Expert na létání s drony upozornil na některé nejasnosti nových „droních zákonů“ z EU
Pravidla létání s bezpilotními letouny nejen v ČR se hodně změní od 1. 7. 2020. Drony s hmotností nad 250 gramů bude nezbytné registrovat. To ale neznamená, že všechny drony s nižší hmotností registraci uniknou. U DJI Mavica Mini (249 g) bude registrace vyžadována, u DJI Tello (80 g) bude záležet na české úpravě droních zákonů. Vysvětlil Jakub Karas z Aliance pro bezpilotní letecký průmysl (UAVA).
Úvodní fotografie: Jakub Karas při létání s dronem v Krkonoších. Foto: UpVision
Jakub Karas se v bezpilotních letounech „vrtá“ už dlouho. Působí proto jako vicepresident Aliance pro bezpilotní letecký průmysl nebo zástupce českého průmyslu s drony v Evropské agentuře pro bezpečnost letectví. Také spoluzakládal firmu UpVision, která podniká ve službách zajišťovaných právě drony.
V rozhovoru jsme se zaměřili na některá slabá místa nových pravidel pro létání zejména s malými drony o hmotností pod 250 gramů. Pravidla budou platit od 1. července příštího roku, ale určité detaily v aplikaci vyjasní až česká úprava zákonů.
Bude od léta 2020 nutná povinná registrace pro dron DJI Mavic Mini?
Ano, bude nutná registrace dronu DJI Mavic Mini, vzhledem ke kritériu vysokého rozlišení kamery (má až 2,7K). Jinými slovy kvůli záznamu osobních údajů na kameře Mavicu Mini naplní dron podmínku pro povinnou registraci.
Jsou jiné drony s hmotností pod 250 g ve stejné situaci?
Podobně je to s nejmenším dronem DJI Tello, kde není jasně dáno, od jakého rozlišení bude nutná registrace dronu, když v tomto případě je vzletová hmotnost dronu jen 80 gramů, ale rozlišení videa je 720p. Předpokládám, že se to bude vztahovat na drony od Full HD rozlišení, takže by snad tento dron do povinné registrace nemusel patřit.
Další nejasností je, zda by se povinná registrace vztahovala i na FPV drony pro soutěžní létání, které mají vzletovou hmotnost téměř vždy pod 250 gramů, ale záznam je nejčastěji HD. Toto bude muset být přesně specifikováno v národní české verzi legislativy, kterou připravuje ministerstvo dopravy. Výjimku mají v podstatě jen hračky v souladu se směrnicí 2009/48/ES.
Jaké budou hlavní rozdíly mezi pravidly pro létání s drony v EU vs. USA, poté co nová evropská pravidla vstoupí v platnost?
Rozdíl je ve výkladu pravidel v USA, kde je hlavním kritériem váha 250 g. Proto by ve Spojených státech na zmíněný Mavic Mini neměla povinná registrace platit, zatímco v Evropě hraje roli ještě možnost dronu zaznamenat osobní údaje, jeho rozlišení a dopadová hmotnost.
USA má registraci dronů spuštěnou déle a také má velmi propracovaný systém LAANC (Low Altitude Authorization and Notification Capability), který přináší mnohem větší automatizaci pro schvalování letů dronů poblíž letišť. Plochy v okolí letišť tam rozdělují do dlaždic, které mají určenou maximální výšku pro automatickou autorizaci letu dronu přihlášeného do LAANC.
Tyto dlaždice mnohem lépe vystihují výškové limity rostoucí a klesající v závislosti na vzdálenosti a směru přistávání letadel na dráhy letiště. Přes mobilní aplikaci s přístupem do LAANC si tak lze pro určité výšky automaticky let nechat potvrdit.
Například v České republice jsou kolem letišť kruhové plochy s poloměrem 5,5 km, kde nesmí drony nad 0,91 kg létat, pokud nemají schválenou výjimku od ÚCL (Úřad pro civilní letectví) a ŘLP (Řízeni letového provozu). Jenže tato plocha úplně nevystihuje reálná rizika pro ostatní vzdušný provoz v okolí letišť, protože zavádí plošně výškové omezení 100 m.
Tento systém například nyní zavádí Švýcarsko a je to další krok k automatizaci provozu dronů a zvýšení bezpečnosti provozu v okolí letišť.
Jaké aplikace doporučujete uživatelům dronů, aby si ohlídali nepovolený vstup do bezletové zóny?
Je to především mobilní aplikace Létejte zodpovědně od ŘLP (aktualizovaná aplikace AirMap), pomocí které si lze nechat autorizovat povolení k letu dronem v oblasti CTR Ruzyně (okolí pražského letiště) přímo od ŘLP.
Případně to je mobilní aplikace Maia nebo lze využít modul webové aplikace AisView zvaný Dronview.
Co považujete za největší plus nové evropské legislativy pro létání s drony?
Cíl harmonizovat legislativu napříč všemi státy EU, kdy každý stát má stále ještě nyní různá pravidla a nelze jednoduše létat podle jednotných pravidel ve všech státech EU, což se právě změní od července 2020.
Dále je to systematický přístup pro zvýšení bezpečnosti ve vzdušném prostoru, ale současně i možnosti podpořit legální využívání dronů při splnění určitých bezpečnostních kritérií pro scénáře, které jsou dnes zakázané a značně omezují efektivní využití dronů například pro létání mimo vizuální dosah.
Napadají Vás nějaké možné nejasnosti v těchto pravidlech?
Jak jsem již zmínil, jde například o kritérium, od jakého rozlišení je nutná registrace dronu pod 250 gramů, také například zmíněná hlučnost dronu (jak ji měřit), přidělení registračního čísla pro osobu a ne jednotlivý dron, když jich má uživatel více, tak na všech by měl mít stejné registrační číslo uživatele.
Pak je to především o nastavení podmínek a formy online testu a registrace, případná cena této registrace a revize zón s omezením pohybu dronů v ČR.
(Pozn. redakce: Za námět na článek patří díky Lukáši Brchlovi ze startupu Dronetag, jehož tým mladých vývojářů pracuje na zařízení pro identifikaci dronů v reálném čase. Chytrá krabička od Dronetagu umožní majitelům dříve zakoupených dronů nejen od DJI splnit nová evropská pravidla.)