Létající vodní taxík místo přecpaného autobusu, tak vypadá budoucnost dopravy ve městech
Vypadá jako obyčejný moderní člun, ale při dosáhnutí vyšší rychlosti se trup taxíku the Bubble (bublina) zvedne nad vodní hladinu a dokáže se vznášet nad řekou, jezerem i otevřeným mořem až rychlostí 28 km/h. Francouzský startup SeaBubbles chce fungovat jako Uber na vodě a rozšířit své služby do 50 metropolí během 5 let. Co může záplavu vodních taxíků poháněných elektřinou nejen v Praze zbrzdit?
Úvodní fotografie: SeaBubbles
Francouzského jachtaře Alaina Thebaulta a švédského windsurfaře Anderse Bringdala vytáčelo tvrdnutí v dopravních zácpách. Společná láska k vodnímu živlu je inspirovala k hledání možného řešení v rychlé přepravě mimo věčně zasekané silnice.
Anketa
Před necelými 2 roky založili startup SeaBubbles (mořské bubliny), který ve spolupráci s technologickým kolosem ABB dal vzniknout vodnímu taxíku the Bubble pro 5 osob. Prozatím se jeden z pětice vždy musí ujmout role řidiče, ale koncem letošního roku by „kormidlo“ mohl převzít počítač.
Vodní taxi the Bubble: základní parametry |
|
---|---|
pohon: | 100% elektrický, 2 elektromotory, každý o výkonu 10 kW |
baterie: | Li-On 21,5 kWh |
dojezd na 1 nabití: | cca 40 km |
doba nabíjení do 100 %: | 5 hodin |
doba provozu po plném nabití: | 1,5 až 2 hodiny |
rychlost pro zvednutí člunu: | 13 km/h |
maximální rychlost s plnou posádkou: | 25 km/h |
průměrná rychlost: | 22 km/h |
kapacita: | 5 osob včetně řidiče |
Uber na vodě létá příliš rychle
Vodní taxík od SeaBubbles nepředstavuje žádného evolučního mutanta mezi plavidlem a vznášedlem, ale jde o křídlový člun. To znamená, že pod vodní hladinou z trupu lodi čouhají nosná křídla, která při vyšší rychlosti motoru vytvoří vztlak, jež zvedne člun zhruba 40 až 70 cm nad vodu. Sníží se tak hydrodynamický odpor při pohybu, a proto člun dosáhne se stejným výkonem větší rychlosti.
Po dosáhnutí 13 km za hodinu se taxík vznese nad hladinu a průměrně „letí“ tempem 22 km/h, i když nejrychleji dokáže svištět 25 km/h s plnou posádkou. Kupodivu v tom se skrývá Achillova pata futuristického dopravního prostředku.
Nejenom podle 4 z 5 vodníků se tak dostáváme na úroveň Rychle a zběsile říční plavby. Stejně to vnímají i zákony. Například v Paříži, kde už vodní taxík na vyhrazeném úseku testovali, je povolena maximální rychlost motorových člunů 12 km/h (centrum města) a 18 km/h (okruh kolem centra). Podobné limity se týkají i dalších metropolí.
Než se stane služba SeaBubbles Uberem na vodě, jak si představují jeho tvůrci, bude muset místní legislativa ještě projít nemalými změnami.
Trpíte mořskou nemocí? Vodní taxi citlivému žaludku nevadí
Jakmile se člun dostane do vzduchu, o jeho stabilitu se postará chobotnice. Nemáme na mysli cvičeného domácího mazlíčka s osmi chapadly, ale systém senzorů s názvem Octopus (v překladu chobotnice), jež zajišťuje rovnováhu vodního taxíku i na rozbouřené hladině.
Díky tomuto nástroji z dílny inženýrů ABB se člun nekolíbá jako loď na vlnách, takže osoby náchylné k mořské nemoci mohou nechat pytlíky na zvracení doma.
Plovoucí dobíjecí stanice plné zelené elektřiny
Vodní taxi má na jedno nabití baterie vydržet v provozu kolem 90 až 120 minut, ale k průběžnému dobíjení by mělo docházet vždy na nástupních a výstupních stanovištích.
Startup SeaBubbles kromě elektrických člunů vyvíjí také pohyblivé dobíjecí doky či přístavní mola. Elektřinu by plovoucí doky získávaly ze solárních panelů, větrných turbín a zpracováním kinetické energie vody.
Letos v květnu spustila firma možnost předobjednávek vodních taxíků a zároveň sdělila, že prvních dvacet kusů už zná své majitele. Pilotní provoz služby bude zahájen během příštího roku v zatím neznámé lokalitě. Protože tým ze SeaBubbles se nezastaví před velkými výzvami, plánuje proniknout během příštích 5 let do 50 měst. Uvidíme, jestli se jim jejich sen podaří uskutečnit.