Elon Musk a SpaceX chce poslat lidi na Mars v r. 2024 a umožnit cestování raketami na Zemi
Rakety pro všechny! Tak by se dal shrnout projev Elona Muska koncem září na Mezinárodním astronautickém kongresu. Kdo si se SpaceX nezaletí v blízké budoucnosti na Mars nebo na Měsíc, může využít raket, které ho dopraví kamkoli na Zemi do 1 hodiny, často však i do 30 minut. Prý dokonce za cenu běžné letenky. Zapíše se SpaceX do historie vesmírných výprav hned vedle Armstronga či družice Sputnik?
Úvodní obrázek: SpaceX/Youtube, představa lunární základny s rakeroplány BFR
Musk vystoupil 29. září na půdě každoročního astronautického kongresu, tentokrát konaného v australském Adelaide. Do pár hodin zaplnily jeho vize stránky mnoha deníků a webů. Co byste také čekali od muže, kterému připadá poněkud trapné, že se píše rok 2017 a lidstvo nemá stálou základnu na Měsíci.
Rakety Falcon 9 a kosmické lodě Dragon dává Musk k ledu
Co tedy SpaceX chystá? Podle Muskových slov se veškeré snahy budou upínat k sestrojení úplně nového multifunkčního raketoplánu BFR. Za zkratkou stojí méně poetický název Big Fucking Rocket. Asi netřeba překládat.
Výroba BFR by měla začít za 6 až 9 měsíců. Na rozdíl raket Falcon 9, které se dají opětovně využít z 70 až 80 %, by nový raketoplán měl být kompletně znovu použitelný do posledního šroubku. Pouze by se doplňovalo palivo. Konkrétně metan a kyslík, které budou pohánět 31 motorů typu Raptor.
Anketa
Díky „recyklaci“ vesmírného plavidla by tak měly výrazně klesnout výrobní náklady rozpočítané na jeden let. S příchodem velkého macka BFR počítá SpaceX s postupným ukončením vývoje ostatních strojů (rakety Falcon 9, Falcon Heavy a lodě Dragon), protože obří raketoplán zvládne všechny jejich úkoly.
Kosmonauty na Mars vyšle SpaceX dřív než NASA
Nyní kosmické duo Falcon 9 a Dragon vypouští satelity na oběžnou dráhu a vozí zásoby na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Tyto aktivity tvoří největší zisk společnosti SpaceX. BFR tyto úkoly převezme. Navíc by měl také létat na Měsíc i na Mars. První náklad na Rudou planetu podle plánů odveze v roce 2022 a lidskou posádku sem dopraví v roce 2024. Aktuální harmonogram NASA počítá s výpravou na Mars až během 30. let tohoto století.
Prvním cílem amerického Národního ústavu pro letectví a kosmonautiku (NASA) zůstává mise na Měsíc, kvůli které vyvíjí vlastní kosmickou loď SLS. Musk na astronautickém kongresu naznačil, že BFR by mohla pomoci s cestami na Měsíc. Otázkou je, jestli místo spolupráce z pohledu NASA nepůjde spíš o konkurenci. Do výroby SLS už američtí konstruktéři raket investovali nemalé částky. Obří raketoplán od SpaceX údajně bude schopný doplnit palivo i ve vesmíru.
Jak si vede BFR při porovnání s největší nosnou raketou Saturn V, kterou NASA využívala mezi lety 1967 a 1972 k letům na Měsíc s raketoplány Apollo?
BFR versus Saturn V
- nosnost 150 tun k nízké oběžné dráze Země x 135 tun
- výška 106 metrů x 110,6 metrů
- šířka 9 metrů x 10 metrů
- pohon: 31 motorů Raptor x 5 motorů F1
Zapomeňte na Boeing. Kamkoli na zeměkouli vás vezme BFR
SpaceX už neleze do zelí jen společnostem, které prozkoumávají vesmír, ale chce si „hrát i na písečku“, který patří aerolinkám. Raketoplány BFR totiž nemají jen létat mezi hvězdami k Měsíci či k Marsu, ale mohly by také přepravovat cestující na naší modré planetě. Kamkoli na světě by se pasažér dostal do hodiny, většina dálkových letů by nezabrala víc než 30 minut.
Líbivá vize počítá s odlety a přistáváním na plovoucím plošinách, případně na místech dostatečně vzdálených od center měst. Start i přistávání totiž bude pravděpodobně stejně tiché jako hroší porod. S bleskovou návazností dopravy do středu měst by mohl pomoci systém potrubních rychlovlaků Hyperloop. Ale nepředbíhejme, už teď se ozývají hlasy, které tuto myšlenku považují za čiré šílenství.
Nemůžeme posílat lidi na oběžnou dráhu a zpátky na zem do 30 minut, podobně jako to dnes děláme s balistickými střelami. Zrychlení a přetížení při startu a zpětném vstupu do zemské atmosféry by lidi zabilo. Tito pasažéři by byli vystaveni mnohem větším tlakům než současní kosmonauti.
- Brian Weeden, ředitel plánování Secure World Foundation, která se zabývá dlouhodobě udržitelným využíváním vesmírného prostoru
Skutečně vyrazí dvě stovky lidí v roce 2024 na Mars?
Muskův sen o kolonizaci Marsu nabírá pevnější obrysy. Technologický vizionář si přeje, aby Rudá planeta měla kolem roku 2060 asi milion obyvatel.
Proto v roce 2022 vyšle k Marsu 2 BFR lodě s nákladem a za dva roky další 4, dvě nákladní a dvě s lidskou posádkou. Do 40 kabin BFR se vejde 100 až 120 lidí. Ideální okno pro lety na Mars se kvůli pohybu planet otevírá každé dva roky.
Elon Musk je známý tím, že časové termíny většinou vidí velmi optimisticky. Většina odborníků proto očekává, že pokud se vesmírná výprava k Marsu pod vedením SpaceX opravdu uskuteční, bude to o několik let později, než jeho ředitel nyní zamýšlí.