Chceme pomáhat lidem v krizových situacích uvnitř budov, říká spoluzakladatel Spaceti
Český startup Spaceti vytváří navigační technologii pro vnitřní prostory. Se spoluzakladatelem a vedoucím hardwarové sekce, Tomášem Bartákem, jsme se bavili o tom, proč si lidé při evakuaci většinou nevybírají správnou cestu ven anebo proč k původně bezpečnostní službě přidali i funkci hledání volných zasedaček či nápojových automatů.
Úvodní fotografie: Archiv Spaceti
Spaceti zachrání vaši prezentaci, když ve firmě narychlo sháníte volnou místnost s promítačkou, nebo vám zachrání krk, když jde do tuhého, a v kancelářské budově se šíří požár. Skládá se ze sítě senzorů rozmístěných po budově, mobilní aplikace pro navigaci uživatelů ve vnitřních prostorách a webové platformy pro správce nemovitosti. Jak nám může zachránit krk, prozradil Tomáš Barták ze Spaceti.
Jak vznikl nápad na vytvoření Spaceti?
Nápad se zrodil zhruba před rokem, kdy jsme chtěli lidem dát do rukou navigaci a řešení, jak se chovat v krizových situacích.
Jak byste představil vaši službu někomu, kdo o ní nikdy neslyšel?
Spaceti je navigační systém pro velké budovy založený na propojení mobilní aplikace, hardwaru a webové služby. Slouží k navigaci lidí uvnitř budov, navigaci k volným zasedačkám či hledání volných míst na práci.
V případě ohrožení (požár, teroristický útok aj.) ukáže uživateli nejrychlejší cestu ven nebo kde najde nejbližší hasicí přístroj. Dá se použít také pro informování správců budov, co v prostorách zrovna děje. Třeba, kde chybí inkoust v tiskárně, nefunguje osvětlení nebo je ucpaný záchod.
Kde se objevují problémy při klasické evakuaci lidí z budovy?
Pokud chodíme někam denně do práce, používáme často jeden hlavní vchod. Když se něco děje, lidé většinou podvědomě míří stejnou cestou ven, takže vchod se snadno ucpe a evakuace se zbytečně protáhne.
Díky našim senzorům rozmístěným po budově se lidé dozví, ve kterých zónách už hrozí nebezpečí a jak se co nejrychleji dostat pryč.
Jak vypadá ideální budova vhodná pro instalaci Spaceti?
Záleží na velikosti, ale systém lze nasadit i do malé budovy, kde je potřeba reportovat nějaké problémy a kde se hodně často střídají lidé. Spaceti je ideální do míst s velkým průtokem lidí jako velké kancelářské prostory, hotely, úřady nebo i univerzity. Z osobní zkušenosti vím, že první dva měsíce na vysoké škole každý zápasí s tím, že neví kam jít.
Můžete uvést příklady budov, kde už se Spaceti využívá?
V pražském Paláci Adria, kde sídlíme, testujeme systém spolu s dalšími startupy na patře. Spaceti používají také třeba v Bratislavě a Londýně, ale přesnou adresu našich zákazníků nemohu uvést.
Co vedlo ke změně názvu z Locaid.me na Spaceti?
Začínali jsme jako bezpečnostní systém. Locaid.me proto evokuje krizové situace, evakuaci či lokalizaci lidí. Jenže lidé ve vypjaté situaci nesáhnou po aplikaci, kterou využívají jen zřídka.
Rozšířili jsme tedy využití na každodenní úkoly. Uživatel si díky aplikaci najde volnou místnost s promítačkou, kolegu z týmu, automat na nápoje nebo se dozví, že mu na recepci doručili jídlo donáškovou službou. Chceme, aby se díky naší aplikaci pracovníci v budově cítili příjemněji a bezpečněji. Spaceti znamená optimalizaci prostoru a času (space + time).
Můžeme si představit manažera, který cestuje po pobočkách firmy v různých městech či zemích. Když ho pošlou na služební cestu do neznámého prostředí, aplikace automaticky stáhne mapu nové budovy, a manažer se lehce zorientuje.
Ve Vaší aplikaci si uživatel může navolit oblíbenou teplotu kanceláře. Co se stane, když na sebe narazí více uživatelů s jinou preferencí teploty ve sdílené kanceláři?
Záleží na technickém vybavení budovy. Ve velké open space kanceláři se dá teplota nastavit různě v jednotlivých zónách. Když tato možnost schází, tak se výsledná teplota jednoduše zprůměruje.
Aplikace ukazuje pohyb lidí po budově. Nemůže dojít k tomu, že nadřízený využije tuto funkci třeba pro sledování svých zaměstnanců?
Nechceme, aby manažeři mohli sledovat, co dělají jejich podřízení, proto existuje volba uživatele, jak může svůj pohyb po budově ostatním skrýt. Určitě neposkytujeme korporacím mapu lidí, ze které by vyčetli, jestli byla například Marie na záchodě 5 nebo 10 minut a jak dlouho se ráno bavila s Milanem.
Ovšem třeba v rizikovém prostředí, typicky provoz elektrárny, se tato funkce nesmírně hodí. Vedoucí může kontrolovat pohyb jednotlivce, který prochází nebezpečnými úseky.
Na které trhy byste chtěli prorazit?
V současnosti se soustředíme na centrální Evropu, severské státy a Velkou Británii. Příští rok budeme expandovat na americký trh.
Vyvíjíte i speciální verzi aplikace Spaceti pro nemocnice či hotely. V čem konkrétně se budou lišit od „základní“ varianty?
Závisí to na konkrétních požadavcích zákazníka. Aplikace může pro doktory spravovat agendu pacientů, informovat je o stavu drahých zdravotnických přístrojů nebo jim dát vědět, pokud pacient opustí nemocniční pokoj.
Co považujete za největší úspěch Spaceti?
Úspěch jsme zažili na soutěžích, ať už v San Franciscu nebo na loňském Vodafone Nápad roku. Rozhodujícím úspěchem ale je, že jsme nápad na podnikání dotáhli do funkčního produktu, který klienti chtějí.
Objevily se při vývoji aplikace nějaké překážky, které jste museli překonávat?
V našem týmu děláme všechno od grafiky, marketingu přes výrobu vlastního hardwaru a tvorby mobilní aplikace. Největší problém spočívá v přechodu od vývoje produktu, kdy máme na stole 10 zařízení, která fungují, do fáze, kdy jsme schopni dodávat zákazníkům tisíce zařízení denně.