Elektromobilita

Řízení auta mozkem, český vynálezce baterií i rival Tesly. Kdo se ukázal na CES 2018?

Každoroční veletrh spotřební a výpočetní techniky CES v Las Vegas posledních pár let není jen o nových počítačích a chytrých lednicích. Stále více prostoru dostávají také elektromobily, zařízení pro autonomní řízení a letos dokonce i řízení auta silou mysli. Novinku brain-to-vehicle představil Nissan. Henrik Fisker zase ukázal „zabijáka Tesly“. Na CES 2018 jsme mohli vidět i silnou českou stopu.

Řízení auta mozkem, český vynálezce baterií i rival Tesly. Kdo se ukázal na CES 2018?
Řízení auta mozkem, český vynálezce baterií i rival Tesly. Kdo se ukázal na CES 2018?

Úvodní fotografie: Volocopter na veletrhu CES 2018, zdroj: CES 2018

Moderním vychytávkám do domácnosti z CES 2018 jsme se již věnovali v jiném článku. Teď se mrkneme na novinky, které se točí kolem elektromobility a dopravy. Kterých 6 neotřelých nápadů nás zaujalo nejvíc?

1) Nissan: Brain to Vehicle (B2V)

Zatímco každá druhá automobilka vám slibuje, že už brzy nebudou vaše děti potřebovat řidičák, protože umělá inteligence to odřídí za lidstvo, které občas za volantem chybuje a někdy jezdí pod vlivem alkoholu, Nissan na to šel jinak. Vyvíjí autonomní systém řízení, který se nesnaží strčit lidského šoféra do starého železa. 

Auta Tesla: 7 méně známých zajímavostí o elektrických bourácích Elona Muska

Technologie Brain to Vehicle s člověkem spolupracuje. Díky čepici je umělá inteligence propojená s řidičovým mozkem a sleduje jeho mozkové signály. Až o půl sekundy dříve dokáže predikovat jeho chování. U nováčků tak dokáže opravit chyby (koriguje třeba když by začátečník se zpožděním točil volantem v zatáčce), u zkušených řidičů zlepšuje rychlou odezvou pocit z jízdy ve sportovním autě.

Když před 5 lety začínali vědci v Nissanu s vývojem čepice pro spojení mozku s počítačem, přišli s pokrývkou hlavy, jejíž nasazení trvalo 40 minut a všude čouhalo spoustu kabelů. Dnes Brain to Vehicle vypadá podstatně jinak.

Vždycky jsem si myslel, že potěšení z řízení auta je hodnota, kterou se lidé mají snažit zachovat. Ani v autonomních autech se nechceme zbavit řidičů.

- Lucian Gheorghe, výzkumník ze společnosti Nissan

2) Létající taxi Volocopter

Na CES se letos poprvé podíval tým německého startupu Volocopter. Ten pracuje na stroji, který vypadá jako helikoptéra, ale vlastně se jedná o gigantický dron, do něhož můžete nasednout. Nejnovější model Volocopter 2X unese dva pasažéry, ve vzduchu se udrží 30 minut a jeho baterie mu umožní dolet 27 km. Podle startupu je umožněna velmi rychlá výměna baterií, aby Volocopter mohl bez velkého meškání opět vzlétnout.

S německým startupem nedávno spojil síly počítačový gigant Intel. Přestože podle tvůrců řízení Volocopteru zvládne i pětileté dítě, s tímto dopravním prostředkem počítá Dubaj pro svou síť autonomních taxíků, která by měla začít fungovat někdy po roce 2020. Gigantický dron s 18 rotory má za sebou už kolem 4 stovek testovacích letů.

DeLorean Aerospace vyvíjí létající elektromobil inspirovaný Návratem do budoucnosti

Víte, že v létání s malými drony se také závodí? V Evropě máme dokonce ligu droních závodů, kde se na přední příčky dostává i jeden český tým. Chci vědět, jak jsou ti Češi dobří!

