Renault přišel s novým konceptem autonomního elektromobilu pro sdílenou městskou přepravu
Taxikářům lamentujícím nad úspěchem společnosti Uber roste další konkurence. Vozidla s autonomním řízením už se testují v mnoha zemích a od výraznějšího nástupu na silnice je podle řady předpovědí dělí jen roky. Originální koncept autonomního elektromobilu nedávno představil Renault. Vůz by měl najít uplatnění v rámci inteligentních městských systémů blízké budoucnosti.
Úvodní fotografie: Renault
Další ránu do už tak dost pochmurné budoucnosti tradičních taxislužeb zasadil Renault, když na ženevském autosalonu představil svůj koncept unikátního městského elektromobilu pro sdílenou přepravu až 6 osob, Renault EZ-GO.
Řidiči taxíků i Uberu možná nakonec najdou společnou řeč. V ne příliš vzdálené budoucnosti totiž, jak se zdá, přijdou o práci všichni. Snadno se tak za pár let dočkáme toho, jak budou ruku v ruce protestovat proti zavádění automobilů s autonomním řízením.
Auto mezi individuální a veřejnou dopravou
Auto si přivoláte pomocí aplikace v telefonu nebo ze speciálních stanic, které budou rozmístěny po městě. V jakoukoli denní či noční hodinu za chvilku přijede vůz bez řidiče a můžete nasedat. Stisknete tlačítko a jízda začíná.
V Renaultu si vyhráli i s designem, prosklená střecha a boční strany nabídnou mimořádný výhled do okolí. Očekává se proto, že taková projížďka bude velmi zajímat nejenom místní, ale také turisty. Výsuvný dotykový panel nabídne všechny důležité informace o trase i městě. Cestující si mohou během jízdy dobít telefony.
Vůz však nebudete mít automaticky jen sami pro sebe. Pokud se trasa vaší cesty bude shodovat s dalšími lidmi, kteří si auto přivolali, mohou ostatní přistupovat nebo v průběhu vystoupit.
Plánuje se, že by službu mohly provozovat soukromé společnosti nebo také veřejné organizace. Autonomní taxi by se mělo stát spojením flexibility a komfortu individuální dopravy s efektivitou a bezpečností té hromadné.
Pohodlné nastupování a vystupování
Vzhled robotického auta stříbrné barvy je navržen tak, aby bylo snadno rozpoznatelné a nezaměnitelné. Speciální způsob otevírání velmi usnadňuje nastupování i se zavazadly nebo osobám s pohybovým omezením např. s berlemi nebo na vozíku. Do vozidla se bude pohodlně nastupovat i s kočárkem.
Uvnitř na pasažéry čeká pohodlná dlouhá sedačka do tvaru „U“. Pro ještě vyšší pohodlí nabídne auto funkci ztmavení prosklených ploch v případě příliš intenzivního slunečního záření.
Rychlostní rekordy u Renaultu EZ-GO nečekejte
Autonomní elektromobil od francouzské automobilky na pomezí hromadné a individuální dopravy patří do stejné skupiny vedle autobusů MHD a tramvají. Proto nemůžete čekat, že by nabízel ohromující rychlost jízdy.
Anketa
Nejsvižnějším tempem ujede necelých 50 km za hodinu. Elektřina se dostane do auta pomocí indukčního nabíjení. A indukční nabíjení poslouží i pasažérům s mobilními telefony.
Pozitivní vliv autonomního vozu na městské prostředí
Jakákoli sdílená forma přepravy snižuje množství vozidel ve městech. Odlehčení pak bude znát i na menší potřebě parkovacích míst. Elektromobil je navíc tichý a bez škodlivých emisí.
Stále však ještě zbývá spousta věcí k dořešení - legislativní a bezpečnostní otázky nebo vybudování potřebné dobíjecí infrastruktury. Navíc Renault EZ-GO zůstává a asi ještě několik let zůstane pouze odvážným konceptem.