Elektromobilita

Souboj konceptů budoucnosti: Automobilky se předhánějí v odvážných vizích

Trend, který naplno vypukl v minulých letech, pokračuje i letos. Automobilky nepřestávají chrlit vize dopravy budoucnosti. Některé z nich rovnou prezentují hotová vozidla, zatímco ty opatrnější zůstávají pouze u počítačových simulací. Protentokrát jsme se podívali do „autodílny“ společností Nissan, Chrysler a Volkswagen. Co mají modely společného? V čem se liší? A který z nich byste si vybrali?

Souboj konceptů budoucnosti: Automobilky se předhánějí v odvážných vizích
Souboj konceptů budoucnosti: Automobilky se předhánějí v odvážných vizích

Nissan Vmotion 2.0, zdroj úvodní fotografie: NissanNews.com

Jak bude vypadat doprava za pět, deset nebo třeba třicet let? Budou se lidé přepravovat futuristickými vozidly, která se objevují ve sci-fi filmech, nebo se vlastně nic moc nezmění? A co pohon vozidel? Dojde k ústupu a postupnému soumraku aut, která pohání benzín či nafta, a postupně je nahradí dopravní prostředky využívající elektřinu? Vymyslí vývojové týmy automobilek pro vozy ještě další alternativní paliva, která jízdu promění v ekologickou záležitost?

Hrozba pro Teslu? Automobilka Lucid Motors představila elektromobil Air

Velká jména automobilového byznysu mají do budoucna odvážné plány. Dočkají se ale všechny zdárné realizace? Je totiž otázkou, zda automobilky k odhalování nových vizí přirozeně nutí aktuální situace na poli technologii, jež se posouvají mílovými kroky vpřed, nebo zkrátka jen tlak konkurence, díky němuž se neustálé inovace stávají pro velké hráče na trhu standardem. Kdo nemá vizi, kterou by se mohl pochlubit, dnes trochu působí jako outsider.

Vůz budoucnosti od Rolls Royce: Futuristický model Vision Next 100 budí emoce



A proto pozadu nezůstávavají ani výrobci vozů Nissan, Chrysler či Volkswagen. Speciálně poslední jmenovaná společnost musí po emisním skandálu, který se kolem ní rozhořel v roce 2015, pořádně žehlit svůj mediální obraz, aby se jí podařilo získat pochroumanou důvěru veřejnosti. 

Japonská automobilka Nissan představila novou generaci autonomních vozů Vmotion 2.0 na autosalonu v americkém Detroitu, městě, které proslulo vysokou koncentrací automobilového průmyslu. 

Sedan Vmotion 2.0 nabízí ostře řezaný exteriér pro dynamickou jízdu a komfortní interiér pro 4 pasažéry. Vnitřní vybavení vozu sází na světlé barvy a dostatek světla, které dovnitř vozu propouští prosklená střecha. Ta se ostatně stává prvkem, který se u návrhů vozidel pro budoucnot opakuje velice často.

Hledáte mapu dobíjecích stanic? Jednu bychom tu měli. Pravidelně ji pro vás aktualizujeme. Prohlédnout mapu

Palubní deska Vmotion 2.0 je vybavena rozměrným displejem a volant vozu připomíná spíše knipl v letadle. Nechybí ani designově čisté ovládání topení, klimatizace a ventilace a v roce 2017 nezbytný touchpad, který ještě znásobí pohodlí cestujících. 

Prosklenou střechu pravděpodobně budeme u vozidel vídat stále častěji.

Vzhledem k tomu, že se prozatím jedná pouze o designovou a technologickou vizi, neodhalila automobilka, jakým způsobem bude vůz poháněn. Podle dostupných informací ale bude vybaven chytrým systémem ProPilot (možná proto ten knipl?), který v budoucnu umožní autonomní pohyb vozidla či komunikaci s dalšími inteligentními dopravními prostředky. 

Společnost Chrysler svým prostorným a robustním konceptem Portal cílí především na rodiny s dětmi. Automobilka vizí rodinného elektromobilu pomyslně navazuje na svůj populární model Voyager, který se na silnicích prohání už od 80. let minulého století.

Chrysler svůj autonomní model prezentuje jako vozidlo pro mileniály, tedy mladé lidi, kteří vyrůstali na přelomu tisíciletí, navržené samotnými mileniály. Jaká jsou podle automobilky specifika této dorůstající generace? Má se jednat o lidi, kteří auto sice využívají, ale samotné řízení je až tak nebaví. Od vozu ovšem automaticky očekávají, že bude vybaveno nejmodernějšími technologiemi, které jsou běžnou součástí jejich života, což platí třeba i pro sociální média.

Už žádné nehody? Tesla Vision umožní plně robotické řízení elektromobilů

Vizuální atraktivitu dodává modelu Portal světlený rám umístěný kolem dvěří, jejichž křídla se vysouvají směrem od sebe. Možnost změny barvy osvětlení umožní majitelům snáze identifikovat vůz zaparkovaný na přeplněném parkovišti. Dodavatelem tohoto rámu i dalšího elektronické vybavení by měla být společnost Panasonic.

Portal samozřejmě počítá s možností autonomního řízení, hlasového ovládání nebo funkcí rozpoznání obličejů pasažérů. O pohon rodinnného vozu se postará výkonný elektromotor v kombinaci s 100kWh akumulátorem. Ačkoliv automobilka Fiat Chrysler Automobiles další podrobnosti o motoru neuvedla, slibuje, že by dojezd vozu mohl na jedno dobití činit 250 mil (cca 400 kilometrů).

Volkswagen I.D. je koncept, který automobilka s pověstí pošramocenou aférou „dieselgate“ představila už loni na podzim. Jde o  elektrický model, který by se do roku 2020 měl stát sériově vyráběnou alternativou k populárnímu Volkswagenu Golf. Lze tedy říct, že jde o určitou formu omluvy veřejnosti, kterou pohoršila kauza, v níž automobilka manipulovala s emisními limity svých vozů.

I. D. nabízí více prostoru, než by se zvenku mohlo zdát.

Protože automobilka plánuje masové rozšíření elektromobilu, drží se vize, kterou vývojáři Volkswagen Group představili, poměrně při zemi. Zvlástě ve srovnání s odvážnými plány Nissanu či Chrysleru výše. Relativně příznivá by měla být i cena vozu, která by se příliš neměla lišit od varianty se spalovacím motorem.

Jako Michael a K.I.T.T.? Mini nezahálí a představuje autonomního parťáka

Vozidlo zvenčí skutečně připomíná model Golf, ovšem podle zástupců automobilky je daleko prostornější. Designéři totiž z vnitřku vozidla, který bude pohánět elektřina, „vykuchali“ některé prvky, které souvisejí s využitím klasického spalovacího motoru, posunuli palubní desku dopředu a doplnili ji zasouvacím volantem. Interiér proto působí vzdušně a čistě.

Dojezd drobného zaobleného vozidla by měl na jedno nabití dosahovat velice slušných 600 kilometrů. Skupina VW do budoucna počítá také s autonomním systémem řízení I. D. Pilot, který by zcela zastoupil řidiče. Zástupci firmy ovšem dodali, že se prozatím jedná o hudbu budoucnosti – ani ne tak z technologických, jako spíše z legislativních důvodů.