Poruchovost „čmoudů“ a elektromobilů se nedá srovnat, tvrdí spokojený řidič elektroauta
Ve vysněné Tesle najel už 250 tisíc kilometrů a tvrdí, že v otázce údržby a investic do vozu vyhrává elektromobil na plné čáře. Ondřej Hunčovský, který vozí lidi ve své taxi-Tesle, má podobnou zkušenost jako další majitelé elektromobilů. Jaké starosti s autem odpadnou, když vyměníte spalovací motor za elektrický pohon? Své zkušenosti nám prozradilo 10 řidičů, kteří to mohou porovnávat.
Otázka:
Jak dlouho už s elektromobilem jezdíte a co si myslíte o tvrzení, že elektromobily jsou téměř bezúdržbové a bezporuchové? Museli jste na vašem vozu něco měnit, opravovat?
Odpovědi od řidičů elektromobilů:
Když pominu elektrokolo a elektrokoloběžku, tak okolo maturity na gymnáziu jsem zainvestoval do svého prvního elektroskútru. Pak jsem jich vystřídal postupně pět a dohromady na nich najezdil bezmála 100 tisíc kilometrů. Kromě pneumatik jsem neřešil jinou údržbu.
O 4 roky později jsem se dopracoval skrz několik vozů s alternativními pohony k plug-in hybridnímu Opelu Ampera a za další rok k vysněné Tesle. Celkově jsem již najel okolo 250 tisíc elektrických kilometrů a mohu potvrdit, že oproti "spalovákům" je ta bezúdržbovost značná.
Díly podvozku, potažmo ty pneumatiky se opotřebovávají u každého auta podobně, ale po motorové stránce, která je předmětem největších investic, vyhrává elektromobil na plné čáře.
Oproti komplikovanému spalovacímu motoru se elektromotor obejde bez všech možných filtrů, olejů, vstřikování, turba, čerpadla, výfuku, spojky, komplikované převodovky atp. a sám o sobě je opravdu bezúdržbový.
- Ondřej Hunčovský, řidič Tesly Model S a provozovatel služby Teslička.cz
Nissan Leaf: Jezdím s ním přes 6 let, prakticky bez závad. Mám najeto skoro 70 000 km. Pokud odhlédnu od nákladů na pneumatiky a jednu garanční prohlídku, tak jezdím bez jakýchkoli nákladů na údržbu.
Tesla: Vyskytlo se několik menších závad, které ale nebránily provozu, a Tesla je všechny odstranila v rámci záruky zdarma. Nicméně v době záruky jsem jezdil na garanční prohlídky a ty byly placené. Mám najeto přes 140 000. Od skončení záruky (skončila po 80 000 km a 4 letech provozu) jsem do údržby vozu kromě pneumatik neinvestoval.
- Ing. František Kubiš, vývojář elektroniky, mám 6 let Nissan Leaf + 4 roky Teslu Model S
S „čmoudy“ navštívíte autoservis častěji než s elektroautem
S elektromobilem jezdím téměř 2 roky a věk elektromobilu je 5 let. Za tu dobu se na něm nevyskytla žádná porucha, která by vyžadovala servis. Co se týče údržby, vystačíme si pouze s výměnou pneu, výměnou brzdových obložení, které se v elektromobilech opotřebují podstatně méně než v klasických autech, dolíváním kapaliny do ostřikovače a kontrolou brzdové i chladící kapaliny.
- Dalibor Kondrát, majitel elektromobilu Peugeot iOn
Jezdím 30 let a najezdil jsem asi milion elektrických km. Mám většinou vozidla přes dvacet let stará, která jsou ale stále konkurence schopná. Samozřejmě, občas se něco porouchá. Dovedu si to opravit. Jinak tvrzení je na místě, proti čmoudům se to nedá porovnávat.
- Mgr. Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu ČR a majitel desítek elektrických vozidel. (Mia electric, Peugeot 106, Citroen AXXL, Partner, Berlingo, Ligier, City-el, Rewa G wiz, Think, Ducato Elletra, Panda Electric, Hyohun a další)
Elektromobil mám víc jak rok, takže si nemyslím, ale už vím, že jsou bezúdržbové a bezporuchové.
- Lubomír Kaštovský, řidič elektromobilu Volkswagen e-Golf
Spalovací motor spolyká podstatně více peněz za údržbu
S malým městským elektromobilem Peugeot iOn jezdím už čtvrtý rok. Je stále v 5leté záruce, takže na garanční prohlídky musím do značkového servisu. I tak mne vyjde prohlídka na 2 tisíce Kč, kdy 1 tisíc z toho stojí značkový kabinový pylový filtr a 1 tisíc prohlídka plus práce. Oproti 6 až 10 tisícům, co mě stál spalovací vůz (filtry, oleje, svíčky, řemeny aj.), neporovnatelné.
Jediná porucha byla po 3 letech prasklá žárovka osvětlení interiéru vozu, věc za stovku. A po 50 tisících km jsem měnil obě sjeté přední letní pneu.
- Ing. Radovan Burkovič, elektromobil Peugeot iOn nový od 4/2014, najeto 53 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot iOn pro ženu, najeto 15 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013
Jezdím již 4 roky. Souhlasím, že jsou téměř bezúdržbové a bezporuchové. Vyměnil jsem teď nějakou elektroniku, ale i s tou vadnou bylo vozidlo pojízdné. Auto je staré již 7 let.
- Vít Ožana, řidič elektromobilu Stromos
Vůz vlastním už rok a půl a za celou dobu jsem na svém elektrickém voze nebyl nucen téměř nic opravit či vyměnit, kromě kapaliny do ostřikovačů a výměny pylového filtru (Ostravsko). Kdežto u druhého spalovacího vozu jsem za stejné období utratil na opravách přes 15 tis. Kč a stále to není všechno.
- Martin Pavlík, majitel vozidla Peugeot iOn
Elektrickými vozy jezdím už 8 let. Mají podstatně nižší náklady na servis. Údržba musí být jako u každého jiného vozidla. U elektroaut pravidelně čistíme mechanické brzdy, podstupujeme opravu akumulátoru po 360 tis. km, která vyjde asi na 5 tisíc Kč a opravu konektoru čerpadla chlazení akumulátoru. Ta stojí 120 Kč.
- Bohumil Horák, řidič vlastních elektroaut; Peugeot 106 Electric, Renault Twizy, a služebních; Kaipan VoltAge, Nissan Leaf, Peugeot Partner Electric
Neradi vyhazujete peníze za opravu auta i za energie? Najděte si levnějšího dodavatele elektřiny.
Jakožto redakce magazínu Hybrid.cz máme možnost si vyzkoušet spoustu elektromobilů, ale vždy pouze na týden, takže spolehlivost nemůžeme z vlastní zkušenosti dobře posoudit. Co ale víme z rozhovorů s elektromobilisty i od našich čtenářů, tak elektromobily skutečně vyžadují výrazně menší údržbu.
- Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz
Za pomoc s přípravou seriálu děkujeme Radovanu Burkovičovi z Asociace pro elektromobilitu České republiky.