Elektromobilita

Legendární automobily: Objevte 9 zajímavostí z doby automobilového pravěku

Věděli jste, že první road trip v historii automobilů odřídila žena? Tušili jste, že počátkem 20. století auta symbolizovala nevinnost a patřila k oblíbeným kulisám pro romantické pohlednice? Odhalte, jak to vypadalo v době automobilového pravěku, tedy na přelomu 19. a 20. století, kdy první vozy na čtyřech kolech začaly jezdit po cestách, které tehdy „okupovaly“ kočáry tažené koňmi a bicykly.

Legendární automobily: Objevte 9 zajímavostí z doby automobilového pravěku
Legendární automobily: Objevte 9 zajímavostí z doby automobilového pravěku

Úvodní fotografie: legendární auta z 20. let minulého století: bílý Mercedes Benz 720SSK z roku 1929 a vínové Bugatti model 38 z r. 1927, Autor: Elektřina.cz

Rozvoj elektromobility v současnosti stále vyvolává v mnoha lidech bouřlivé reakce. Někdo na elektrická auta nahlíží jako na nepraktické hračky pro bohaté,  jiní jsou naprosto nadšení z každé novinky od Tesly a Elona Muska považují za spasitele. Objevují se ale i názory hovořící o slepé vývojové uličce ve vývoji automobilismu,

Jak končí diskuze o elektromobilech u piva? Lidé se diví, že auto nabijete i ze zásuvky

Jenže stačí se projet nazpátek 100 let v DeLoreanu z populárních filmů o cestování časem, a zjistíme, že ani auta na spalovací motor zpočátku nevypadala jako skvělý vynález, jež vlije sílu do žil světové ekonomice. Často první auta působila spíše legračně.

1) Bez výstroje měli šoféři plné zuby much

První řidiči si na své cesty brali obří brýle, šály, protiprachové masky a kabáty z vlčích nebo kozích kůží. Otevřené karosérie vozů, které připomínaly spíše koňské drožky, totiž vydávaly první motoristy napospas zimě, prachu z prašných cest a všem vrtochům počasí.

2) Plkání bylo důležitější než snadné řízení

V začátcích automobilismu se vyráběly také vozy se sedačkami umístěnými nikoli za sebou, ale naproti sobě. Řidič a pasažéři si sice viděli do tváří a mohli si během jízdy lépe povídat, jenže šófér zároveň hůře viděl na cestu. Není se čemu divit, že tento typ rozmístění sedadel, kterému se říká vis-à-vis, časem skončil v propadlišti automobilových dějin.

Legeandární automobily s rozestavěním sedadel vis-à-vis

3) Politik prohlásil: „Hnusná auta, která smrdí.“

Na konci 19. století udávali směr automobilovému průmyslu Francouzi. Přestože v zemi galského kohouta tehdy vyráběli nejvíce vozů na světě, autům tam rozhodně nefandila celá společnost. V roce 1898 na vůbec prvním Pařížském autosalonu tehdejší prezident Francie, Félix Faure, při svém projevu prohlásil: „Ta vaše auta vypadají docela ošklivě a celkem nepěkně smrdí.“

4) Brzdy neovládali jen řidiči

Brzdit mohli někdy i spolucestující. Model Mercedesu Double-Phaeton 28/50 se vyznačoval rozměrnou karosérií a velkou hmotností, proto samotné brždění mohlo být často adrenalinovým zážitkem. Aby řidiči nestoupal krevní tlak tak rychle, další brzdy byly umístěny i v druhé řadě sedadel, takže při nejhorším mohli brzdit i spolucestující.

Mercedes Double-Phaeton 28/50 s brzdou u pasažérů v 2. řadě.

5) Květiny, poezie a romantika s auty

Připadají vám romantická autíčka jako protimluv? Na začátku 20. století se mohly automobily chlubit podobně nevinnou image jako třeba koťátka. Dětské modely aut se objevovaly na pohlednicích s květinami a roztomilými dětičkami v elegantních oblečcích s volánky.

Legendární automobily na pohlednicích

Na pohlednici jste se mohli dočíst poetického sdělení jako například: „Květiny, přání všeho dobrého a myšlenky plné něhy k Vám vezu svým autem.“

6) Češka jako jediná závodnice vyhrála Grand Prix

Zatímco dnes můžeme stále napočítat závodnice F1 na prstech jedné ruky, a pokud bychom měli mluvit o úspěšných jezdkyních, které se vůbec kvalifikovaly do závodu, museli bychom ještě tři prsty ubrat, v minulosti dokázaly ženy na závodních okruzích mnohem víc. Zářným příkladem byla československá závodnice Eliška Junková. V roce 1927 zvítězila na Grand Prix v Nürburgringu jako jediná žena v historii této soutěže.

Československá závodnice Eliška Junková při ceremoniálu během závodu Targa Florio v roce 1928.

7) Auto v Anglii nevyjelo bez vlastního vlajkonoše

Technologické novinky budí kromě nadšení, také často strach a nedůvěru.

Víte, že s krajní nedůvěrou hleděli lidé také kdysi na elektřinu? Chci vědět víc!

Stejně to mu bylo i v případě aut, která na přelomu 19. a 20. století zřídka překročila z dnešního pohledu šnečí rychlost 30 km/hod. Například v Anglii do roku 1904 mohl automobil vyjet na cestu pouze v případě, že před jedoucím vozem šel člověk s červenou vlajkou, který varoval ostatní kolemjdoucí na to, že se „řítí“ jedoucí vůz.

8) Krvavá kronika autonehod začíná v roce 1869

První autonehoda se datuje až do roku 1777, kdy parou poháněný vůz francouzského vynálezce Nicolase-Josepha Cugnota narazil do zdi. První smrtelnou nehodu si připsal v roce 1869 opět parní pohon, když v Irsku vypadla pasažérka z experimentálního parního auta pod jeho kola a na následky zranění zemřela.

Elektromobily vs. automobily: Kdo lámal první rychlostní rekordy?

9) První road trip odřídila žena

V roce 1888 se poprvé člověk vydal na delší cestu automobilem. Šlo o manželku Karla Benze, Berthu, která se svými dvěma náctilentými syny podnikla jízdu po Německu dlouhou necelých 100 km. Tehdy jim cesta z Mannheimu do Pforzheimu (97 km) zabrala celý den, jelikož vůz jel rychlostí 16 km za hodinu.

Anketa

Který slavný průkopník automobilového průmyslu sympatizoval s nacisty?