3) „Zabijákovi Tesly“ se premiéra na CES 2018 úplně nevydařila

Do Las Vegas přijel i dánský automobilový designér Henrik Fisker s novým elektromobilem z dílny automobilky Fisker Inc. Elektroautu Fisker EMotion se nedá upřít vymazlený design, který má na triku právě Fisker.

Jenže auto se čtyřmi vzhůru výklopnými „dračími“ dveřmi mělo potíže se zadním párem. Tyto dveře se totiž během veletrhu nehýbaly, takže model, který půjde do výroby v příštím roce bude možná řešen trochu jinak.

Kde se dá nabít elektrický bourák ve vašem kraji? To mě zajímá!
Každopádně bude zajímavé sledovat, jestli si Fisker splní svůj sen a podaří se mu sebrat aspoň nějaké zákazníky Tesle. Novému elektrickému bouráku Fisker EMotion už jsme se dříve podrobně věnovali.

Henrik Fisker ukázal na CES 2018 „zabijáka Tesly“. Autu ale nefungovaly dračí dveře

4) Baterie HE3DA od českého vynálezce

Na veletrh dorazil i inženýr Jan Procházka, aby „ukázal světu“ technologie baterií HE3DA, na něž drží několik patentů. Lithiové baterie od Procházky se od těch klasických liší v několika charakterstikách. HE3DA vydrží i mlácení kladivem, umožňuje rychlejší nabíjení, protože obsahuje články s vyšší kapacitou, může dosáhnout až 15krát vyššího maximálního výkonu než současné baterie, a navíc je 100% recyklovatelná.

vstupní brána na CES 2018

V České republice se nyní buduje obří továrna na výrobu těchto baterií u obce Horní Suchá poblíž Havířova.

Po návštěvě Procházky na CES 2018 to vypadá velmi slibně s možností postavit podobné zařízení v USA, konkrétně v americkém státě Nevada, kde už jedna slavná továrna na baterie stojí. Samozřejmě jde o Gigatovárnu společnosti Tesla.

Firma Continental představila revoluční technologii pro nabíjení elektromobilů

5) e-Pallette Alliance: spolek autonomních jezdících krabic

Nápad e-Pallette od Toyoty představuje takové čilé mraveniště z plně autonomních elektrických krabic, které si to budou šinout ulicemi měst podle toho, kam je zákazníci zrovna zavolají.

Stejné auto může být jednou pojízdná restaurace, jindy butik, kde si klient vyzkouší oblečení vybrané v e-shopu nebo dokonce hotelový pokoj na kolečkách. Také se počítá se službami jako spolujízda do individuálně zvolené destinace i s rozvážením jídla.

Vize Toyoty se zalíbila mnoha dalším firmám (Uber, Pizza Hut, Amazon, Mazda), které chtějí spolupracovat na realizaci zajímavého konceptu. Do pilotního provozu by se inovativní řešení mobility mělo dostat během olympijských her v Tokiu v roce 2020.

6) 3D mapy pro drony od firem HERE a Unifly

mapy pro drony od HERE a Unifly

Brzo to nemusí být jen silnice, které sužují čas od času dopravní zácpy. S rostoucí popularitou dronů mohou být zablokovány i některé úseky vzdušného prostoru. Síly proto spojil globální leader v poskytování služeb na mapování a navigaci HERE technologies a Unifly, firma dodávající software pro bezpilotní letouny.

3D mapa pro let dronu

Obě společnosti plánují nejdřív vytvořit 3D mapu pro drony, která by obsahovala různé letové zóny včetně vyznačeného území, kde je pohyb dronů zakázán (poblíž letišť aj.) Podobná mapa pro Severní Ameriku a Evropu by měla být hotová koncem letošního roku.

Kde všude létají drony? Mrkněte se do naší hravé infografiky. Ukázat infografiku Letem světem s drony

V druhé fázi projektu chtějí navrhnout systém, který by zajišťoval plynulý „droní provoz“ a zamezoval by případným kolizím. Na CES 2018 prezentovaly firmy HERE a Unifly začátek spolupráce se zmíněným cílem.