Tesla „jede“: Gigafactory v Evropě, konec nabíjení zdarma i prestižní trofej
Tesla nezklamala ani na přelomu října a listopadu. Patrně nejsledovanější automobilka světa do éteru opět vypustila celou řadu novinek. Nechybí mezi nimi plán na zbudování velkorysé evropské továrny nebo získání cenného motoristického ocenění. Fanoušky elektromobility asi nepotěší zpráva, že využívání nabíječky Supercharger do budoucna nebude bezplatné. Podívejte se na podrobnosti!
Model X, zdroj úvodní fotografie: Tesla Motors
1. Gigafactory u západních sousedů?
Tesla své výrobní aktivity dosud realizovala pouze v rámci severoamerického kontinentu. Automobilka ovšem v minulých dnech zahájila expanzi do Evropy, kde se jí podařilo získat výrobní prostory, aniž by bylo nutné kopnout do země. Jak je to možné?
Ne, Elon Musk je sice velmi odhodlaný a ambiciózní, ale zázraky prozatím dělat nedokáže. Tesla na to šla od lesa – místo aby začala budovat továrnu na zelené louce, upřednostnila odkup již existujícího podniku. Jde o průmyslovou společnost Grohmann Engineering, která sídlí ve městě Prüm ve spolkové zemi Porýní-Falc.
Jde o zavedenou firmu, která má kolem 700 zaměstnanců, filiálky v Číně a Americe a roční obrat přes 120 milionů eur. Společnost se věnuje výrobě montážních strojů a dalsích high-tech technologií a v minulosti už s proslulou automobilkou spolupracovala. Tesla ohlásila, že tímto obchodem vytvoří v Německu 1 000 nových pracovních míst, jejichž úkolem bude zajistit zvýšení produkce elektromobilů. Těch chce Tesla v roce 2018 vyrábět až 500 000 ročně.
2. Supercharger za kredity
Jedním z argumentů pro pořízení elektromobilu Tesla byl pro některé zákazníky fakt, že lze vozidlo bezplatně nabíjet ve stále se rozšiřující síti nabíjecích stanic Supercharger. Těch Tesla po celém světe vybudovala přes 4 500. První originální nabíječka v rámci České republiky byla v červenci zprovozněna na dálnici D1 poblíž Humpolce.
Automobilka se nyní rozhodla tento štědrý systém změnit. Ukázalo se totiž, že oficiální nabíječky využívaly vedle řidičů osobních vozů také komerční dopravní subjekty. A proto vozy, které si jejich potenciální majitel objedná po Novém roce, získají pouze přidělený dobíjecí kredit – 400 kWh na rok. Takový objem elektřiny Tesle umožní urazit vzdálenost mezi 1 600 a 1 900 kilometry.
Co se stane po vyčerpání kreditu? Tesla si za další „tankování“ elektřiny naúčtuje poplatek, jehož konkrétní výši společnost prozatím nespecifikovala. Mělo by se ale jednat o mírnou částku, která by rozhodně neměla dosáhnout ceny klasického benzinového pohonu.
3. Triumf mezi SUV modely
Model X, nejmohutnější elektromobil ze stáje Tesla, byl oceněn prestižní trofejí Golden Steering Wheel. V pořadí druhé „dítě“ Elona Muska ovládlo kategorii SUV modelů. Cenu už téměř čtyři desítky let vyhlašuje německý motoristický magazín Auto Bild. V tradiční anketě vozidla hodnotí profesionální automobiloví závodníci, technikové, designéři, publicisté i neodborná veřejnost.
Model X u poroty zabodoval díky důmysně navržené kabině a dveřím Falcon Wings, která se otevírají velmi neotřelým způsobem směrem vzhůru, a tak mohou připomínat siluetu letícího dravce. Tesla Model X, který se na silnicích prohání teprve půl roku, v současné době celosvětově vlastní na 25 000 řidičů.
Jedná se o SUV, které sází na chytré systémy a mimořádnou bezpečnost. Vůz by měl svého majitele ochránit například před biologickým útokem, a tak ho mnozí s lehkou nadsázkou překřtili na dopravní prostředek vhodný i pro samotného Jamese Bonda.