Technologie

Blogeři Loudavým krokem chtějí rychle navštívit Asii, dokud tam moc neomezí létání s drony

S digitálními nomády, Lucií a Lukášem, a jejich dronem DJI Mavic Pro už jsme se podívali do USA, Kanady, Egypta i Ugandy. V posledním díle seriálu o cestování s dronem se zaměříme i na pravidla pro létání s bezpilotními letouny v ČR nebo na to, jaký model DJI drona se hodí na cestu kolem světa na lehko jen s batohem na zádech. Dozvíte se také, proč by se co nejdřív chtěli podívat na Filipíny.

Blogeři Loudavým krokem chtějí rychle navštívit Asii, dokud tam moc neomezí létání s drony
Blogeři Loudavým krokem chtějí rychle navštívit Asii, dokud tam moc neomezí létání s drony

Úvodní fotografie: Dron DJI Mavic Pro je součástí cestovatelské výbavy mladých digitálních nomádů, Lucie a Lukáše. Foto: Loudavým krokem

V prvním díle jsme s cestovatelskou dvojicí, Lucií Kůsovou a Lukášem Konečným, navštívili „vězení“ pro drony v Ugandě. V druhém díle jsme se proletěli s dronem po Aljašce. Dnes si zalítáme v českých luzích a hájích a zjistíme, jak atraktivní pro cestovatele jsou modely od DJI, Mavic Pro, Mavic Air i DJI Spark.

Myslíte si, že v budoucnu kvalitní drony na focení a natáčení videa vystřídají foťáky?

Lucie: Ne, je to úplně jiná technologie, jiný zážitek. Fotografie přežila už leccos. Lidé zůstávají i u klasických foťáků kvůli pocitu z procesu focení.

Lukáš: Navíc dron je poměrně invazivní zařízení, když létá ve vzduchu. Pokud by jich tady létalo třeba 20 naráz, nebo měl každý nad sebou svého drona, lidé se tomu asi budou bránit. Už teď je všude zakazují, přitom drony zatím ještě nikde moc nejsou.

Lucie: Určitě v budoucnu budou menší a méně invazivní, ale nejspíš se regulace jejich pohybu ještě přitvrdí.

DJI Mavic Air sleduje uživatele při jízdě na horském kole

Myslíte si, že by drony měly být více regulovány než v současnosti?

Lucie: Asi jinak. Drony jsou čím dál dostupnější, ale čím dál víc ubývá míst, kde se s nimi dá létat. Za poslední měsíc jsme s Mavicem letěli pouze jednou, protože to skoro nikde nebylo umožněno. Na jednu stranu spousta lidí bere létání s drony na lehkou váhu a podceňuje možná rizika a najde se dost hlupáků, kteří létají v blízkosti letiště, takže se nedivím snahám o další regulaci. Na druhou stranu testy na letecký průkaz na drona jsou zbytečně komplikované. Zase taková věda to není.

Nejrychlejší dron na světě vyvinul 18letý šikula po brouzdání internetem

České požadavky na průkaz se nějak výrazně liší od přístupu v jiných zemích nebo je to podobné?

Lucie: V jiných evropských zemích jsme to neřešili. Oproti Americe ale české požadavky vysoké jsou, protože v USA se musí dron akorát registrovat.

Lukáš: To záleží. V ČR totiž musím mít registraci, když chci dron využívat komerčně. Když si chci lítat sám s dronem na vlastním pozemku, anebo 200 metrů od nejbližší silnice, na místech, kde se nepohybují žádní lidé, tak můžu. Na to jsou daná jasná pravidla, která eliminují asi 90 % plochy ČR. Ale pokud bych rád natáčel města, místa, kde jsou lidi, budovy, vedení elektřiny, na to letecký průkaz už potřebuji.

Anketa

Které 2 firmy pracují na vytvoření mapy pro drony?

Tohle má dron od DJI celkem vymakané, protože systém pracuje s mapami a GPS lokalizací, takže vám řekne, že jestli se v daném místě narazí na nějaká omezení typu nedaleké letiště, národní park apod. Uživatele na ta omezení dron upozorní.

Pouze upozorní?

Lukáš: Jsou místa, kde vám nedovolí ani vzlétnout. Ale v aplikaci si můžete nastavit, že po dvojím potvrzení uživatele dron vyletí i navzdory okolním omezením. Nicméně, v okolí letiště dron nevzlétne. Také musíte pravidelně aktualizovat mapy pro drony, jelikož pokud má zařízení hodně zastaralé mapy, systém dronovi neumožní vzlétnout.

Dali jste svému dronu nějaké jméno, přezdívku?

Lucie: Nedali. Jelikož ho nemůžeme zas tak často používat, nepřilnuli jsme k němu stejně jako třeba k našemu autu, ve kterém jsme spali v Kanadě.

Lukáš: Je to takové hloupé, protože, kdybych si teď chtěl zalétat, musel bych jet někam půl hodiny za Prahu a najít nějaké klidné místo. Zalítám si max. 40 minut, protože mám jen 2 baterky, takže pro mě je to moc práce za málo zábavy. Představoval jsem si to jinak. V Kanadě to bylo jednodušší, protože tam mají hodně místa a málo lidí, takže člověk zastaví u dálnice a může si létat, jak chce. Tady je všude někdo, samé silnice, samé baráky.

FOTO+VIDEOČLÁNEK: Podívejte se, jak létající drony zamotaly hlavy Pražanům

Létali jste s dronem i v nějaké asijské zemi?

Lucie: Zatím ne, ale chystáme se co nejdřív, než to zakáží také tam.

