Strojírenský veletrh představil nespočet zajímavostí. Které z nich by vám neměly uniknout?
Hlavní témata letošního ročníku MSV v Brně byla Průmysl 4.0 a digitální továrna. I když jako každoročně byla návštěvnost vysoce odborná, na své si přišli i milovníci novinek z řad široké veřejnosti. Ti se mohli mimo jiné seznámit se zajímavostmi z oblasti cirkulární ekonomiky, vyzkoušet na vlastní kůži, co umí roboti společnosti KUKA, a nebo třeba nahlédnout do kamionu budoucnosti.
Letos dostala prostor i cirkulární ekonomika
Velkým tématem letošního strojírenského veletrhu byla cirkulární ekonomika neboli oběhové hospodářství. To řeší způsoby, jak pozitivně ovlivňovat kvalitu životního prostředí i života lidí za pomoci zvyšování efektivity produkce. Na programu byly konference, přednášky i křest publikace Cirkulární Česko 2. Pro zástupce firem pak byla připravena i možnost sejít se s odborníky a probrat konkrétní otázky a zkušenosti. Zkrátka však nepřišla ani laická veřejnost. Do problematiky cirkulární ekonomiky je jednoduše a přehledně zasvětil stánek společnosti KOMA.
KOMA je český výrobce modulárních staveb. Ty využívají rozměrově unifikovaných prostorových jednotek, takzvaných modulů, které se připraví ve výrobních závodech a pak se osazují na připravený pozemek. Hotové dílo si můžete představit třeba jako stavebnici z několika kontejnerů nebo obytných buněk. Určitě však nejde o žádné nevzhledné krabice. Modulární stavby KOMA na první pohled vypadají jako skutečný dům, i když záměrný odkaz na kontejnerový původ je z jejich designu stále patrný.
A proč tedy začít stavět z kontejnerů? Modulární výstavba je šetrnější k životnímu prostředí a principů cirkulární ekonomiky využívá skoro na jedničku.
- Minimalizace odpadu při výstavbě: Výroba modulárních staveb umožňuje lepší optimalizaci nákupů a efektivnější řízení odpadů.
- Bez hluku a prachu na pracovišti: Doba výstavby je velmi krátká a dopad na okolí modulární stavby je tedy minimální.
- Bezpečnost práce: Výroba stavby se odehrává za stálých podmínek, dělníci nejsou vystaveni výkyvům teploty, dešti nebo větru.
- Téměř nekonečné možnosti: Moduly se dají přemístit či repasovat pro jiné použití. Zároveň je možné je i přidávat či odebírat. Tím se minimalizuje množství energie potřebné na vytvoření nové budovy.
- Recyklace: Modulární budovy jsou v maximální možné míře recyklovatelné.
Na veletrhu společnost upozornila i na další zajímavá fakta, která s modulární výstavbou úzce souvisí:
- Zásoby písku jsou omezené – dříve než ropa nám dojde písek.
- 80 % odpadu pochází ze stavebnictví.
- Odpady na stavbách se netřídí.
- Plýtváme zdroji na světových akcích jako je EXPO, Olympijské hry, sportovní mistrovství – objekty k tomu postavené jsou buď nevyužívané nebo se prostě zdemolují.
- Běžně se nedodržují termíny dokončení stavby ani sjednaná cena.
Ve světle těchto informací se modulární stavby jeví jako zajímavé řešení, o kterém v budoucnu ještě hodně uslyšíme. Jak takové domy z modulů mohou vypadat, vám odhalí následující video:
Studenti si nenechali ujít robota KUKA
Tak jako každý rok, ani letos na strojírenském veletrhu nechyběly zástupy studentů. I když většina z nich si přišla prohlédnout novinky, navštívit stánky vysokých škol nebo prozkoumat příležitosti na trhu práce, nakonec si našli chvíli času i na zábavu. V samém středu pavilonu Z totiž na odvážlivce čekal Robocoaster od společnosti KUKA. Jde o prvního robota, který byl povolen pro provoz s cestujícími. Ti se na něm mohou povozit s vysokým přetížením, chvílemi i hlavou dolů. Díky několika pohybovým programům si však jízdu může vyzkoušet opravdu každý. Robocoaster zvládne pomalejší otáčky po vlastní ose i divočejší přemety. Na veletrhu bylo možné svézt se na něm už v roce 2014, kdy se na něj stály dlouhé fronty.
Robocoaster však není jediným lákadlem, které si KUKA pro návštěvníky strojírenského veletrhu připravila. Další z jejich robotů přímo na místě vytvářel sochu T. G. Masaryka. Frézoval ji z polyuretanu podle originálu od Otakara Španiela, který stál na výstavišti před 90 lety při otevření areálu. Následně se socha vytmelila hlínou. Na závěr pak přiloží ruku k dílu i sochař Ladislav Jezbera, který dodělá drobné detaily. Ty totiž zatím robotický umělec sám nezvládá.
Návštěva z budoucnosti, nebo aerodynamický nákladní vůz?
Králem venkovních prostor brněnského výstaviště se stal jednoznačně kamion budoucnosti, který přitahoval pozornost nejen výraznou oranžovou barvou, ale hlavně odvážným designem. Sloužil sice jako předváděcí centrum firmy ifm, v jejímž portfoliu najdete mimo jiné polohovou a procesní senzoriku, senzory pro kontrolu pohybu, bezpečnostní techniku či přístroje pro průmyslové zpracování obrazu, mnohem více však připomínal návštěvu z vesmíru.
Za vznikem tohoto zajímavého kousku stojí nedávno zesnulý vizionář průmyslového designu Luigi Colani. Jeho díla jsou známá po celém světě a jsou typická hlavně kulatými organickými tvary. Inspiroval se přírodou, čerpal z ergonomie a aerodynamiky. Jeho pole působnosti bylo opravdu široké a poradil si s designem kuchyňských potřeb stejně dobře jako s kostýmky letušek švýcarských aerolinií. Sám Colani říkal, že vyrobil přes čtyři tisíce návrhů různých výrobků.
Jeho jméno je však nejsilněji spojeno právě s automobilovým průmyslem. Principy aerodynamiky, které uplatňoval ve svých návrzích automobilů, se naučil při vedení oddělení nových materiálů amerického výrobce letadel McDonnell-Douglas. Krátce po této zkušenosti pak představil první koncept automobilu na ženevském autosalonu. Pracoval pro značku Simca, později spolupracoval i s automobilkami Alfa Romeo, Lancia, Volkswagen a BMW. Společně s firmou Siemens pak představil aerodynamický nákladní vůz, právě ten, který bylo možno vidět na brněnském strojírenském veletrhu.
Colaniho náklaďák je vybaven šestiválcovým, čtyřventilovým dieselovým motorem s objemem 12,6 litru a může se pyšnit výkonem motoru od 381 do 530 koní. Mnohem zajímavější je však to, že díky unikátnímu designu má kamion o neuvěřitelných 40 % nižší spotřebu než konvenční stroje se stejnou technikou. Na světě jich však najdete zatím jen 7. Colani sice s návrhem obešel všechny výrobce nákladních automobilů, kvůli zkostnatělým názorům a byrokracii ale neuspěl ani u jednoho.