Koupě elektromobilu: Kdo z energetických expertů přemýšlí o pořízení elektroauta?
Elektromobilem, vlakem či pěšky? Odborníci na energie nám prozradili, jestli si vážně pohrávají s myšlenkou na nákup elektromobilu. Někteří čekají, až o něco spadne pořizovací cena elektrických vozů, jiní vyčkávají na lepší dostupnost nabíjecích stanic. Mnoho expertů ale koupi elektrického vozítka úplně zavrhuje. Proč? Podívejte se na odpovědi 8 odborníků ze světa energií a techniky.
Zvažujete koupi elektromobilu? Změnil byste názor, pokud by pořizovací cena elektrického vozu klesla přibližně na úroveň aut se spalovacím motorem?
O pořízení elektromobilu uvažuji už dnes. Právě v těchto měsících jdou totiž na trh elektromobily s oficiálním dojezdem kolem 230-250 km na jedno nabití. To už je pro běžné ježdění po ČR velmi příznivá hodnota a bezesporu se vyplatí o takovém autě uvažovat už dnes za běžné "tržní" ceny.
Vždy pochopitelně záleží na konkrétním případu. Pokud jste však nadšenec do nových technologií, máte možnost auto doma nabíjet (např. i levně ze solární elektrárny), na vašich delších trasách jsou k dispozici nabíječky a navíc ujedete ročně přes 20 000 km, takový vůz se vám už dnes vyplatí.
- Jan Horčík , šéfredaktor www.hybrid.cz
Zatím si počkám. Nejen na pokles pořizovací ceny, ale i na lepší hustotu dobíjecích stanic. A čekat budu podle mého názoru dalších cca deset let….
- Jiří Gavor, jednatel ENA s.r.o. - energetické poradenství a analýzy
Neuvažoval. V poslední době jsem zjistil, že automobil nepotřebuji vůbec, veřejná doprava mi stačí. Je mi jasné, že jsem poněkud výjimka. Je množství lidí, kteří se bez dopravního prostředku neobejdou.
Vaše otázka zněla trochu zavádějícně. Otázkou není jen pořizovací cena, ale i cena za normální provoz, možnost „nabrání“ energie a dalších věcí okolo. Ne vždy člověk dokáže domyslet věci do posledního šroubku. Viz třeba bioetanol z řepky v benzínu. Předpokládalo se, jak to bude výhodné pro všechny a teď přicházejí výsledky, které celou tuto veleakci pořádně shazují. Prostě se hromada věcí nedomyslela.
- Vlado Ríša, šéfredaktor měsíčníku sci-fi, fantasy a hororu XB-1
Elektřinu při svých cestách využívám již dnes, ale v jiném dopravním prostředku – nejčastěji cestuji vlakem. Přemýšlím však o pořízení auta a elektromobil je také v hledáčku.
Pokud by byl v Česku podobný systém podpory jako například v Norsku a dostupná síť nabíjecích stanic, byl by nejspíše jasnou volbou. Takto se dívám také po dalších alternativních pohonech, například CNG. Otázka poklesu nákladů elektromobilů je naštěstí blízká budoucnost. Nejspíše jejich nástupu také pomůže současná aféra s dieselmotory VW.
- Martin Sedlák, výkonný ředitel Aliance pro energetickou soběstačnost
Koupi elektromobilu zvažuji. Zatím bohužel nabídka není příliš velká a ceny jsou relativně vysoké, ale počítám, že brzy, možná už příští rok, dojde ke zlomu, ceny elektromobilů začnou klesat na úroveň běžných aut se spalovacím motorem a nabídka se rozšíří.
- Jiří Kůs, ředitel spol. nanoSPACE a propagátor nanotechnologií
Anketa
Koupi elektromobilu rozhodně nezvažuji a tento můj postoj není vůbec ovlivněn pořizovacími náklady. Považuji za ohromný úspěch lobby automobilek, že se jim podařilo mediálně prosadit elektromobilitu jako dopravu pro nízkouhlíkovou budoucnost.
Přitom se nejedná o nic jiného, než o přesun od závislosti na ropě k závislosti na uhlí nebo jádru, což jsou v současnosti dominantní zdroje elektrické energie, mj. pro elektromobily. Takže obrazně lze říci, že namísto kouře z výfuku aut se pouze zvýší kouř elektráren nebo objem jaderného odpadu. Obnovitelná budoucnost dopravy mnohem spíše závisí na pokroku v oblasti vodíkového pohonu.
- Pavel Farkač, Specialista pro vnější styky Institutu energetické ekonomie VŠE
V nejbližších měsících zůstanu věrný cyklodopravě, vlakům a autobusům. Budu-li v budoucnu zvažovat koupi automobilu, bude cena vozu a pohonných hmot určitě hrát roli při výběru vozu včetně technologie pohonu.
- Karel Polanecký, energetický expert Hnutí DUHA
Neuvažuji, autem jezdím málo a investice do něj by se mi nevyplatila. Navíc zatím stále není dost hustá síť nabíjecích stanic a v Evropě není sjednocený způsob nabíjení. Pokud by cena klesla na úroveň běžných vozů a jízdní komfort by se sjednotil, tak bych o tom uvažoval.
- Jan Charvát, aliance Šance pro budovy