené množství CO2 na kilometr jako průměr mezi všemi prodanými auty. Automobilky musí do roku 2021 snížit emise nově vyráběných vozidel na 95 gramů CO2 za ujetý kilometr. Momentálně je v platnosti hranice 130 gramů. V roce 2030 se maximální povolená hodnota sníží na 60 g CO2 na kilometr.

Hodnotu 95 g CO2 na km dodrží auto o průměrné spotřebě 4,1 litru benzínu, respektive 3,5 litru dieselu na 100 km. Vzhledem k tomu, že se jedná o průměr napříč všemi prodanými auty, je nereálné tyto normy splnit bez výraznějších prodejů elektroaut. To ostatně avizují samotné automobilky. Podporu elektromobility lze z jejich kroků vyčíst, na trhu se totiž objevuje stále více elektrických aut. Někteří výrobci se přitom snaží nabourávat zažité představy o tom, že elektromobily jsou bez státní podpory výrazně dražší než běžná vozidla. Podívejme se na přehled nejdostupnějších modelů na českém trhu.

StudentCar: Jak vypadají elektromobily z dílny ostravských studentů?

Nejdostupnější v ČR jsou Škoda Citigo-e iV a VW e-up!

Na nepříliš atraktivním a předraženém trhu s elektromobily v ČR způsobila během loňského roku poprask mladoboleslavská automobilka Škoda. Ta uvedla na trh model Škoda Citigo-e iV za nevídanou cenu 429 900 korun. Šlo o cenu stanovenou pro zaváděcí sérii, nicméně i přes následné zdražení na 479 900 korun se jednalo s přehledem o nejlevnější model elektrického vozidla v České republice. Citigo-e iV v podstatě nemělo přímého konkurenta. Automobilka navíc ohlásila, že model Citigo bude dostupný už jen v elektrické variantě, benzinový model se již vyrábět nebude.

Nejdostupnější elektromobily 2020: Škoda

Na pozici nejdostupnějšího elektromobilu na českém trhu se Škoda Citigo-e iV dlouho neohřála. Nečekejte však žádný projev konkurenčního boje – přímý konkurent totiž vzešel z mateřské společnosti Volkswagen. Jedná se o VW e-up!, který se prodává za 449 900 korun. Vzhledem k provázanosti obou automobilek nijak nepřekvapí, že auta jsou designově v podstatě stejná, stojí na identickém základu a používají stejný elektromotor. Ten má výkon 61 kW, tedy 83 koní. Ani dojezd se nijak výrazně neliší – u VW e-up! činí 260 km, u Škody Citigo-e iV 252 km, přestože tento model má lehce vyšší kapacitu baterie.

Dobití elektromobilu za 10 minut? Díky ultrarychlé dobíjecí stanici je to možné i v Česku

Rozdílné ceny Citigo-e iV a VW e-up! jsou spíše hrou s čísly

Pořizovací cena VW e-up! je tedy o 30 tisíc korun nižší než u Škody Citigo-e iV. Při bližším prozkoumání však zjistíme, že jde spíše o snahu automobilek, jak tyto velmi podobné modely odlišit. Při koupi Citigo-e iV je platná akce Ekobonus, kterou nový majitel získává možnost využít částku v hodnotě 30 000 Kč na výbavu ve formě domácí wallbox nabíječky včetně instalace. Tuto částku může ale také použít jako slevu na konečnou cenu vozu v případě, že o domácí nabíječku nestojí. Tím cenový rozdíl mezi oběma modely de facto mizí, neboť u VW e-up! žádná podobná akce není.

Nejdostupnější elektromobily: VW e-up!

Na mírné odlišnosti mezi oběma modely tedy narazíme až při konfiguraci požadované výbavy. Škoda vylepšila základní verzi o dříve prémiový paket Extra TOP. Na druhou stranu řada z těchto funkcí byla u VW e-up! v základní verzi již od začátku. Nicméně lze říci, že model od Volkswagenu s nadstandardní výbavou vyjde dráž než Citigo-e iV – přestože na první pohled je tento elektromobil o něco levnější. Konečná cena závisí na tom, jaké požadavky má konkrétní kupující na výbavu elektroauta.

Modely od ostatních automobilek jsou již výrazně dražší

Při pořízení jiných modelů musíme sáhnout hlouběji do peněženky. Malé vozidlo z koncernu Daimler Smart EQ Fortwo vyjde na 591 690 korun. Za dojezd 160 km je zodpovědný motor o výkonu 60 kW.

elektroauto Smart EQ Fortwo

Mnohem dráž vyjdou další populární elektroauta. Renault Zoe se v akční ceně dostává těsně pod 700 000 korun, standardní cena je od 835 tisíc korun. Modely Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric, Volkswagen e-Golf  nebo Nissan Leaf se pak pohybují okolo 900 000 korun v základní výbavě. Elektrický Golf je momentálně možné pořídit v akci se slevou 100 tisíc korun.

Přehled nejdostupnějších elektromobilů na českém trhu

 

Cena

Výkon

Dojezd

VW e-up!

449 900 Kč

61 kW

260 km

Škoda Citigo-e iV

479 900 Kč

61 kW

252 km

Daimler Smart EQ Fortwo

591 690 Kč

60 kW

160 km

Renault Zoe

835 000 Kč

68 kW

200-300 km

Volkswagen e-Golf

882 900 Kč

85 kW

231 km

Hyundai Ioniq Electric

899 990 Kč

100 kW

294 km

Hyundai Kona Electric

899 990 Kč

100 kW

289 km

Nissan Leaf

950 000 Kč

110 kW

270 km

Tabulka: Ceny vybraných elektromobilů jsou převzaty z ceníků výrobců, 24.3.2020

Další cenovou revoluci na trhu s elektromobily by mohla způsobit rumunská automobilka Dacia spadající pod Renault. Francouzský koncern má v plánu na evropský trh uvést model Dacia Spring. Ten vychází z Renaultu K-ZE, který je k dostání na čínském trhu. Francouzský magazín L'Argus přišel s informací, že ve Francii by se elektrická Dacia měla prodávat za cenu 14–15 tisíc eur, v přepočtu tedy 380 až 408 tisíc korun.

Náročnější zákazníci, kteří jsou ochotni za elektroauto zaplatit víc než milion, se mohou v roce 2020 těšit na uvedení oblíbeného elektrického sedanu Tesla Model 3. Zatím bude dostupná pouze verze ve vyšší výbavě, ale za rok bychom se měli dočkat základního Modelu 3 s příjemnou cenou kolem milionu korun. Nové elektromobily připravují letos k uvedení také Volkswagen, Peugeot, Audi a Opel.

Přešlapy a trapasy Elona Muska: Kdy to „superhrdina elektromobility“ opravdu zvoral?