Škoda otáčí kormidlo, vydává se cestou elektromobility
V roce 2022 chce Škoda uvést celkem deset elektromobilů. Zahajuje proto investiční plán za 50 miliard korun.
Už v roce 2025 mají 25 % všech prodejů automobilky Škoda tvořit automobily s elektrickým pohonem. Již minulý čtvrtek proto Škodovka představila model Superb s plug-in hybridním pohonem a automobil Citigo-e iV s čistě elektrickým motorem. Podle spekulací se má Citigo-e iV prodávat za cenu pod 500 000 korun a má patřit mezi nejlevnější elektromobily na českém trhu.
Citigo by se měl začít prodávat už v příštím roce. „Znamená to tedy, že od 1. ledna 2020 budou autorizovaní prodejci ŠKODA připraveni na prodej i servis elektromobilů a zároveň významně přispějí k rozšíření veřejných dobíjecích stanic tím, že jimi budou disponovat v rámci svého dealerství,“ uvedl Vítězslav Pelc, tiskový mluvčí ŠKODA AUTO pro server Elektřina.cz. V příštím roce také automobilka představí první elektromobil na MEB platformě.
Plány jsou ale mnohem ambicióznější. Do konce roku 2022 uvede automobilka dokonce deset modelů s různým stupněm elektrifikace. Představitelé firmy jsou seběvědomí a věří, že technologický přechod k elektromobilům zvládnou. „Nyní je ten správný okamžik, aby společnost ŠKODA AUTO vstoupila do éry elektromobility. V současné době jsme schopni splnit klíčové požadavky zákazníků, mezi které patří dlouhý dojezd, krátká doba nabíjení a cenová dostupnost, která je pro naši značku velmi důležitá. Nový druh pohonu se vedle našich úspěšných benzinových, naftových motorů a pohonu na CNG brzy stane důležitou součástí nabídky značky ŠKODA,“ uvedl k ambiciózním plánům Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO.
Největší investice v dějinách
Automobilka plánuje masivní investice ve výši dvě miliardy eur (50 miliard korun) do elektrifikace a digitalizace, bude se tedy jednat o největší investiční program v dějinách automobilky. „Součástí plánu elektrifikace modelové palety vozů ŠKODA jsou samozřejmě i odpovídající změny v prodeji, servisu a službách zákazníkům, jež časově zcela korespondují s uváděním nových elektromobilů značky ŠKODA na trh,“ uvedl Pelc.
Důvodem je, že automobilkám nic jiného nezbývá. Zatímco v minulosti bylo možné splnit zpřísňující emisní normy, v současnosti to je bez stále většího elektrického portfolia téměř nemožné. Někteří šéfové automobilek se dokonce vyjádřili, že emisní normy nerespektují fyzikální zákony a jsou nebezpečným politickým rozhodnutím.
Škoda Auto pro splnění svých cílů také žádá o pomoc vládu. Elektromobilita je podle Bernharda Maiera, generálního ředitele Škody Auto, nařízená a dieselová auta od roku 2050 žádná budoucnost nečeká. „Naše zákazníky nezajímá, jestli splňujeme nebo nesplňujeme limity. Ti si koupí elektromobil až ve chvíli, kdy bude cenově dostupný, bude mít dostatečně dlouhý dojezd a budou mít kde auto veřejně dobíjet,“ připomněl.
Premiér Andrej Babiš elektromobilům ale příliš nefandí a před kampaní do evropských voleb řekl, že Česko ochrání před nesmysly z EU – třeba před elektromobily.