Elektromobilita

Zůstávají elektromobily občas trčet na cestě kvůli vybité baterii? Možná před 20 lety

Výhružný symbol želvy se objeví na palubní desce některých elektroaut, když vozidlu pomalu dochází elektřina. Možná vás překvapí, že podle námi oslovených řidičů elektromobilů se to stává velmi zřídka a potkat dnes u silnice stojící elektromobil s vybitou baterií se rovná téměř nadpozemskému zjevení. Z první ruky se také dovíte, jak se liší skutečný dojezd oproti hodnotám, které avizují výrobci.

Zůstávají elektromobily občas trčet na cestě kvůli vybité baterii? Možná před 20 lety
Zůstávají elektromobily občas trčet na cestě kvůli vybité baterii? Možná před 20 lety

Otázka:

Stalo se vám někdy, že vám nestačila energie v baterii a zůstal jste někde stát? Případně jaký dojezd většinou máte, když už začínáte hledat nabíjecí stanici? Odpovídá skutečný dojezd elektromobilu hodnotám, které uvádí výrobce vozu?

Odpovědi od řidičů elektromobilů:

Před dvaceti, třiceti lety se to stávalo. Dojezd elektromobilu neodpovídá číslům, které výrobci uvádějí. Například na závodě eTourEurope jsem ujel druhou etapu ze Stuttgartu do Lucemburska, dlouhou 313 km průměrem 87 km/h. Renault Zoe s deklarovaným dojezdem 400 km se musel dobíjet. Já jel autem starším 20 let.

- Mgr. Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu ČR a majitel desítek elektrických vozidel. (Mia electric, Peugeot 106, Citroen AXXL, Partner, Berlingo, Ligier, City-el, Rewa G wiz, Think, Ducato Elletra, Panda Electric, Hyohun a další)

Anketa

Víte, jaké soutěže se účastní tým eForce Prague Formula?

Nissan Leaf: Nestalo. Nabíjecí stanice nehledám, jezdím po okolí, takže nehrozí nedojetí. Dojezd v praxi neodpovídá tvrzení výrobce. Dalo by se sice dosáhnout dojezdu 170 km deklarovaného výrobcem, ale člověk by byl překážkou v provozu. Při mém jízdním stylu byl dojezd za nova kolem 130 km a po šesti letech a 69 000 najetých km, klesl na cca 100 km.

Tesla: Nestalo. Nabíjecí stanice nehledám, při zadání cíle navigace napíše, kolik zůstane % kapacity v cíli cesty a na tento údaj je spolehnutí, navíc se průběžně přizpůsobuje stylu jízdy. Zobrazení dojezdu jako "RATED", které uvádí výrobce na internetu, odpovídá jízdě po okrscích hodně lehkou nohou. Nicméně mému stylu jízdy dobře odpovídá to, co uvádí výrobce, pokud zapnu zobrazení dojezdu jako "TYPICAL".

- Ing. František Kubiš, vývojář elektroniky, mám 6 let Nissan Leaf + 4 roky Teslu Model S

Elektromobil nabiji i v nejzapadlejší hájence u lesa

Nikdy jsem nezůstal stát bez energie. Ani se to stát nemůže, za prvé bych musel ignorovat všechna varování vozu a za druhé elektromobil nabiju všude, kde je elektrická zásuvka. I v nejzapadlejší vesničce či na hájence v lese. Nikde mě zatím neodmítli.

Podle studie bude v roce 2030 každé páté nové auto v ČR jezdit na elektřinu

Pokud se pohybuji v okruhu 50 km kolem domu či firmy, tak nabíjecí místa znám a klidně dojíždím s nulovým dojezdem, 0 kWh v baterii dle ukazatele, na výhružně svítící oranžový symbol želvy. Pořád je v baterce ještě 2 až 4 kilometry rezerva. Výrobci elektrických vozů lžou stejně jako těch spalovacích. Ostatně jsou to, s výjimkou Tesly, stále stejní gauneři. Mých papírových 150 km dojezdu je pouze s řidičem, po rovině, v bezvětří, bez topení/klimatizace, rychlostí do 50 km/hod.

Po městě najedu mezi 120 až 136 km, po rychlostních cestách něco nad 100, v ‒10 ºC ve 4 lidech na dálnici s topením v zimě jsem si ověřil dojezd jen 80 km. Jednou jsem jezdil pouze po městě, v kolonách, šnečím tempem, to jsem najel 144 km.

- Ing. Radovan Burkovič, elektromobil Peugeot iOn nový od 4/2014, najeto 53 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot iOn pro ženu, najeto 15 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013

Nikdy se nám během testů nestalo, že bychom zůstali někde stát. Ano, dojížděli jsme párkrát "na želvu". Dojezd elektromobilů, podobně jako spotřeba běžného spalovacího auta, nejvíce záleží na tom, kdo a jak s autem jede. Takže skutečný dojezd opravdu může odpovídat údajům výrobce, ale jen za určitých přesně daných podmínek. Většinou je pochopitelně nižší.

- Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz

Řídit elektromobil je hra. Při jízdě přemýšlíte úplně jinak, říká prodejce

Nikdy jsem nezůstal stát na cestě kvůli vybité baterii. Skutečný dojezd elektromobilů obyčejně klesá až o 50 % v závislosti na teplotě.

- Bohumil Horák, řidič vlastních elektroaut; Peugeot 106 Electric, Renault Twizy, a služebních; Kaipan VoltAge, Nissan Leaf, Peugeot Partner Electric

Ano, už se mi to stalo, ale chtěl jsem to vyzkoušet. Nabíjecí stanice nehledám, protože vím, kde budu nabíjet. Dojezd určitě nesouhlasí s hodnotami výrobce!

- Lubomír Kaštovský, řidič elektromobilu Volkswagen e-Golf

Když máte dobrý terén silnice, ujedete i víc než udávaný dojezd

Když jedu delší cestu, snažím se nabíjet až tehdy, když mi v autě zbývá posledních 10 až 20 % baterky. V absolutních číslech to znamená něco kolem 10 km dojezdu.

Dojezd uváděný výrobcem není reálný stejně jako spotřeba u spalovacích aut. Samozřejmě s extrémně lehkou nohou a větrem v zádech se to dokázat dá, ale přece se nebudeme omezovat. Jednou se mi skutečně povedlo ujet s vozidlem víc, než udává výrobce. Ujel jsem 156 km, zatímco výrobce udává 150 km. Ale toho jsem docílil jenom proto, že jsem jel jen přes obce a terén byl taky v můj prospěch. Poslední část cesty vedla z kopce.

- Martin Pavlík, majitel vozidla Peugeot iOn

Výrobce udává dojezd 120 km. Můj rekord je 160 km, ujeto po okreskách rychlostí 50 až 75 km/hod. Zůstal jsem stát jednou, když mi obchodní centrum, u kterého jsem chtěl nabíjet, zavřelo před nosem, protože jsem přijel pozdě. Do práce, k příbuzným nebo k lékaři to mám max. 30 km. To dojedu s velkou rezervou i v zimě.

- Vít Ožana, řidič elektromobilu Stromos

Stačilo jet o 1 km/hod pomaleji a nezůstal bych s Teslou stát

Stalo. Jednou jsme jeli na Moravu s tím, že jsme dost pospíchali. Já neuposlechl několik varování Tesly, že mám buď přidobít, nebo zpomalit, a skončili jsme kilometr od dobíjecího stojanu. Žil jsem v domnění, že Tesla ujede asi 20 km na “nulu" a ona ujela jen 15 km.

Zpětně se můžu pousmát nad tím, že stačilo jet po D1 o 1 km/h pomaleji nebo na 90. km u Humpolce dobíjet asi 5 sekund u Superchargeru, abychom dojeli. Byla to zbytečná chyba, které se dalo předejít.

Běžně auto dobíjím průběžně, a tím tak vybitému stavu předcházím, takže málokdy vyloženě "hledám stanici". Ano, nastanou chvíle, kdy se mi dobíjecí pauza vyloženě nehodí a já pak třeba vezu zákazníka s 1 % baterky a v duchu doufám, že si cestu z Holešovic do centra neprotáhne třeba na Chodov. Ale to jsou opravdu výjimečné situace. Ve většině případů se pohybuji mezi 30 až 80% stavem baterie, který je i pro její životnost nejlepší.

Co se udávaného dojezdu týče, existuje evropský měřící cyklus (NEDC), který udává u mé Tesly optimistický dojezd přes 500 km. Ten americký (EPA) udává reálnějších cca 400 km, kterých dosahuji pravidelně při běžném stylu jízdy.

- Ondřej Hunčovský, řidič Tesly Model S a provozovatel služby Teslička.cz

Nikdy se mi nestalo, že bych zůstal stát někde v poli a nedojel. Za rok a půl, co vlastním elektromobil, jsem zatím všude úspěšně dojel, i když někdy došlo k nečekanému zpoždění (např. obsazenost stanice, snížení rychlosti z důvodu dojezdu, atd.).

Vlastním vůz Peugeot iOn, který má v létě reálný dojezd 130 km a v zimě 100 km, při 100% nabití. Za celé téměř 2 roky se nestalo, že bych zůstal stát na cestě ve stavu, kdy by se auto natrvalo vyplo, a nebylo schopno dojet ani k nejbližší zásuvce.

Gravitace už není pro člověka omezením: S dronem Flike doletíte klidně i do práce

V tomto ohledu mají i ty nejméně vybavené elektromobily celkem dost pečlivě propracovaný management, kdy se v zorném poli řidiče nachází informace o zbývající energii v bateriích a celkový minimální dojezd, který je neustále přepočítáván na základě jízdního stylu řidiče a profilu terénu. Inteligentní řidič se vždy zachová tak, aby včas nechal vůz nabít.

- Dalibor Kondrát, majitel elektromobilu Peugeot iOn

Za pomoc s přípravou seriálu děkujeme Radovanu Burkovičovi z Asociace pro elektromobilitu České republiky.