Kde nejčastěji nabíjí řidiči elektromobilů své miláčky na čtyřech kolech? Doma i v práci
Proudu zdar! I tak se zdraví někteří majitelé elektrických vozů. Dnešním článkem o zkušenostech s nabíjením elektroaut začínáme nový 7dílný seriál o slastech a strastech jízdy na elektřinu. Nyní jsme u 10 řidičů vyzvídali, kde nejčastěji doplňují elektrickou šťávu do svých vozů a kolik času jim to zabere. Příště se dozvíte, jestli občas zůstanou na silnici trčet s vybitou baterií.
Úvodní fotografie: Dailmer AG
Otázka:
Kde a jak nejčastěji nabíjíte svůj elektromobil a kolik času vám to průměrně zabere zhruba během jednoho týdne či měsíce? Musíte si delší cesty plánovat podle polohy nabíjecích stanic?
Odpovědi od řidičů elektromobilů:
Elektroauto nejčastěji nabíjím v zaměstnání. Zabere to 15 sekund vytáhnout z kufru kabel, rozmotat ho a zastrčit do auta a pak do zásuvky. Nabíjení samotné trvá cca 4 hodiny. O víkendu nabíjím ve své garáži. Delší cesty jsou u mne výjimečné (srazy elektromobilistů, občas výlet na hranici dojezdu).
- Vít Ožana, řidič elektromobilu Stromos
Nejčastěji nabíjím na stanici ČEZu, kterou mám v místě bydliště. Nabíjím cca 3 vozy denně. Čas neřeším, nabiji za hodinu na cca 100 km. Mám dojezd přes 500 km na jedno nabití, takže toto opravdu řešit nemusím.
- Mgr. Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu ČR a majitel desítek elektrických vozidel. (Mia electric, Peugeot 106, Citroen AXXL, Partner, Berlingo, Ligier, City-el, Rewa G wiz, Think, Ducato Elletra, Panda Electric, Hyohun a další)
Nejčastěji nabíjím doma nebo na firmě. Nabíjení zabere cca 1 až 2 dny za měsíc (většinou v noci). Ano, cesty si musím plánovat podle polohy nabíjecích stanic.
- Lubomír Kaštovský, řidič elektromobilu Volkswagen e-Golf
Nabíjení nás příliš nezdržuje ani nezatěžuje, shodují se řidiči
Vzhledem k tomu, že bydlím v panelovém domě, jsem momentálně odkázán na veřejné nabíjecí stojany, případně na nabíjení v zaměstnání, které mi to umožňuje.
Co se týče času, nabíjení mě nijak příliš neomezuje. V práci je to pouze čas pro zaparkování a připojení zástrčky do auta. Doma je to otázka cca 2 x 15 minut, kdy musím započítat čas cesty pěšky k cca 1,5 km vzdálenému nabíjecím stojanu. Tohle se většinou týká pouze víkendů. Ročně takto najezdím cca 15 000 km. Ano, podle nabíjecích stanic je potřebné plánovat jak během cesty, tak i v cíli.
- Dalibor Kondrát, majitel elektromobilu Peugeot iOn
Nejčastěji nabíjím v práci zdarma, podle potřeby na obyčejné zásuvce 230V 16A o výkonu 3,6 kW, z nuly do plna za 4,5 hodiny, asi tak jednou až třikrát týdně, podle nájezdu.
Delší cesty si kvůli nejmenší kapacitě baterie na trhu v mém Peugeotu iOn 16 kWh musím plánovat dle polohy rychlonabíjecích stanic, ale díky jejich rostoucímu počtu, zejména těch soukromých na evmapa.cz, mi 15 minut přestávky na rychlonabití baterie do 80 % nedělá problém.
- Ing. Radovan Burkovič, elektromobil Peugeot iOn nový od 4/2014, najeto 53 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot iOn pro ženu, najeto 15 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013
Nissan Leaf: Přes 99 % nabíjení probíhá doma v garáži. Nabíjení mi zabere do půl minuty denně (připojení + odpojení nabíjecího kabelu). Trvání samotného nabíjení je nepodstatné protože proběhne automaticky v nastavenou dobu. Jezdím s ním pouze po okolí, takže cesty neplánuji.
