Ani tramvaj, ani trolejbus. Ve Švédsku vede první elektrodálnice pro kamiony
Že automobilová doprava produkuje velké množství emisí, které škodí životnímu prostředí, ví každé malé dítě. Lidstvo proto hledá nové možnosti, které by pomohly škodlivé výfukové plyny a další zplodiny eliminovat. Přední švédský výrobce nákladních automobilů Scania proto ve spolupráci s německým technologickým gigantem Siemens představil překvapivé řešení – elektrodálnici.
Zdroj úvodní fotografie: Scania
Výfukové plyny, které jsou vedlejším produktem provozu spalovacích motorů aut a nákladních vozidel, dlouhodobě představují zátěž pro životní prostředí i lidské dýchací cesty.
Chemický koktejl, který z výfuků aut vesele uniká do ovzduší, tvoří vodní pára, plynný dusík a oxid uhličitý. Směs zpravidla obsahuje další oxidy (například dusný, dusičitý či uhelnatý), částečky prachu, benzen, formaldehyd, benzopyren, ale také těžké kovy jako olovo či rtuť. Zkrátka nic, nad čím by lidské plíce zajásaly.
Bude projekt eHighway úspěšný?
Díky rozvoji technologií v současnosti vznikají v oblasti dopravy alternativní řešení, která umožňují přepravu lidí i nákladů bez produkování škodlivých emisí. Přelomové řešení, které může čekat velká budoucnost, nyní vzešlo z kolaborace společností Scania a Siemens. Je jím elektrifikovaná dálnice, na níž 22. června proběhla první testovací jízda kamionu Scania připojeného na elektrické vedení nad vozovkou.
Představení projektu eHighway proběhlo na dvoukilometrové dráze vytvořené na úseku švédské dálnice E16 poblíž města Gävle, které se nachází necelých 200 kilometrů severně od Stockholmu. Prozatím se jedná pouze o testovací provoz, který bude pokračovat následující dva roky. Cílem testování je zjistit, do jaké míry bude koncept vozů připojených na elektrické troleje v budoucnu životaschopný.
Kamiony, které připomínají trolejbus
I když pohled na kamion, který je připojený na elektrické vedení, může být trochu nezvyklý, zdá se, že by celý koncept mohl fungovat. Vozidla připojená na trolej nad vozovkou dokáží vyvinout rychlost až 90 kilometrů v hodině. Dojde-li k přerušení či výpadku elektrického vedení, mohou hybridní kamiony využít klasický naftový motor. Díky tomu mohou jezdit jak po elektrifikované, tak po klasické silnici.
Pro testovací jízdu byly využity tahače Scania G 360 s hybridním pohonným systémem tvořeným devítilitrovým motorem o výkonu 265 kW spalujícím biopalivo a elektromotorem o výkonu 130 kW. Kamion je dále vybaven lithium-iontovou baterií s kapacitou 5 kWh, která umožňuje tříkilometrový dojezd v elektrickém režimu pro případ, kdy vozidlo není připojeno k elektrické troleji.
Cílem je citelné snížení emisí
Elektrické vedení, které Siemens vyprojektoval pro společnost Scania, slibuje snížit emise nákladních vozidel o 80 až 90 procent a zároveň o polovinu zredukovat celkovou spotřebu energie.
Třetina emisí oxidu uhličitého na území Švédska pochází z dopravy, polovinu tohoto objemu pak vytváří nákladní doprava. Švédsko se zavázalo, že do roku 2030 vytvoří vozový park, který nebude závislý na fosilních palivech, a projekt eHighway je tak jednou z prvních vlaštovek, jež k tomuto cíli směřují.
Projekt nezůstane jen v Evropě
Další testovací eHighway, která vzniká ve spolupráci se společností Siemens, vyroste v Kalifornii. V případě americké elektrifikované vozovky se namísto švédské Scanii do projektu, který bude probíhat v průběhu příštího roku, zapojí automobilka Volvo, která má rovněž švédské kořeny, ale od roku 2010 ji vlastní čínský výrobce aut Geely.