Začali jste si třeba trochu jinak vybírat místa k navštívení, když máte dron a můžete dělat fotky z ptačí perspektivy, nebo žádnou změnu nesledujete?

Lukáš: Spíš bych řekl, že jsme vždycky naštvaní, když s sebou dron nemáme a zrovna jsme někde, kde to vypadá hezky.

Lucie: Žádnou změnu nesleduji, protože se chceme stejně podívat všude. Ale jedním z důvodů, proč plánujeme letět také do Asie, je i snazší létání s dronem. Chceme se třeba podívat na Filipíny, než tam drony zakážou, ale nebudeme kvůli tomu zas nějak výrazně měnit naše plány.

stan na havajské pláži

Lukáš: Je ale pravda, že, když už s dronem létáme, zabere to docela dost času. Ono to není tak, že by člověk jen tak šel, vyhodil drona do vzduchu a pak hned začal létat. Stroj musíte vybalit, sundat kryt, vyklopit vrtulky, zapnout to, vyndat obal, nasadit telefon. Trvá to sice zhruba 5 minut, ale někdy když není dobrý signál, dron nevyletí výš jak 10 metrů. Potom sedím a čekám, jestli se to třeba nechytne.

Lucie: Další problém je, že občas se někam vyberete a nakonec zjistíte, že si stejně nezalétáte kvůli silnému větru. To se nám stávalo na Havaji. I když tam jsme létali asi nejvíc, protože to nikdo nekontroluje.

Pokud člověk dlouhodobě cestuje po světě jen s batohem na zádech, myslíte si, že najde místo i pro dron v batohu, nebo je takové zařízení spíš vhodnější, když člověk cestuje autem?

Lucie: Takoví cestovatelé většinou chtějí mít batoh do 7 kg, takže se jim tam sotva vejde foťák.

složený DJI Mavic Air

Lukáš: Já o pár takových cestovatelích vím. Ale ti mají DJI Sparka, protože je menší. Možná i teď nejnovější DJI Mavic Air mi přijde vhodný na cesty. Ten náš dron s 900 gramy je pořád docela těžký.

Napadá vás ještě něco k létání s drony, co byste chtěli zmínit?

Lucie: Pokud někdo chce létat s dronem, tak opatrně. Aby se lidé nesnažili létat tam, kde by to mohlo někomu vadit, nebo kde mohou způsobit nějaké nebezpečí. Čím víc lidí bude létat nezodpovědně, tím více budeme mít regulací.

KPZ pro dobrodruhy: Známe chytré novinky, které vám zpříjemní pobyt v divočině

Lukáš: Já bych ještě dodal, že i když se náš Mavic nebo ten Spark tváří jako stroj, který stačí jen vybalit z krabice a lítá to, není to tak. Jde o celkem složitá zařízení na pochopení, jak fungují. To, že mají senzory, ještě neznamená, že když to s ním napálíte v plné rychlosti proti baráku, tak se neroztříská. Nebo třeba v té aplikaci máte 250 položek, jež je možné různě nastavit. Tím vším by si měl člověk na začátku projít, aby zjistil, co všechno ten dron umí.

Lucie: Na druhou stranu, pokud lítáte na otevřeném prostoru, ne někde ve městě, základní ovládání se snadno naučíte. Je to složitá technologie, ale tvoření jednoduchých záběrů si osvojíte poměrně snadno. Když s dronem člověk umí vzletět a udělat pár záběrů, ještě to neznamená, že zařízení plně rozumí. To jsi chtěl říct, ne?

Lukáš: Jo, ve zkratce přesně to jsem chtěl říct, že i já se pořád učím, co všechno ten dron ještě dovede.

Lucie: Když člověk umí s foťákem, tak je to pro něho jednoduché.

Lake Ohara v Kanadě

Pokud byste se rozhodovali znovu nyní, jestli dron koupit nebo ne, rozhodli byste se stejně?

Lukáš: Já bych určitě koupil dron, možná ne Mavica Pro, ale spíš model Air, který se teď začal prodávat. Je menší, kompaktnější a má skoro stejně kvalitní záběry. Taky je levnější. Určitě bych koupil dron, co ty?

Lucie: Nikdy jsem netoužila po dronu tolik jako Lukáš. Samozřejmě je to zábavné s dronem létat, ale měli jsme s tím také spoustu problémů, takže to není kolektivní rozhodnutí. Sama za sebe, kdybychom nelétali spolu, bych si koupila toho úplně nejmenšího, DJI Sparka. Se sebou totiž nosím foťák a tři objektivy, takže pro mě je váha rozhodující. Když jsme na to dva, tak dá rozum, že taháme ten dron, který dělá nejlepší záběry.

Rádi si čtete rozhovory se zajímavými lidmi? Máme jich pro vás spoustu! Chci se pustit do čtení!

Lukáš: S tím Sparkem bude možná lehčí i pohyb na letištích. Takový maličký dron snad nemusejí brát jako špionážní nástroj. Přišlo mi hrozně vtipné, že v Ugandě nám sebrali náš relativně malý dron, ale na safari jsme potkali člověka s obřím objektivem na foťáku, který na kilometrovou vzdálenost klidně nazoomuje detail oka zvířete, což je v pohodě. Ale my s dronem...

Lucie: V Ugandě jsou drony zakázané kvůli sledování pohybu zvířat pašeráky a pytláky, takže ten zákaz tam dává smysl.

Projekt Unequal Scenes: Dron zaznamenal tenkou hranici mezi bohatstvím a bídou