Hluk a smrad spalovacího motoru nám opravdu nechybí, shodují se majitelé elektromobilů
Co má společného pití kávy, užívání lehkých drog a řízení elektroauta? Všechny tři činnosti jsou návykové. Aspoň tak jízdu v bezemisních vozech popisují jejich řidiči. O tichém chodu elektromotoru mluví jako o balzámu na duši a o zvuku spalovacího motoru jako o kraválu, který dokáže udělat každý pitomec. Na co si museli elektromobilisté zvykat při první jízdě s jejich novým miláčkem na 4 kolech?
Úvodní fotografie: Daimler AG
Otázka:
Nechybí vám někdy zvuk motoru? Je něco jiného, na co jste si při prvních jízdách s elektromobilem museli zvykat?
Odpovědi od řidičů elektromobilů:
Nechybí. Na elektromobil si každý zvykne velmi rychle a rád, protože se s ním jezdí proti spalováku neuvěřitelně plynule a příjemně.
- Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz
Nissan Leaf: Nejenom, že mi zvuk motoru nechybí, ale po každém zapnutí auta vypínám umělý zvuk, který auto vydává jako varování pro chodce.
U Nissanu Leaf první generace, který mám, byla žel jasně viditelná snaha výrobce, aby se elektromobil choval co nejpodobněji jako spalovací auto s automatickou převodovkou. Zpočátku jsem se bál, že mě lidé nebudou slyšet, tak jsem si zvykal na myšlenku, že musím předvídat jejich chování.
Po šesti letech zkušeností s provozem tvrdím, že si nebylo na co zvykat a moje obavy byly pouze předsudky plynoucí z neznalosti.
Tesla: Nejenom, že mi zvuk motoru nechybí, ale užívám si tiché síly, kterou elektromotor poskytuje.
Při první jízdě jsem si zvykal na rekuperační brzdění, které je ovládáno plynovým pedálem. Ale už po první hodině jízdy ve městě se ovládání jedním pedálem stalo tak spontánní, že když mě teď občas život donutí řídit auto se spalovacím motorem, tak mi to přijde nepohodlné a neekonomické.
- Ing. František Kubiš, vývojář elektroniky, mám 6 let Nissan Leaf + 4 roky Teslu Model S
Nechybí, naopak! Jízda je intuitivní, příjemná a svižná, zvládne to i chlap.
- Mgr. Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu ČR a majitel desítek elektrických vozidel. (Mia electric, Peugeot 106, Citroen AXXL, Partner, Berlingo, Ligier, City-el, Rewa G wiz, Think, Ducato Elletra, Panda Electric, Hyohun a další)
Elektromobil jako ideální auto pro ženy
Zvuk motoru vám rozhodně nechybí. To je první, na co si zvyknete. Taktéž jízdní vlastnosti jsou návykové. Auto má ladnější rozjezd, bez vibrací, bez nutnosti řadit převodové stupně, což určitě hodně ocení ženy. Celkově je elektrovůz co do jízdních vlastností pohodlný a příjemnější než klasické auto.
- Dalibor Kondrát, majitel elektromobilu Peugeot iOn
Dokážu ocenit zvuk pořádného benzínového motoru, ať už se jedná o AMG od Mercedesu nebo třeba nějaké "eMko" od BMW, ale to ticho u elektromobilu je pro mě osobně mnohem návykovější.
Přemýšlím, na co by si měl člověk u elektromobilu vůbec zvykat, protože je to opravdu "user friendly" záležitost.
Většinou jen sednete s klíčkem do vozu, zmáčknete "startovací" tlačítko (u Tesly jen brzdu), zvolíte "Déčko/Drive" pro jízdu vpřed a už jen točíte volantem. Na to si zvykne snad každý. Je to podobné "klasickému" autu s automatem, ale co do plynulosti nebo bezprostředního zrychlení je na tom elektromobil vždy lépe.
- Ondřej Hunčovský, řidič Tesly Model S a provozovatel služby Teslička.cz
Na lepší věci si rychle zvyknete
Řeknu to jednoduše – na lepší se prostě snáze a rychleji zvyká. Zvuk, zápach (vůně) benzínu, vibrace, spojka a další věci mi skutečně nechybí.
Jediné, co bylo zpočátku zvláštní a na co člověk z konvenčního auta není zvyklý, je rekuperace motorem.
Dnes tuto vlastnost velmi oceňuji zejména u nebezpečných situací, kdy před vámi někdo nečekaně zabrzdí a než stihnete přehodit nohu z plynu na brzdu, tak auto vám už samo, poměrně silně brzdí. Vnímám to jako skvělý bezpečnostní prvek.
- Martin Pavlík, majitel vozidla Peugeot iOn
No, to tedy nechybí ani v nejmenším. Těch nových věcí je víc ale nic, co by každý nezvládl.
- Lubomír Kaštovský, řidič elektromobilu Volkswagen e-Golf
Anketa
Zvuk motoru mi opravdu nechybí. Na snadnější ovládání vozu jsem si rychle zvykl.
- Bohumil Horák, řidič vlastních elektroaut; Peugeot 106 Electric, Renault Twizy, a služebních; Kaipan VoltAge, Nissan Leaf, Peugeot Partner Electric
Ticho léčí. Přidávat umělý hluk k elektromotoru je hloupost
Proboha vůbec nechybí, ticho léčí a je přímo balzámem na duši. Kravál umí dělat každý pitomec. Proto asi politici usilují o povinnost mít v elektromobilu umělý zvuk pro chodce a cyklisty. Takový nesmysl, vždyť i moderní spalovací vozy v malých rychlostech skoro neslyšíte, dokud nezrychlí a nerozeřvou motor.
Zvyknout jsem si musel na start, oznámený jen pípnutím, na automatickou jednostupňovou převodovku, na plynulý a hodně rychlý rozjezd bez cukání a vibrací, na rezervu výkonu a zrychlení při jízdě, na nízké ideálně rozložené těžiště a rychlý průjezd zatáček bez smyku, na nezájem o čerpací stanice s rostoucími cenami paliva, na hluk okolí, kdy najednou slyšíte vše, co dříve přeřval spalovací motor. A zvykl jsem si na to velmi rád. Neměnil bych.
- Ing. Radovan Burkovič, elektromobil Peugeot iOn nový od 4/2014, najeto 53 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot iOn pro ženu, najeto 15 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013
Hluk a smrad mi opravdu nechybí. Zpočátku jsem občas sahal po řadící páce, abych si podřadil. Ale to už je dávno.
- Vít Ožana, řidič elektromobilu Stromos
Za pomoc s přípravou seriálu děkujeme Radovanu Burkovičovi z Asociace pro elektromobilitu České republiky.