Autosalon Frankfurt 2017: Prohlédněte si nejzajímavější elektromobily
VIDEO + FOTOČLÁNEK: Elektromobily všude, kam se podíváš, tak by se dal ve stručnosti popsat letošní automobilový svátek ve Frankfurtu. V září tady více než tisícovka výrobců zlatíček na čtyřech kolech představila své výstavní kousky a pomalu každá druhá firma i svou vizi elektrické budoucnosti. Své elektrické hvězdy ukázal Mercedes, Škoda i BMW. Vybrali jsme 7 nejzajímavějších.
Úvodní fotografie: Daimler
Elektrická žihadla, která neudělají ostudu ani na závodní trati, menší vozítka do městských mravenišť i spolehlivá auta pro každodenní jízdu, takové bezemisní vozy se daly obdivovat na autosalonu ve Frankfurtu.
Ještě to nějaký ten pátek potrvá, než se objeví na trhu, ale proč se nepokochat ladnými křivkami elektrických krásek už nyní. Dámy snad prominou. Anebo se s nadšením podívají taky.
1 ) BMW i Vision Dynamics
Bavorská automobilka BMW by chtěla do roku 2025 uvést na trh 12 elektromobilů. Jeden z nich nejspíš bude inspirován konceptem BMW i Vision Dynamics. Čtyřdveřový sedan slibuje dojezd 600 kilometrů na 1 nabití, maximální rychlost přes 200 km/h a zrychlení z nuly na sto za 4 sekundy.
U BMW Group budoucnost elektrické mobility již nastala. Po silnicích jezdí více našich elektrických vozů než našich tradičních konkurentů. V roce 2025 budeme mít v nabídce 25 vozů s elektrifikovaným pohonem, z nichž bude 12 čistě elektrických. Konceptem BMW i Vision Dynamics ukazujeme, jak vidíme budoucí elektrický model zasazený mezi aktuální modely i3 a i8 – bude to dynamické a progresivní čtyřdveřové Gran Coupé. Pracujeme na elektrifikaci modelů hlavní značky BMW.
- Harald Krüger, předseda představenstva BMW AG
2) Mini Electric Concept
Z dílny bavorské automobilky BMW vyjíždí i další zajímavý koncept elektrické mobility. Jeho útočištěm se stanou převážně městské aglomerace. Nejdřív ho budou moci první majitelé zaparkovat ve své garáži v roce 2019, kdy bude na trh uveden sériový model.
Šestiúhelníková maska chladiče a kulaté světlomety dávají při pohledu zepředu jasně najevo, že se jedná o automobil značky Mini, která patří do koncernu BMW Group. Dokonce i zvenku je zřejmé, že tento vůz má elektrické srdce. Mezi identifikační prvky patří jasná kontrastní stříbrná a žlutá barevná schémata, připomínající starší Mini E, a také výrazné logo E.
Nové technologie nejsou ukryté jen v elektrickém pohonu, ale také ve využití 3D tiskárny při výrobě některých částí. Aerodynamické ozdobné vsadky na 19palcových kolech a žaluzie v simulovaných nasávacích otvorech vznikly pomocí 3D tisku.
Anketa
3) Mercedes-Benz Concept EQA
Divize společnosti Daimler, Mercedes Benz, představila kromě sympatického elektrického vozítka pro dopravu po městských aglomeracích také svou vizi elektrické budoucnosti pro každého řidiče.
Jmenuje se Mercedes-Benz Concept EQA a tento vůz by měl nabídnout dojezd kolem 400 kilometrů. Také by měl umožnit „natankování“ šťávy na 100 km za 10 minut u rychlonabíjecích stanic i o poznání pomalejší bezdrátové nabíjení.
Řidič dostane na výběr ze dvou stylů jízdy (klidnější Sport a agresivnější Sport Plus), které ostatní motoristé poznají podle modré, nebo červené barvy virtuální masky chladiče.
