Miliardář Elon Musk: Skutečný Iron Man chce umožnit masovou výrobu elektromobilů
„Jednou bych chtěl zemřít na Marsu, ale ne během přistávání,“ říká průmyslový superhrdina, který dnes střílí rakety do vesmíru a vyrábí špičkové elektromobily. Šéf automobilky Tesla Motors, Elon Musk, netouží po milionech z podnikání, ale chce změnit svět. Nebál se riskovat své poslední peníze, aby firmu zachránil před krachem. Proč ho mnozí považují za živého Irona Mana?
Autor fotky: Steve Jurvetson, pod licencí Creative Commons, obrázek byl upraven.
Elon Musk (*1971)
Americký podnikatel a inovátor, který stál u založení úspěšných firem jako PayPal (internetový platební systém), SpaceX (komerční lety do vesmíru), Tesla Motors (elektromobily) i sekce Tesla Energy (velkokapacitní baterie pro domácnosti i podniky) či SolarCity (solární panely pro americké domácnosti). Kromě toho se nadchnul i pro vytvoření superrychlé meziměstské dráhy Hyperloop, která má přepravovat lidi podobně jako v animovaném seriálu Futurama.
V deseti letech si od rodičů vyškemral svůj první počítač, sám se naučil programovat a už ve dvanácti prodal svou první počítačovou hru za 500 dolarů.
Pokud rodiče Elona Muska žijící tou dobou v Jižní Africe netušili, že se jim v roce 1971 narodil příští technologický génius, první náznaky se začaly objevovat poměrně brzo. Jako malý kluk se bál tmy. Ale pak si uvědomil, že jde jen o absenci fotonů a on není pitomec, aby měl strach z něčeho tak prostého.
V 17 letech se z Jižní Afriky vydal do Kanady a později do USA, aby unikl povinné vojenské službě v zemi, kterou řídila politika apartheidu (rasová segregace).
Vystudoval aplikovanou fyziku a ekonomii. Po dvou dnech od zápisu do doktorského studia na Stanfordu ale školu opustil, aby rozjel svou první firmu Zip2. Psal se rok 1995, světlo světa poprvé spatřil internet pro komerční využití a do Silicon Valley se začali sjíždět odvážní podnikatelé jako zlatokopové na Aljašku v období zlaté horečky.
V 28 letech milionářem: „Kupovat ostrovy je nuda, chci podnikat.“
Elon s bratrem Kimbalem v Zip2 převáděli zlaté stránky a mapy na internet. Nejdřív třeli bídu s nouzí, spali v prostorách firemní kanceláře, a když se chtěli osprchovat, museli skočit do blízké posilovny. Po dvou letech dřiny ale mohli Zip2 prodat za několik miliónů dolarů. Elon z rozjetého vlaku nevyskočil a hned se vrhl na další projekt, online převádění peněz.
V 32 letech se stal miliardářem, když prodal svůj podíl ve společnosti PayPal. Měl dostatek financí na skoupení celých souostroví, ale snil jen o tom, že ještě za jeho života lidstvo začne s kolonizací Marsu.
Zajímavosti ze života Elona Muska
- Před natočením filmu Iron Man se režisér Jon Favreau a herec hlavní role Robert Downey Jr. setkali s Elonem Muskem, aby se jeho osobností inspirovali při ztvárnění postavy Tonyho Starka.
- Terminátor pro Muska není jenom oddechový akční film. Umělou (super)inteligenci totiž považuje za větší hrozbu pro lidstvo než atomové bomby.
- Jednoho ze svých 5 synů pojmenoval Xavier po Profesorovi X ze série X-men.
- Za peníze z prodeje PayPalu si koupil sportovní vůz McLaren F1. Při první projížďce se chtěl předvést a luxusní auto za pár minut naboural. Ještě nebylo ani pojištěné.
- Některé záběry z Irona Mana 2 byly točeny v laboratořích SpaceX.
- Jeho citát: „Selhání je jednou z možností. Pokud nezažíváte neúspěchy, nejste dostatečně inovativní.“
Dobyvatel vesmíru věří, že v příštích 12 letech poletíme na Mars
Zatímco si jiní ťukali na čelo, Elon založil v roce 2002 firmu SpaceX, která se nyní snaží o výrobu první znovu použitelné vesmírné rakety. Dnes končí život raket spálením při vstupu do atmosféry a utopením zbylých části v oceánu. Zatím se kouzelníkům ze SpaceX povedlo jako první soukromé firmě vyslat na oběžnou dráhu raketu i telekomunikační satelit a dopravit náklad vlastní kosmickou lodí k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS).
Pokusy o dobývání vesmíru ale zpočátku pro Elona končily katastrofou. První tři rakety Falcon, které SpaceX vypustila, krátce po vzletu explodovaly. Až čtvrtý pokus po třech letech snažení přinesl úspěch, když Falcon konečně vystoupal až k zemské orbitě.
Pro sen o elektromobilu do každé rodiny riskoval všechno
Nejdřív luxusní sportovní vůz na elektrický pohon pro fajnšmekry, později rodinný elektromobil pro masy. Takový sen si chtěl Musk splnit, když v roce 2004 vstoupil do Tesla Motors. Všichni ho tehdy považovali za blázna, který nemá šanci otřást silnou pozicí ropných magnátů, jež inkasují zisky z každého litru benzínu natankovaného na čerpacích stanicích.
Když se v roce 2008 naplno rozjela výroba a prodej prvního čistě elektrického vozu, Tesly Roadster, otočil se osud k Muskovi zády. Spojené státy zasáhla ekonomická krize. O drahé elektrické vozy proto nikdo moc nestál. Další ránu zasadilo automobilce vysílání oblíbeného pořadu Top Gear, kde při testovací jízdě Tesla Roadster neujel ani 90 kilometrů, přestože Tesla slibovala dojezd 394 km na jedno nabití. Podle Muska moderátor odrovnal elektromobil nevhodným stylem řízení. Podnikatel nejdříve Top Gear žaloval pro pomluvu, ale svou žalobu nakonec stáhl.
Společnost Tesla Motors se ocitla na dně a bez peněz. Elon Musk shromáždil vlastní finance z předchozích úspěšných projektů a neváhal je všechny investovat do záchrany Tesly.
Patenty Tesla Motors dostupné pro všechny
Díky Muskově pomoci se potápějící firma udržela nad vodou. Druhý dech chytila po navázání spolupráce s německou automobilkou Daimler. V roce 2013 se Tesla Motors dostala ze ztráty a začala generovat zisky. Elonovi sice spadl kámen ze srdce, ale stále se nepřiblížil svému snu snížit cenu elektromobilu natolik, aby si ho mohla dovolit koupit i průměrná rodina.
Aby urychlil technologický pokrok, vzdal se loni všech patentových práv Tesly Motors. Musk totiž tvrdí, že rivalové Tesly nejsou jiní výrobci elektrických vozů, ale podniky vyrábějící auta se spalovacími motory.
S podporou elektromobility to myslí technologický vizionář opravdu vážně. Majitelé aut od Tesly totiž mohou přijet do jakékoli superrychlé nabíjecí stanice a zcela zdarma dobít baterii svého vozu.