Technologie pro foodies: Zkuste kávu s vlastním portrétem i čokoládu z 3D tiskárny
Ptáte se, kdo jsou foodies? Jedná se o nový živočišný druh, který se začal množit s narůstajícím vlivem sociálních sítí v čele s Instagramem. Tito jedinci rádi jedí, při vaření dbají na kvalitní suroviny a nenechají si ujít žádnou gurmánskou akci. Se svými kulinářskými zážitky se pak neváhají podělit s celým světem. Proto jsme se tentokrát podívali na technologie, které foodies dozajista potěší.
Zdroj úvodní fotografie: reprofoto YouTube.com
Lidé zpravidla nejvíce obdivují sofistikované technologie, které zachraňují životy, umožňují objevovat vesmír a posouvají hranice toho, co lidstvo dříve považovalo za nemožné. To ale neznamená, že by vývojáři z malých startupů i globálních firem nemysleli také na zábavu a zpestření relativně obyčejných věcí a činností. Naopak. Vypátrali jsme pro vás hned tři důkazy:
RIPPLE MAKER: Čtení z kávové pěny
Nechme teď stranou nekonečný spor o to, jestli piccolo existuje, či nikoliv. Tentokrát tu nejde o velikost, ale o kvalitu pěny, do níž presovač Ripple Maker pomocí kávových mikrokapiček „nakreslí“ takřka cokoliv, co vás jen napadne. A je jen na vás, jestli to bude podobizna Elvise Presleyho, oblíbený motivační citát nebo milostné vyznání pro objekt vaší touhy.
Ripple Maker tvoří jednak přístroj pro samotnou přípravu kávy, ale pak samozřejmě také webová stránka či mobilní aplikace, které umožňují výběr konkrétního výjevu, který váš šálek kávy ozdobí.
Vybírat můžete z předvolených textových i obrázkových motivů zařazených do přehledných tematických kategorií, ale zvolit můžete také libovolnou vlastní fotku, kterou do kávovaru odešlete prostřednictvím mobilní aplikace. Od chystrého stroje sice nelze očekávat vykreslení těch nejjemnějších detailů, ale i tak je lidský obličej v kávové pěně celkem snadno rozeznatelný.
Cena Ripple Makeru začíná na 1 299 dolarech (cca 31 tisíc korun). Taková částka za stroj na výrobu espressa je pro domácnost poměrně vysoká, zatímco pro kavárenské provozy naopak velmi příjemná. Samotné výrobce dle jejich slov ani nenapadlo, že by si chytrý presovač chtěl někdo pořizovat domů, ale značný zájem je přiměl k tomu, že prý uvažují o vytvoření méně nákladné verze právě pro domácí využití.
XOCO: SLADKÁ 3D TISKÁRNA
Nejvyspělejší 3D tiskárny dokáží vytvořit neskutečné věci. Až se skoro zapomíná na to, že je lze využít i k přízemnějším účelům – třeba k tisku čokoládových skvostů. Jeden takový přístroj vytvořilo také designové studio Michiel Cornelissen Ontwerp, které sídlí v nizozemském Utrechtu.
Samotná 3D tiskárna, která dostala jméno XOCO, trochu připomíná rekvizitu z vědeckofantastického filmu. Celý proces tisku probíhá pod skleněnou baňkou, a tak umožňuje zajímavou podívanou, při níž lze sledovat postupný vznik čokoládového ornamentu. Ten může být z hořké, mléčné i bílé čokolády, záleží na chuťových preferencích zadavatele.
Šéf studia Michiel Cornelissen se věnuje zejména užitému designu. Protože v minulosti spolupracoval s několika technologickými společnostmi, pozastavil se nad skutečností, že 3D tiskárny jsou určené především pro výzkumné či podnikatelské účely. A tak se zkrátka rozhodl, že vytvoří tiskárnu, kterou naopak bude možné využít v domácích podmínkách. A kromě toho se stane také stylovým bytovým doplňkem.
TOASTEROID: SNÍDANĚ SE VZKAZEM
Toast s obrázkem? To už tu snad bylo, říkáte si možná. A máte pravdu, toastovače a topinkovače, které umí vytvářet nejrůznější tvary na pečivo, už skutečně nějakou dobu existují. Zpravidla se však jedná o jeden daný obrázek, případně jeho jednoduché variace, protože trik spočíval spíše v hardwarové složce přístroje. Díky Toasteroidu a chytrému telefonu můžete pomocí mobilní aplikace opatřit toast každý den jiným obrázkem, který navíc sami vytvoříte.
Pokud nemáte náladu na vymýšlení vlastních kresbiček, můžete výběr obrázku nechat na topinkovači. Zajímá-li vás předpověď počasí pro jakýkoliv kout světa, zobrazí vám ho Toasteroid přímo na toastu. Díky propojení s chytrým telefonem toastovač dokáže „vytisknout“ na pečivo obrázek či vzkaz zaslaný prostřednictvím zprávy.
Toastoid aktuálně o své místo na světě bojuje na portálu Kickstarter, kde bude jeho tažení vzhledem k vybrané částce a času zbývajícímu do konce kampaně pravděpodobně úspěšné.