Převálcují konkurenční automobilky Teslu? Studie předpovídá její pád z výsluní do pár let
Poradenská firma PA Consulting zpracovala žebříček „síly“ největších světových výrobců elektromobilů a Elona Muska by potěšil asi tolik jako darované kanystry s benzínem. Podle analytiků se totiž na přední příčce udrží Tesla Motors ještě dva roky, ale pak to s kalifornskou firmou půjde z kopce. Do roka 2021 ji v závodech o trh s prémiovými elektroauty „předjede“ hned šestice rivalů.
Úvodní fotografie: Úspěch Tesly Motors se odvíjí od prodejů a výroby Modelu 3. Americkým zájemcům o tento vůz brzy zmizí daňová úleva 7500 USD z pořizovací ceny. Zdroj: Tesla Motors
Energetické nápoje pro zaměstnance zdarma, šéf přespávající na gauči ve své firemní kanceláři a narychlo postavená výrobní linka pod obřím stanem. Tak vypadala snaha týmu z Tesly dosáhnout magické hranice 5 tisíc vyrobených kusů Modelu 3 za týden. Na přelomu června a července se jim to konečně podařilo, ale ani konkurence nespí.
Německý výzkum preferuje německé autovýrobce
Nyní tradiční automobilky pořád dohánějí náskok, který si Muskova průkopnická firma vytvořila, když se jí jako první podařilo přesvědčit motoristy, že auta na baterky nepatří do muzea technických kuriozit, ale na silnice.
Podle analýzy mezinárodní společnosti PA Consulting Tesla Motors zůstane jedničkou mezi výrobci luxusních elektromobilů ještě v roce 2019. O dva roky později už se lídrem má stát německý automobilový gigant Daimler následovaný BMW. Shodou okolností se za vedoucími studie můžete zajet podívat do Frankfurtu.
Žebříček síly automobilek ve výrobě elektrických aut v roce 2019 |
||
---|---|---|
pořadí |
automobilka |
skóre |
1) | Tesla | 82 |
2) | Renault/Nissan/Mitsubishi | 79 |
3) | BMW | 78 |
4) | Hyundai Kia | 72 |
5) | Daimler | 71 |
6) | Volvo | 70 |
7) | Volkswagen | 69 |
8) | Toyota | 66 |
9) | General Motors | 62 |
10) | Jaguar/Land Rover | 60 |
11) | PSA/Citroen/Opel | 58 |
12) | Ford | 45 |
13) | Fiat Chrysler | 30 |
Žebříček síly automobilek ve výrobě elektrických aut v roce 2021 |
||
---|---|---|
pořadí |
automobilka |
skóre |
1) | Daimler | 88 |
2) | BMW | 87 |
3) | Renault/Nissan/Mitsubishi | 85 |
4) | Volkswagen | 84 |
5) | Volvo | 83 |
6) | Toyota | 82 |
7) | Tesla | 81 |
8) | Hyundai Kia | 79 |
9) | Jaguar/Land Rover | 75 |
10) | General Motors | 68 |
11) | PSA/Citroen/Opel | 66 |
12) | Ford | 61 |
13) | Fiat Chrysler | 41 |
Zdroj: PA Consulting
Jaké faktory ovlivnily výsledky studie?
Autoři analýzy hodnotili 13 světových autovýrobců v šesti oblastech (strategie a technologie, technologie baterií, firemní kultura, síť dodavatelů, spolupráce s obchodními partnery a finanční výsledky). Každá oblast měla v celkovém hodnocení jinou váhu (např. strategie a technologie 30 %, baterie 20 %, firemní kultura 10 %). Dokonalá firma by získala maximum 100 bodů.
Tesla se propadla z vrcholu žebříčku na 7. místo až za Volvo a Toyotu. Na vině jsou zhoršené podmínky prodeje na čínském trhu kvůli obchodní válce mezi USA a Čínou, odchody špičkových inženýrů z firmy a nejistota ohledně ziskovosti celé společnosti, která závisí na tom, jestli se z Modelu 3 stane hit, nebo propadák.
Do karet starých automobilových matadorů hraje lepší napojení na distribuční kanály i možnost vykrýt finanční ztráty z výroby elektromobilů v jiných segmentech.
Anketa
Predikce budoucnosti, nebo jen věštění z křišťálové koule?
Nicméně, analýza se příliš nepitvá v tom, jaká metodologie byla použita pro udělování bodů automobilkám v jednotlivých kategoriích. Pokud šlo jen o bodování podle „odborného názoru“ hodnotitelů, výsledky mohly pod rukama jiných expertů vypadat také úplně jinak. Necháme se překvapit, jestli se vize trhu s elektromobily od společnosti PA Consulting strefí aspoň v něčem.