V Česku se testuje vlak na vodíkový pohon s nulovými emisemi
Vlaková souprava Coradia iLint s vodíkovým pohonem byla představena světu již loni na podzim. Po úspěšných úvodních zkouškách provedených v Německu se testování začátkem dubna přesouvá do ČR na zkušební trať ve Velimi na Kolínsku, kde může vlak jezdit ve vyšších rychlostech.
Zdroj úvodní fotografie: Alstom
Vodíkový vlak by měl od příštího roku začít vozit cestující na regionálních tratích v německém Dolním Sasku a později i v dalších tamních lokalitách. Pro neelektrifikované úseky se myšlenka bezemisního vlaku zdá být ideální. Výrobcem těchto vlaků je společnost Alstom známá mimo jiné výrobou vysokorychlostních vlaků.
Tichý provoz bez škodlivých zplodin
Kromě bezemisního provozu se vlak vyznačuje také tichou jízdou, jejíž rychlost má dosahovat až 140 km/h. Právě na české zkušební trati dostane vlak první příležitost otestovat i svoji maximální rychlost.
V podstatě se jedná o elektrický vlak s vodíkovými nádržemi na střeše, které napájí palivové články produkující elektřinu. Nespotřebovaná elektřina se ukládá do baterií. Na jedno naplnění vodíkových nádrží ujede až 800 km. Vlak vypouští do ovzduší pouze vodní páry.
Vodík, který Coradia iLint používá jako palivo, je odpadním produktem chemického průmyslu. Alstom uvažuje o budování vodíkové infrastruktury, měly by vzniknout velké podniky vyrábějící vodík, zároveň se v této oblasti počítá také s využitím obnovitelných zdrojů energie.
Stane se Coradia iLint prvním sériově vyráběným osobním vlakem na vodík?
Vodíkový pohon pro různé dopravní prostředky se testuje v mnoha zemích světa. S prvním prototypem vodíkového vlaku přišli již před lety Japonci a následovali je další.
V nákladní přepravě je možné najít vodíkové lokomotivy, ale sériovou výrobu tohoto typu vlaku pro osobní dopravu zatím nikdo nespustil. Kromě Německa projevilo o vlak Coradia iLint zájem několik dalších zemí, výroba těchto vlaků ve velkém tak na sebe nejspíš nenechá dlouho čekat.