Sporťák Porsche Taycan není jen módní výstřelek
Zakladatel Porsche sestrojil první elektromobil už před víc než sto lety. Elektrický sportovní vůz Porsche Taycan budí zaslouženou pozornost už třetím rokem, ale stále toho o něm mnoho nevíme, kromě toho, že má být vyzyvatelem Tesly. Měl by dojet bez nabití 500 km a nejvyšší výkon by se měl blížit 600 koním. Co však víme zcela jistě, že v případě firmy Porsche se nejedná o módní záležitost. Byl to právě Ferdinand Porsche, který sestrojil v posledních letech 19. století první automobil poháněný elektrickým a posléze hybridních motorem.
Zdroj fotografií: Wikipedie. Citováno z knihy Sága rodu Porsche, rodinné dějiny jednoho automobilu Stefana Austa a Thomase Ammanna.
Elektromobil sestrojil už ve čtyřiadvaceti
Svůj první vůz, model Lohner, navrhl Porsche v pouhých čtyřiadvaceti letech. Díky akumulátoru mohl vůz ujet až padesát kilometrů při minimální rychlosti sedmnáct kilometrů za hodinu a maximální rychlosti necelých padesát kilometrů za hodinu.
Přední kola byla propojena s elektrickou brzdou, zadní kola s brzdou ruční. Celková hmotnost dosáhla jedné tuny, přičemž samotná baterie vážila 410 kg a každé přední kolo včetně elektromotoru 115 kilogramů.
Bezmála o sedmdesát let později zažil tento vynález nečekanou renesanci: Při přípravě misí Apollo 15,16 a 17 se američtí konstruktéři rozhodli namontovat elektromotory do nábojů kol lunárních vozítek.
„Jestliže dnes živě diskutujeme o automobilech s elektrickým pohonem, ba dokonce je považujeme za jednu z perspektivních vývojových cest,“ uvedl Karl Horst Hahn, „pak je naprosto úžasné, že dvacetiletý Porsche získal svůj první patent právě na elektromotor v nábojích kol.“
Ani tehdy nebyl elektromobil levný
Cena tohoto automobilu se pohybovala mezi deseti až pětatřiceti tisíci rakouských korun, značně tedy převyšovala cenu benzínových motorů, takže se dá říct, že už první vůz z dílny Ferdinanda Porsche v sobě nesl nádech exkluzivity.
V roce 1900 postavil Ferdinand Porsche také první závodní automobil poháněný elektromotorem. Vzhledem k požadovanému výkonu vážily jenom samotné baterie 1800 kilogramů.Problémem byla dojezdová vzdálenost, vůz dokázal ujet nejvýše několik desítek kilometrů, potom bylo třeba jízdu přerušit a baterii dobít. Tento problém se ostatně nepodařilo uspokojivě vyřešit dodnes.
„Potom dostal Porsche nápad přimontovat na vůz motor, který by poháněl generátor a ten by pak přímo za jízdy dobíjel baterie,“ vysvětloval Carl Horst Hahn. „Jinak řečeno: to o čem dnes diskutujeme jako o nejnovější vymoženosti a nejžhavější technické koncepci dneška, dokázal Porsche už v pětadvaceti letech.“
Navzdory novátorskému technickému řešení měl ovšem vůz dvě zásadní chyby: kvůli příliš těžkých kolům se dal jen obtížně ovládat, a navíc byl stále dvakrát dražší než běžná vozidla.
Technický princip, s nímž mladý Ferdinand Porsche ohromil automobilový svět, dnes zažívá nevídanou renesanci, a ani firma Porsche si nemůže dovolit ignorovat debatu o ekologicky šetrných automobilech.
V roce 2010 představila na ženevském autosalonu svůj zbrusu nový hybridní oldtimer, inspirovaný původním modelem z roku 1901: Porsche 918 Spyder. Tehdejší ředitel Michael Macht jej označil za „zcela novou kapitolu v dějinách našeho podniku.“
V nedávné minulosti představila firma Porsche dva sériově vyráběné hybridní modely: terénní vůz Porsche Cayenne a sportovní limuzínu Porsche Panamera.
Impozantní Porsche Taycan, vycházející z konceptu Mission E, tak má být smělým pokračováním kdysi dávno započaté cesty zakladatele automobilky Ferdinanda Porsche.