Chytrý systém Amazon Go dopřeje zákazníkům nákupy bez pokladen a front
„Zákazníky“, kteří z obchodu odcházejí s plnými taškami, aniž by zaplatili, obchodníci příliš rádi nemají. Služba Amazon Go by jejich postoj mohla už od příštího roku změnit. Čím budou obchody Amazon Go výjimečné? Díky využití vyspělých technologií umožní, aby si zákazníci odnesli to, co potřebují, a zároveň se vyhnuli zdlouhavým frontám při placení. Jejich nákup bude monitorovat chytrý systém.
Zdroj úvodní fotografie: reprofoto YouTube.com
Nemusíte být životem a zkušenostmi ošlehaní kmetové, abyste si pamatovali doby, kdy obsluha obchodů zadávala ceny jednotlivých položek nákupu do pokladny ručně, v menších provozovnách tento systém ostatně někdy funguje dodnes. Rychlost odbavení při nákupu tak záležela na míře hbitosti daného zaměstnance. Poté přišla éra čteček čárových kódů, které pokladním významně usnadnily práci. Píp, píp, píp – a účtenka je na světě.
Další krok k usnadnění nakupování představují samoobslužné pokladny, díky nimž si zákazníci mohou svůj nákup naúčtovat a zaplatit bez asistence „živého“ personálu obchodu. U samoobslužných pokladen vývoj nekončí. V českých podmínkách možnosti nakupování posunul hypermarket Globus, který v letošním roce pro členy svého věrnostního klubu spustil službu Scan&Go. Ta zákazníkům umožňuje, aby si jednotlivé položky průběžně skenovali už během nákupu. Poté jen stačí, aby výrobky načtené speciálním skenerem zaplatili u speciální pokladny.
Amazon posouvá hranice
Společnost Amazon, která provozuje jeden z největších internetových obchodů na světě, se rozhodla pohodlí při nakupování rozšířit ještě více. Zapomeňte na čtečky i čárové kódy, technologie, kterou Amazon převede do praxe už během příštího roku, je daleko sofistikovanější. A slibuje z nákupů eliminovat nutné zlo v podobě vykládání produktů na pokladní pás a čekání ve frontě na placení.
I když to zní trochu jako sci-fi, Amazon chce dokázat, že nakupování „bez placení“ lze s patřičným technologickým zázemím převést do praxe. A tak přišel se systémem, který by měl redefinovat způsob, jakým jsou lidé zvyklí nakupovat. Na jakém principu budou obchody Amazon Go fungovat? Zákazníci budou potřebovat speciální mobilní aplikaci, kterou zapnou při vstupu do obchodu. Vyberou si, co aktuálně potřebují, nákup uloží rovnou do tašky a prostě odejdou, aniž by byli považováni za zločinné živly, které se chtějí obohatit bez placení.
Aplikace využívá principu strojového učení pomocí systému kamer nainstalovaných v obchodě. Amazon tento systém připodobňuje k technologickému vybavení autonomních vozů, které se také dokáží orientovat v terénu bez lidské pomoci. Kamery a chytré senzory snímají pohyb zákazníka, a tak zaznamenávají a propisují položky, které přesouvá z regálů do nákupní tašky, do jeho virtuálního Amazon účtu. Právě z něj si pak společnost strhne celkovou sumu za realizovaný nákup „bez placení“.
Službu testují zaměstnanci, brzo se dočká i veřejnost
Od představení technologické novinky k jejímu uvedení do praxe zpravidla vede dlouhá cesta. To ale není případ Amazonu. Beta verzi služby Amazon Go nyní testují zaměstnanci společnosti a první obchod s chytrým systémem, který se bude nacházet v americkém Seattlu, by měl být pro veřejnost otevřen v první polovině roku 2017.
Jak se vám revoluce v nakupování líbí? Uvítali byste nákupy bez front a okamžitého placení i vy? Kritici budou novince pravděpodobně vyčítat, že by v budoucnu mohla z nakupování odstranit lidský faktor, a tak mimo jiné připravit personál obchodů o práci. Taková stuace ovšem nenastane ze dne na den. A, ruku na srdce, zákazníci by možná někdy raději uvítali nákup bez jakéhokoliv kontaktu s živou bytostí než pohled na kyselý obličej pokladní, která se špatně vyspala.