Stejně jako konkurence i Mercedes si dělá plány na posílení aut na elektřinu ve svých řadách. Do roku 2022 by firma sídlící ve Stuttgartu ráda vyrobila 10 nových kousků.
4) Aspark Owl
Japonský výrobce Aspark si s výběrem jména pro sportovní superauto moc hlavu nedělal. Pokřtil elektrický bourák, který slibuje zrychlení z nuly na sto za pouhé 2 vteřiny, zkrátka „sova“. Z toho dynamika a rychlost moc nedýchá, ale nesuďme knihu podle obalu. Navíc aerodynamické křivky vozu prozrazují, že tohle žihadlo je stvořeno pro jízdu ve stylu neřízené střely.
Dojezdem 150 km elektroauto sice až tak neoslní, ale místo „běhu na dlouhou trať“ holduje Aspark Owl spíše sprintu. Nejrychleji „běží“ až 280 km za hodinu. Omezený počet kusů tohoto bouráku dorazí na trh v roce 2019.
5) Škoda Vision E
Evropskou premiéru si na veletrhu ve Frankfurtu odbyla také první studie vozu s čistě elektrickým pohonem od Škodovky. SUV Vision E překvapí dojezdem 500 km na jedno nabití i 3. úrovní autonomního řízení. U této úrovně ve voze sice sedí řidič z masa a kostí, ale jeho zásah je vyžadován jen v kritických situacích.
První elektromobil z Mladé Boleslavi umožňuje indukční nabíjení bez kabelů a dokáže jet maximální rychlostí 180 km v hodině. Za pouhou půlhodinku bude možné elektromobil dobít na 80 % kapacity baterie. Na trhu se objeví Škoda Vision E v roce 2020.
Jak vypadají plány na elektrickou budoucnost u Škodovky? Do roku 2025 nabídne mladoboleslavská automobilka pět vozů čistě na elektřinu i několik plug-in hybridů.
6) Audi Aicon
Sportovní sedan od Audi patří mezi jeden z těch elektrických bouráků, které se snaží ohromit svým dojezdem. Prý má urazit s plně nabitou baterkou neuvěřitelných 700 až 800 kilometrů. Zvládnout by to měly čtyři elektromotory v ukryté v každém kole, jež dohromady dají celkový výkon 260 kW.
U tohoto luxusního sporťáku se počítá s 5. (nejvyšší) úrovní autonomního řízení, takže byste uvnitř zbytečně hledali volant, řadící páku nebo pedály. Přední i zadní digitální displej má suplovat oční kontakt chodců s řidičem.
Trochu zarazit vás může fakt, že na sedadlech nenajdete ani bezpečnostní pásy. Audi chce totiž dokázat, že při jízdě v samořídicím autě se nemáte čeho bát. I proto je zatím uvedení na trh v této podobě v nedohlednu. Nicméně, upravená verze elektroauta klasicky s volantem, kde nebude lidský řidič jen rekvizitou, by se mohla objevit kolem roku 2020.
Anketa
7) Mercedes AMG Project One
Na závěr jsme si nechali jeden vymazlený kousek, který sice nejezdí čistě na elektřinu, ale snad nám to odpustíte. Připomíná vám hybridní supersport AMG Project One Formuli 1? Nemáte halucinace, motor i karbonový monokok (základ karoserie auta) nejdříve patřily do formulových monopostů a Mercedes si je „vypůjčil“.
Prémiový sporťák se nechlubí zrychlením z nuly na sto, ale rovnou zrychlením z 0 na rychlost 200 km/hod, které zabere 6 vteřin. Nejvíc z formule maskované jako auto vymáčknete 350 km za hodinu.
Výroba superauta začne v druhé polovině roku 2019. Multimilionáři se mohou těšit na 275 kusů. Cena za jednu „formuli do ulic“ by se měla pohybovat kolem 70 milionů korun.