Technologie

První solární cyklostezka na světě slaví úspěchy. Dočká se prodloužení

Nizozemci si jízdu po solární cyklostezce poblíž Amsterdamu zamilovali. Nadšení vzbudila cyklostezka i mezi vědci, protože během prvních šesti měsíců od spuštění dokázala vyrobit více elektřiny, než inženýři odhadovali. K trase aktuálně dlouhé 70 metrů proto přidají dalších 30 metrů. Zjistěte, jaké problémy se zatím objevily při údržbě odvážného díla ze solárních panelů.

První solární cyklostezka na světě slaví úspěchy. Dočká se prodloužení
První solární cyklostezka na světě slaví úspěchy. Dočká se prodloužení

Foto: SolaRoad

Když se 12. října 2014 otvírala v malém holandském městečku Krommenie první solární cyklostezka na světě, škarohlídové tvrdili, že jde jen o moderní výstřelek, který za nějakou dobu pohřbí hory bahna. Podle výsledků z prvních šesti měsíců provozu to ale vypadá, že síť solárních cyklostezek se bude naopak rozšiřovat. 

Na kole solární cyklostezku zatím vyzkoušelo více než 150 tisíc lidí

„Za půl roku vyprodukovaly solární panely 3 000 kilowatthodin elektřiny, což odpovídá těm nejoptimističtějším předpovědím projektantů stavby. Vyrobená energie stačí na pokrytí roční spotřeby jedné domácnosti nebo na šťávu pro elektrický skútr, se kterou objedete Zeměkouli 2,5krát,“ prozradil Sten de Wit, mluvčí společnosti SolaRoad, jež projekt prosadila. 

„Pokud to převedeme na roční výnos, dostaneme se na více než 70 kilowatthodin na jeden metr čtvereční ročně,“ dodal de Wit. Původní předběžné kalkulace počítaly s výrobou 50 kWh na m².

Pětina holandských cest by mohla být poseta solárními panely

Solární cyklostezka se podobá vícevrstevnému dortu. Místo piškotů a šlehačky ho tvoří panely naskládané sendvičovou metodou mezi skleněné desky, silikonovou gumu a beton. Nejde o žádnou křehkou konstrukci, protože bez problémů unese i požární vůz těžký 12 tun. Podle serveru Inhabitat by šlo přeměnit zhruba 20 % cest v Nizozemí na solární stezky. 

Prozatím se ale plánuje pouze prodloužení na celkových 100 metrů do roku 2016. Testovací fáze projektu poběží ještě další dva a půl roku, aby se spolehlivě prokázalo, kolik bude solární cyklostezka schopná vyrobit energie.

V souboji se střešními fotovoltaickými panely solární cesty prohrávají z jednoho prostého důvodu. Jejich plochu nelze naklonit, aby zachytily co nejvíc slunečních paprsků, takže získávají o 30 % méně energie ze slunce než panely umístěné na střechách domů nebo v polích.

Střídání teplot mírně poničilo povrch cyklostezky

Žádné zapeklité problémy při údržbě solární trasy pro cyklisty zatím její správci řešit nemuseli. Menší potíže ale napáchalo odlupování malých částí protiskluzového nátěru. Povlak na jednom místě neustál teplotní výkyvy a dlouhotrvající vystavení silnému slunci. Vědecký tým firmy SolaRoad proto nyní pracuje na vývoji odolnějšího materiálu.