Tesla Model 3: 7 zajímavostí o autě, které má rozpoutat elektrickou revoluci
Nejdřív se Elon Musk vrhl na výrobu luxusních elektrických bouráků, aby později mohl světu ukázat auto na elektřinu, které si bude moci dovolit každá americká rodina. Splní konečně elektrický sedan Tesla Model 3 jeho dlouhověký sen? Vůz se sice stal nejprodávanějším elektromobilem na světě, ale jeho výrobu stále provázejí finanční problémy.
Úvodní fotografie: Model 3 v šedém odstínu. Foto: Tesla Inc.
Excentrický vizionář Elon Musk předpověděl, že tržby z nejlevnější Tesly rozhodnou o úspěchu či krachu jeho průkopnické automobilky. Pořád to může dopadnout oběma způsoby, protože navzdory rekordním prodejům elektrického sedanu Muskova firma opět ohlásila ztrátu.
Odhalte 7 zajímavých faktů o přelomovém Modelu 3, který možná rozhodne o osudu automobilky Tesla.
1) Nejlevnější verze Modelu 3 je dostupná teprve krátce
Elon Musk si vysnil elektrické auto, které umožní jezdit na elektřinu průměrné americké rodině. S cenovkou 35 tisíc dolarů a navíc možným daňovým bonusem 7 500 USD to vypadalo ze začátku velmi nadějně. Jenže v továrně v kaliforském Freemontu se nejdřív pustili do výroby dražších modelů s lepší výbavou a větším dojezdem.
Objednávky na nejlevnější verzi začali přijímat až letos v únoru, kdy byly daňové úlevy pro nové majitele Tesel výrazně osekány. Automobilka totiž překročila hranici 200 tisíc vyrobených vozů na elektřinu, takže už na plnou daňovou podporu od americké vlády ztratila nárok.
2) Tesla Model 3 a jeho cena
Aktuálně si v nabídce automobilky ze Silicon Valley mohou milovníci elektrických bouráků vybrat ze 4 variant Modelu 3. Ceny všech verzí se nedávno zvýšily o 400 USD krátce poté, co firma oznámila mnohem vyšší finanční ztrátu za 1. čtvrtletí 2019 (702 milionů USD), než se očekávalo.
Ceny aktuálně dostupných verzí Modelu 3 |
||
---|---|---|
Verze | cena | Dojezd dle EPA |
Tesla Model 3 Standard | 35 400 USD | 354 km |
Tesla Model 3 Standard Plus | 39 000 USD | 386 km |
Tesla Model 3 Long range | 49 900 USD | 496 km |
Tesla Model 3 Performance | 59 900 USD | 496 km |
3) Model 3 Standard již nelze objednat online
Zatímco většinu elektromobilů od Tesly si může zájemce v klidu koupit online v eshopu automobilky, u nejlevnější verze Modelu 3 již to není možné. Nyní musí zákazník absolvovat cestu do jednoho ze Showroomů nebo koupi vyřídit po telefonu.
I když firma zdůvodnila změnu mnohem nižší poptávkou po základní variantě, rozhodnutí mnohé zaskočilo. Tento krok se dá vysvětlit i jako snaha zvýhodnit prodej Modelů s vyšší cenovkou.
4) Model 3 se původně měl jmenovat Model E
Elon Musk plánoval nový elektrický sedan pokřtít jako Model E, aby při zmínce o třech elektrických bourácích od Tesly vznikla vtipná slovní hříčka (Modely S, E a X). Jenže se zaregistrováním práv na značku Model E předběhla Muska automobilka Ford.
5) Nejprodávanější elektrické auto v roce 2018
První příčka v prodejích elektromobilů na americkém trhu podle dat shromážděných magazínem InsideEVs patřila dlouho konkurenčnímu Chevroletu Volt. To se letos změnilo. Tesla Model 3 se stal nejžádanějším elektrickým vozem pro americké řidiče. Do března 2019 ho ve svých garážích zaparkovalo přes 164 tisíc nových majitelů. Volt se zařadil až na 2. místo s necelými 155 tisíci kusy. Třetí příčku okupuje další zástupce elektrické rodiny Elona Muska, Model S.
Anketa
Podobný úspěch zažil Model 3 v loňském roce i na světovém trhu. Podle statistiky britské firmy JATO Dynamics právě elektrický sedan od Tesly předstihl čínského autovýrobce BIAC (92 tis. prodaných kusů) a Nissan Leaf (85 tisíc), aby se s 138 tisíci kusy stal nejprodávanějším autem na elektřinu v roce 2018.
6) Otevírání dveří chytrým telefonem příliš nenadchlo
Když začaly zbrusu nové Modely 3 v létě 2017 poprvé sjíždět z výrobních linek továrny v kalifornském Freemontu, dostali řidiči 2 možnosti pro otevírání dveří. Spárovaný smartphone, který komunikoval přes Bluetooth s autem, takže otevřel, či zamkl vůz, pokud se majitel přiblížil, nebo vzdálil od auta. Jako záložní řešení, kdyby telefonu třeba došla baterie, se nabízela karta pro odemykání o velikosti vizitky.
Nicméně, někteří uživatelé si stěžovali na občasné potíže mobilní aplikace s otevíráním dveří, takže loni se nabídka rozšířila i o klasickou klíčenku v podobě autíčka s dálkovým odemykáním. Za tuto variantu si ale řidič musí připlatit 150 dolarů navíc.
7) 7 dní nebo 1 600 km na zkoušku
Nedávno automobilka upravila podmínky pro vrácení zakoupených vozů. Pokud zákazník nebude s nově pořízeným elektromobilem spokojený, může ho bez sankcí vrátit do 7 kalendářní dnů, pokud jeho tachometr nepřekročí více než 1 600 ujetých kilometrů.