Praha chce dohnat Evropu v podpoře elektromobilů. Proto spustili provoz unikátní nabíječky
Pražská energetika (PRE) od února umožňuje nabít elektroauta v jedinečné nabíjecí stanici. Nabíjecí stojany u stadionu HC Sparta Praha získávají totiž „šťávu“ ze 30 fotovoltaických panelů i z akumulačního zařízení stanice. Praha tak chce dohnat evropské metropole jako Amsterdam či Vídeň, které vývoj elektromobility nezaspaly. Jaký vliv bude mít nabíjecí stanice na stabilitu elektrické sítě?
Úvodní fotografie: nově otevřená nabíjecí stanice v pražských Holešovicích, Foto: Elektřina.cz
V nejbližších letech očekáváme masivní rozvoj elektromobility na území hlavního města Prahy a s ním související významný nárůst zatížení distribuční soustavy.
- Pavel Elis, generální ředitel Pražské energetiky (PRE)
Slova ředitele PRE dokreslují i čísla využití infrastruktury pro elektromobily v posledních dvou letech. Vidíme zde pozvolný nárůst zájmu o nabíjecí stanice v Praze. V blízké budoucnosti se dá očekávat, že návštěvy u nabíjecích stojanů budou stále častější.
3v1: nabíječka pro 2 elektroauta, fotovoltaika i úložiště energie
Proto PRE zahájila pilotní provoz unikátní nabíječky, která kombinuje rychlonabíjecí stanici pro elektromobily, obnovitelný zdroj energie v podobě fotovoltaiky na střeše (výkon 7,35 kWp) a akumulační zařízení využívající bateriové úložiště.
Stanice umožní současné nabíjení 2 elektromobilům – jednomu v režimu rychlonabíjení (výkon 50 kW) a druhému středně rychle (2 x 22 kW).
Navíc může být připojen na nabíječku třeba i elektroskútr. Při rychlém nabíjení doplníte energii pro elektroauto za 20 až 40 minut. Pro představu starší model Volkswagenu e-Golf s dojezdem 150 km nabijete za 20 minut, u novější verze s dojezdem 300 km podle NEDC to bude trvat dvakrát déle.
PRE se chce vyhnout norským problémům s elektromobilitou
Nechceme dopadnout jako v Norsku, kde jezdí spoustu elektromobilů, ale dostávají se do problémů s nabíjením elektrických vozů ve veřejných nabíjecích stanicích. Při budování infrastruktury pro elektroauta vždy hledáme řešení, aby nebyla ohrožena stabilita sítě.
- Milan Hampl, ředitel PREdistribuce
Elektřina vyrobená 30 fotovoltaickými panely na střeše objektu může proudit nejen do nabíjecích stanic, ale i do baterií. Právě akumulátory slouží k eliminaci vlivu rychlonabíjecí stanice na síť tím, že pokud je potřeba, tak jen část energie pochází ze sítě a zbytek z baterií.
Unikátní nabíjecí stanice byla postavena jen za 4 měsíce
Zároveň řídicí jednotka akumulačního zařízení hlídá stav napětí v síti a v případě překročení nastavených limitů umí při hrozícím přepětí odebírat energii ze sítě, a naopak při hrozícím podpětí energii do sítě dodávat.
Na rozdíl od tradičních dobíjecích stanic lze systém napojit na současnou infrastrukturu, není nutné kvůli němu posilovat kabeláž přípojky. Jelikož u tohoto typu stanice není potřeba výrazně zasahovat do elektrické sítě, společnost Energon Advanced Energetics unikátní dobíjecí stanici postavila v rekordním čase 4 měsíců.
Anketa
Použitý bateriový systém snižuje nároky na připojení rychlonabíjecích stanic k distribuční síti, a má tak potenciál urychlit rozvoj elektromobility ve městech.
- Tomáš Pastrňák, generální ředitel Energon Advanced Energetics
Vliv dobíjecí infrastruktury na dodávky elektřiny se bude testovat
Práce na projektu započala v červenci 2017. Na konci října byl spuštěn testovací provoz a začátkem ledna byla stavba zkolaudována. Od února 2018 je stanice otevřena veřejnosti.
Cílem projektu je ověřit, zda takové řešení zlepší možnosti připojení rychlonabíjecí stanice nebo decentralizované výroby i při omezené kapacitě distribuční sítě a bez negativního dopadu na spolehlivost a kvalitu dodávky elektrické energie.
Využití elektroaut pro stabilizaci sítě brání česká legislativa
Elektromobily nepředstavují hrozbu pro stabilitu distribuční sítě. Naopak, například v Nizozemí jsou elektroauta dokonce využívána pro zmírnění denních výkyvů ve spotřebě elektřiny.
Díky chytře načasovanému nabíjení putuje energie z baterií elektromobilů do sítě v době, kdy selhávají obnovitelné zdroje energie. Jinými slovy když nefouká vítr či nesvítí slunce. Dobíjení elektrických vozů pak probíhá mimo špičku, zejména v noci. Tento projekt v současnosti Nizozemci testují pod hlavičkou firmy New Motion.
U nás ale elektroauta pomocnou ruku, nebo spíš akumulátor, do sítě v době špičky nabídnout nemohou. Energetický zákon totiž takovou situaci klasifikuje jako výrobu elektřiny, kterou podmiňuje získáním licence.
Přiblížil nám nešťastnou formulaci zákona Vojtěch Fried, který vede oddělení Elektromobility a Smart City v PRE. Fried zároveň doufá, že v budoucnu bude tato překážka pro využití energie z elektromobilů odstraněna.