John Cooper Works potěší i milovníky elektromobilů. Plánuje novinku
Značka John Cooper Works spadající pod BMW dosud představila jen jednu verzi elektromobilu, kterým je Mini Cooper SE. Na první pohled se drží běžného designu, při provozu má však nulovou produkci CO2 a svým uživatelům nabízí mnoho chytrých technologií.
JCW se snaží přizpůsobit
Automobil Mini navrhnul britský designér a konstruktér Alec Issigonis. Když v roce 1956 proběhla tzv. Suezská krize, Británie jako jedna z několika mocností ztrácela kontrolu nad ropnými oblastmi. Palivo se stalo nedostatkovým zbožím, a proto výrobci automobilů museli přistoupit k odpovídajícímu řešení. Výsledkem se stal návrh Mini od British Motor Corporation.
Vozidlo Mini, uvedené na trh v roce 1959, bylo menší, lehčí a méně náročné na spotřebu paliva.
Společnost John Cooper Works byla založena až v roce 2002, a to Michaelem Cooperem, který byl synem Johna Coopera, vlastníka výroby závodních vozů. Netrvalo dlouho a o šest let později se společnost připojila pod známou značku BMW. MINI a John Cooper Works tak spojily své síly.
Modely JCW porovnání |
|
---|---|
Model |
Výkon |
Cooper |
Cca 126 k |
Cooper S R52 a R53 |
Cca 200 k |
Cooper S R55, R56 a R57 |
Cca 218 k |
John Cooper Works R56 |
Cca 211 k |
John Cooper Works GP |
Cca 218 k |
John Cooper Works F56 |
Cca 231 k |
Clubman |
Cca 142 k |
Kabriolet |
Cca 135 k |
Mini Coupé |
Cca 211 k |
Roadster |
Cca 211 k |
Countryman |
218 k |
Paceman |
218 k |
John Cooper Works GP 2020 |
306 k |
MINI Cooper SE |
cca 183 k |
Novinka v podobě elektromobilu Mini Cooper SE
V Evropské unii platí tzv. Euro normy, které stanovují hodnoty NOx, CO a dalších škodlivin, které výrobci dopravních prostředků nesmějí překročit při výrobě a provozu. V současné chvíli je v platnosti norma Euro 6.2.
Kvůli zpřísňování norem se značka John Cooper Works rozhodla, že již nebude vyrábět automobily na naftový pohon. Tím sníží nejen svou uhlíkovou stopu, ale bude produkovat také méně dalších škodlivých látek.
Zároveň také John Cooper Works přichází s elektromobilem Cooper SE, který by měl být pokrokovým řešením.
Vizuální podoba
Milovníci klasického designu budou potěšeni, jelikož elektromobil se drží svých běžných tvarů a nepřichází s výraznými novinkami v konstrukci. Přeci jen se ale designově něco změnilo. Mřížka s chladičem u elektromobilu ztratila svou funkci, a proto je zakryta. Vozidlo je vybaveno estetickými zelenými prvky, které také drobným logem zásuvky naznačují, že se nejedná o běžný automobil na fosilní paliva.
Jinak se exteriér i interiér drží klasického britského vizuálu. Zatím je tvořen ve třídveřové variantě a jiná se do budoucna zatím neplánuje.
V interiéru řidič může při jízdě ovládat zařízení díky přehlednému kruhovému displeji, který funguje na dotyk. Přehledně je u volantu umístěna také tabulka, která signalizuje stav vozidla. Pro vyšší komfort jsou sedadla vybavena u verze XL také vyhříváním.
Výhodou je možnost propojení s chytrým mobilním telefonem. V takovém případě můžete ovládat některé funkce elektromobilu nebo jen sledovat průměrnou rychlost, vzdálenosti a další vybrané informace.
Technické parametry
Sice se jedná o nový model, ale motor se drží starých a osvědčených provedení, konkrétně je použit elektromotor, který má také BMW i3.
- Motor je vybaven výkonem 184 k a baterií s kapacitou přibližně 177 km na jedno nabití, které trvá kolem půl hodiny.
- Provoz vozidla je absolutně bezemisní. CO2 ovšem vzniká i při výrobě, logistice podniku a odstraňování nefunkčních baterií.
- Baterie je navíc umístěna v podlaze, takže vozidlo zůstává i nadále prostorné,a to včetně zavazadlového prostoru.
- Elektromobil Mini Cooper SE je navržen speciálně pro provoz ve městě, ale spolehlivě zvládne i vzdálenější trasy.
- Akcelerace u takového vozidla je pak v hodnotě 7,3 sekundy z nuly na sto km/h. Jakmile se však vozidlo dostane do rychlosti, která se pohybuje kolem 150 km/h, je ve zrychlování opatrnější, jelikož se snaží zabránit poničení baterie.
- V České republice si již Mini Cooper SE můžete pořídit také, a to přibližně za 890 000 Kč.
Výbava
Varianty S, M, L a XL jsou seřazeny od nejjednodušší verze po tu nejnáročnější s dražšími doplňky. U nejvybavenější verze jde například o panoramatickou střechu, kompletní LED světla, vyhřívání sedadel a další doplňky.
BMW a snížení emisí
Již od začátku roku se BMW snaží emise minimalizovat. Zákazníci mají na výběr více modelů, které fungují na principu hybridní technologie nebo mohou vybírat z kompletních elektromobilů. Pokud si nemůžete dovolit investovat do kompletně elektrického vozidla a paralelní hybridní systém vám nepřijde dostačující, můžete využít také sériový hybrid.
V takovém případě je spalovací motor přítomen jen z důvodu drobné pomoci pro elektromotor, nikoli jako pohonná část.