Tesla: Většina nabíjení probíhá doma v garáži. Nabíjení v garáži zabere opět půl minuty jednou za 2 až 3 dny. Na cestách nabíjím pouze pokud jedu trasy nad 400 km. S Teslou jezdím všude a je na to dobře připravena. U cest nad 400 km se někdy přizpůsobím poloze nabíjecích stanic, ale plánováním bych to nenazval. Plánovat jsem musel předtím, než Tesla vybudovala síť Superchargerů. V současnosti na dlouhé trasy pouze započtu na každých 300 km cca půlhodinu na nabíjení.
- Ing. František Kubiš, vývojář elektroniky, mám 6 let Nissan Leaf + 4 roky Teslu Model S
Jelikož bydlím v 9. patře panelového domu, tak svůj vůz nabíjím na veřejné rychlonabíjecí stanici, kterou mám cca 200 metrů od vchodu. Takže většina mých nabíjení se odehrává na rychlonabíječce před panelákem. Nabíjím vůz průměrně jednou denně, neboť poměrně hodně jezdím (cca 70 km denně), ale nabíjení mě nijak nezdržuje.
Zaparkuju si u rychlonabíječky a než se mi auto nabije (cca 20 min), tak si stihnu vynést věci z auta nahoru do bytu a z bytu vynést odpadky, takže neztrácím čas a zabiju tak dvě mouchy jednou ranou.
Před rokem a půl (v době pořízení vozu) byla delší cesta mým elektromobilem poměrně náročná na plánování, dnes už je tolik nabíječek, že tento problém pomalu odpadá. Každopádně pořád je nutné podívat se, jestli podél cesty nebo v cílové destinaci není nabíjecí stanice, ale je to podstatně jednodušší než dříve.
- Martin Pavlík, majitel vozidla Peugeot iOn
Ideální je nabíjení ve vlastní garáži
Kdybych disponoval garáží se zásuvkou, mohl bych nabíjet z 90 % jen doma, třeba přes noc. To je nejelegantnější varianta i vzhledem k "přebytkům" el. energie, ze kterých se pak auto dobíjí. Večer jen připojíte kabel do auta, ráno vypojíte a celý proces vám zabere pár vteřin. V Praze aktuálně garáž k dispozici nemám a jsem tak odkázán především na veřejné dobíjecí stojany.
Pokud se nejedná o nucenou dobíjecí zastávku, snažím se dobíjení svého elektromobilu vždy spojit s jiným programem. Dobíjecími stojany již disponuje např. většina obchodních center, takže není problém nechat auto dobíjet třeba během oběda, nákupu či návštěvy kina.
Letmým výpočtem jsem schopný dopočítat, že při mém nemalém měsíčním nájezdu okolo 6 000 km, spotřebuji bezmála 1500 kWh energie, které bych z "pomalejších" dobíjecích stojanů (3fázové zásuvky) dobíjel zhruba 70 hodin a z rychlodobíjecích stanic třeba 20 hodin. Reálně však u stojanů strávím sotva hodinu týdně, tedy možná méně, než při tankování benzínu či nafty.
U delších cest předem kontroluji, zda nebude problém s dobíjením, ale pokud necestuji daleko na východ Evropy, dobíjení s Teslou plánovat nemusím. S "dostupnějšími" elektromobily s typicky polovičním dojezdem a pomalejším dobíjením oproti Tesle je to pak jiné dobrodružství, které se bez plánování delších cest většinou neobejde.
- Ondřej Hunčovský, řidič Tesly Model S a provozovatel služby Teslička.cz
Anketa
Přestože ročně v redakci Hybrid.cz otestujeme řadu různých elektromobilů, nejčastěji dobíjíme i tak "doma". Naprostá většina aut totiž většinu času stojí, snad vyjma vozů taxi a logistických a dopravních služeb. U současné generace aut s dojezdem nad 200 km a poměrně slušnou sítí nabíjecích stanic po ČR už není třeba cesty tolik plánovat.
- Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz
Láká vás koupě elektromobilu, ale zatím vám chybí finance? Zkuste začít šetřit na výdajích za elektřinu
Elektromobil nabíjím nejčastěji doma nebo v práci, takže většinou přes noc nebo během pracovní doby. Ani delší cesty si podle polohy nabíjecích stanic plánovat nemusím.
- Bohumil Horák, řidič vlastních elektroaut; Peugeot 106 Electric, Renault Twizy, a služebních; Kaipan VoltAge, Nissan Leaf, Peugeot Partner Electric
Za pomoc s přípravou seriálu děkujeme Radovanu Burkovičovi z Asociace pro elektromobilitu České republiky.