Už žádné nehody? Tesla Vision umožní plně robotické řízení elektromobilů
Elon Musk, šéf Tesla Motors, přednedávnem na sociálních sítích oznámil, že jeho impérium ve druhé polovině října odhalí nový produkt. Po dnech napětí a velkého očekávání automobilka představila Tesla Vision, hardware, který umožní plnou robotizaci všech nových modelů Tesla. Ti, kteří se těšili na nový model, mohou být trochu zklamaní, ale přesto je platforma pro Tesla Motors velkým krokem vpřed.
Zdroj úvodní fotografie: Tesla Motors
Tesla Motors patří mezi ostře sledované a obdivované firmy, kolem kterých se neustále něco děje. Fanoušci Tesly i inspirativního technologického supermana Elona Muska jsou neustále bdělí a s napětím očekávají, co nového jim společnost naservíruje a jakým směrem se bude ubírat její vývoj. Tesla je zároveň technologickým gigantem, který v minulosti zažil velké vzestupy, ale i několik pádů a přešlapů.
Pokud se podíváme jen na letošní rok, semlelo se toho kolem automobilky poměrně dost. Začněme úspěchy: v březnu Elon Musk slavnostně odhalil Model 3, třetí elektromobil ze stáje Tesla Motors, který si naslepo předobjednalo kolem 150 000 nadšených fanoušků elektromobility. V polovině prázdnin společnost slavnostně otevřela svou super nákladnou a obří výrobní továrnu Gigafactory, která se vedle výroby samotných elektromobilů bude specializovat také na masovou produkci sofistikovaných baterií, bez nichž se žádné elektrické vozidlo neobejde.
V minulých týdnech Tesla oznámila, že se chystá rozšířit svou spolupráci s japonským výrobcem elektroniky Panasonic. Firmy se společnými silami chytají vyrábět fotovoltaické články a moduly v americkém Buffalu.
Teslu ovšem letos zasáhlo i několik nepříjemností. Ukázalo se, že společnost aktuálně není schopna vyrábět elektromobily takovou rychlostí, jakou optimisticky předpokládala, a tak si někteří zákazníci budou muset na svůj objednaný model počkat. Jako závažnější problém se pak ukázaly rezervy autonomního řídícího systému Tesla Autopilot, které se projevily několika kolizemi na silnicích a dopravními nehodami, z nichž jedna bohužel byla pro řidiče, který se údajně místo řízení věnoval sledování Harryho Pottera, fatální.
Ačkoliv sama společnost ve svých manuálech upozorňovala na fakt, že její modely nejsou plně autonomní a i systém Autopilot vyžaduje pozornost a zapojení řidiče, její dobré pověsti podobné incidenty příliš nepomohly.
Tesla Vision: Budou se elektromobily skutečně řídit samy?
Novým hardwarem pro plnou robotizaci řízení bude vybaven Model 3, který by se na silnicích měl objevit v příštím roce. Inovovaná podoba autonomního řízení funguje díky sofistikovanému palubnímu počítači, který je postaven na technologii od společnosti Nvidia.
Jak má Tesla ve zvyku, i tentokrát posun ve svém vývoji demonstrovala prostřednictvím videa. V něm se vůz osazený robotickou platformou Tesla Vision pohybuje v terénu. Přestože je vozidlo skutečně autonomní, z výše zmíněných legislativních důvodů v něm přeci jen sedí i řidič, který se ale na samotném řízení nepodílí. Aby se nenudil, hrají mu k vyhlídkové jízdě The Rolling Stones:
Jakých vylepšení se stávající Model 3 dočkal? Vozidla s robotickým pilotem jsou vybavena 8 kamerami s rozhledem do 360° až po 250 metrů, 12 ultrasonickými senzory a nadupaným palubním radarem, který si poradí i se zhoršenými povětrnostními podmínkami (např. mlhou, oslnivým sluncem a prudkou dešťovou či sněhovou přeháňkou). Právě nevyzpytatelné počasí Teslu v minulosti několikrát potrápilo.
Sám Elon Musk přiznal, že se doba plně autonomních vozidel sice blíží, ale celý proces bude vyžadovat ještě mnoho práce. A to nejen ze strany inženýrů a vývojářů, ale také po legislativní stránce. Do zákonů a silničních pravidel jednotlivých států, jejichž silnice Tesly brázdí, bude třeba zakotvit otázky odpovědnosti za případné škody a podobné nepříjemnosti. A je jisté, že tyto úpravy nejsou záležitostí, kterou by bylo možné vyřešit v horizontu týdnů či měsíců.
Legislativní rámec ovšem Muskovi nezabránil slíbit, že se elektromobil s implantovaným systémem Tesla Vision příští rok vydá na okružní testovací jízdu po USA. Zdá se, a není to poprvé, že pro šéfa Tesly zkrátka žádná překážka není dost velká.