Tesla Motors: 11 zajímavostí o firmě, která otřásla zajetými kolejemi autoprůmyslu
Víte, proč se elektromobily Tesla prodávají v „galeriích“ obchodních centrech, nebo že automobilku nad finanční propastí chtěl kdysi koupit Google? Tušíte, proč zaměstnanci Tesla Motors nejsou neslušní, pokud se uprostřed dlouhé a nezáživné schůzce zvednou a prchnou co nejrychleji z místnosti? Zjistěte, jak funguje inovativní firma, která rozpoutala revoluci v prodeji plechových zlatíček.
11 méně známých faktů o Tesla Motors
1) Prodej aut bez prostředníka
Tesla Motors nepoužívá k prodeji elektromobilů autorizované dealery automobilů, ale prodává vozy přímo zákazníkům. Ve Spojených státech se většina elektromobilů od Tesly prodává v shopping centrech.
Firma své obchody s elektroauty dokonce nazývá galerie. Nechce se vám vystrkovat paty z domu? Elektrický vůz od Tesly koupíte jednoduše také online.
2) Obchodní model Tesly stojí v mnoha státech USA mimo zákon
V desítkách států USA není povolen jiný prodej aut než ve franšízových prodejnách, tedy skrze prostředníka s licencí k prodeji od dané značky. Protože Tesla poslala všechny zprostředkovatele k šípku, její způsob prodeje je v některých zemích USA nelegální.
3) Věčnost v autoservisu s elektromobily od Tesly nestrávíte
Pouze 6 součástek z Modelu S je nutné pravidelně měnit. Do šestice patří 4 pneumatiky a 2 stěrače.
4) Tesla Motors je ve ztrátě
Zatímco automobilky jako Ford nebo General Motors se mohou chlubit tučnými zisky z podnikání, Tesla se snaží vyhrabat ze ztráty.
Jenže srovnávat Teslu s General Motors je krátkozraké. Tesla funguje jako start-up, který musel ze začátku investovat vysoké částky do nákupu nových strojů, vývoje i stavby továren. Podle odhadů mluvčích Tesly se automobilka dostane ze ztráty někdy v roce 2020.
5) Aerodynamické vozy skoro jako formule
Inženýři Tesly se snažili minimalizovat odpor větru při jízdě stejně jako mágové ze stájí F1. U Modelu S proto klika od dveří netrčí ven, ale vyjede jen, když auto stojí. Při jízdě se klika stáhne zpět, aby zvýšila aerodynamičnost vozu.
6) Otcem Tesly není Elon Musk
Excentrický vizionář, který založil úspěšné firmy jako PayPal nebo SpaceX, bývá často titulován také jako spoluzakladatel Tesla Motors. Tento titul mu ale nepatří. Společnost totiž založili v roce 2003 Martin Eberhard a Marc Tarpenning a Musk se k nim přidal až o rok později.
Anketa
7) Volně dostupné patenty pro všechny výrobce elektromobilů
Šéf Tesly, Elon Musk, se v červnu 2014 vzdal všech patentových práv k vynálezům Tesla Motors. Volně dostupné jsou pro všechny, aby se jich chytli i jiní nadějní výrobci elektromobilů a společnými silami tak spolu s Teslou zlomili nadvládu aut se spalovacími motory.
8) Na pokraji bankrotu se Teslu chystal odkoupit Google
V roce 2013 stála firma Tesla Motors před finanční propastí. Hrozilo, že jí dojdou peníze. Proto si Elon Musk plácnul se zástupci Googlu a dohodli se, že počítačový gigant automobilku odkoupí, kdyby bylo nejhůř, a dodá potřebnou finanční injekci.
Firma se nakonec vzchopila sama díky tomu, že Musk do ní nalil většinu svých peněz, které vydělal na jiných projektech.
9) Lechtivý vzkaz ve jménech aut Tesla
Připravovaný Model 3 se původně měl jmenovat Model E, ale kvůli autorským právům ke jménu jiného vozu od toho museli upustit. Na tom by nebylo nic zvláštního.
Jenže když se podíváme na názvy dalších elektromobilů od Tesly, začneme tušit přinejmenším zajímavou náhodu. V garážích spokojených majitelů už parkují elektrické vozy Tesla Model S a inženýři pracují na novém Modelu 3 (původně E) a X. Ze tří písmen poskládáte jedno slovo. Možná je to náhoda, ale Sigmund Freud by si jistě myslel opak.
10) Automobilka jako bílé království
Interiéry výrobní linky a montovny Tesla Motors nevypadají jako ve většině jiných automobilek, kde kvůli úsporám zaměstnance vítají jen holé zdi, betonová podlaha a potemnělé místnosti.
Od Maurizio Pesce z Milána, Itálie (Tesla Factory, Fremont (CA, USA)) [CC BY 2.0], prostřednictvím Wikimedia Commons
Zakladatelé firmy si přáli, aby prostory Tesly působily dokonale čistě, proto tady mají bílé stěny i podlahy, červené stroje a dovnitř proniká přirozené světlo z mnoha střešních oken. Aby se zaměstnanci mohli rychle pohybovat po rozlehlých halách firmy, mohou si půjčit jízdní kola.
11) Žádné vysedávání na dlouhých a nudných schůzích
Pracovní schůzky zejména ve velkých firmách se mohou vléct donekonečna, aniž by se cokoli rozhodlo nebo vyřešilo. Proto v Tesla Motors platí originální pravidlo.
Pokud má zaměstnanec pocit, že se na meetingu nic nového nedozvídá, ani nemůže ničím přispět ostatním, má se zvednout a schůzi opustit. Naopak za neslušné se považuje, pokud na podobné nepřínosné schůzce setrvá.