Technologie

Reportáž z veletrhu Amper: Česko prochází technologickou revolucí

V úterý započal Amper, který je největším veletrhem zabývajícím se tématy elektrotechniky, energetiky, automatizace a dalších. A k vidění byly i některé technologie, které se brzy rozšíří také u nás.

Reportáž z veletrhu Amper: Česko prochází technologickou revolucí
Reportáž z veletrhu Amper: Česko prochází technologickou revolucí

„Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat. Cesta k elektromobilitě je realitou,“ zaznělo na největším českém veletrhu Amper, který ve velkém provázelo téma elektromobility. Zatímco ale samotných elektromobilů bylo k vidění pomálu, mnohem více zde bylo samotné infrastruktury – především samotných dobíjecích stanic nebo technických řešení určených na dobíjení. 

Kde všude máme v ČR postavené dobíjecí stanice pro elektroauta? Ukázat stanice na mapě

Společnost ABB zde ukázala svou „nabíječku budoucnosti“ s výkonem 350 kW.  Společnost slibuje, že za pouhých 8 minut dobíjení získá elektromobil energii na 200 kilometrů dojezdu.

Na téma elektromobility se také na veletrhu uskutečnila samotná konference. Tomáš Chmelík ze společnosti ČEZ, který zde přednášel, přislíbil, že v tomto roce ČEZ postaví dalších 60 dobíjecích stanic. Společnost E.ON Energie sice staví dobíjecích stanic méně, letos ale u nás plánuje uvést do provozu dobíjecí stanici s výkonem 150 kW, standard je přitom 50 kW. 

V Česku chybí rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Máme jich jako šafránu, říká řidič

Zatímco za mnoho let se může jednat o zajímavý byznys, nyní je tomu jinak. Distributoři elektrické energie při výstavbě dobíjecích stanic přiznávají vysoké ztráty, a to i během provozu. Ve velkém proto na výstavbu dobíjecích stanic využívají evropské dotace. 

Na veletrhu Amper zaujalo české elektroletadlo

Největší pozornost si ale zasloužil Zdeněk Němec ze společnosti Pure Flight, která vyvinula plně elektrické letadlo. To v délce doletu (2,5 hod.) či nosnosti (600 kg) překonává svou zahraniční konkurenci.

Anketa

Kde v zahraničí pracují konstruktéři na vývoji elektrického letadla Lillium?

Pozoruhodné je na tom také to, že celý projekt byl uskutečněn bez evropských dotací. Elektrická letadla podle Němce čeká slibná budoucnost, neboť létají s nižšími náklady, hlukem nebo uhlíkovou stopou.

Na veletrhu také své řešení představily firmy v oblasti fotovoltaiky a ukládání energie (bateriové systémy), tento sektor ale ještě opravdová renesance čeká.

Robotizace a revoluce v Česku 

Česká ekonomika v posledních letech prudce roste, což se projevuje na nízké nezaměstnanosti a rychlém růstu mezd. Firmy tak investují do nejrůznějších technologií, které jim umožňují zvyšovat svou produktivitu. Česko tak podle vystavovatelů prochází technologickou revolucí, která mu umožní překonat současnou pozici montovny a stát se plně vyspělou ekonomikou.

Mám sen, že se Česko stane technologickou perlou, říká propagátor nanotechnologií

Není proto divu, že velký prostor na veletrhu uzmuli také výrobci a distributoři nejrůznějších automatizačních přístrojů a robotů. Ti si současnou situaci na trhu značně pochvalují. Mezi ně patřil i Tomáš Petřina ze společnosti Amtech.

Zakázky nám ročně rostou o desítky procent. Firmy začínají hromadně automatizovat a my se jim snažíme vyjít vstříc při dodávkách řešení na míru. Majitelé či ředitelé oceňují, že při efektivním nasazení robotů místo deseti zaměstnanců na určitém úseku už potřebují třeba jen dva. Zatímco v minulosti je zajímala jen cena, dnes jsou schopni investovat i do kvality.

- Tomáš Petřina, Servisní inženýr ze spol. Amtech

Doba návratnosti těchto technologií se kvůli rostoucím nákladům, především na pracovní sílu, výrazně snižuje. 

Zajímavé byly také novinky v oblasti kolaborativních robotů v logistických procesech. K vidění byl například robot MiR 500, který dokáže uzvednout paletu se zbožím s hmotností do 500 kg. Robot je značně robustní a váží 250 kg, zatímco předchozí model MiR 200 s nosností 200 kg vážil 67 kg.  

Podívejte se, jak robot MiR 500 funguje: 

Další fotky z veletrhu Amper 2019: 


Roboti jsou značně precizní a dokážou vyvinout předem stanovenou sílu. Pracovníkovi tak robot nerozmáčkne prst. 


Velkou zajímavostí byly rozvaděče s ochranným gelem, který je odolný proti vodě. 


Zajímavě na prvního pohled vypadal indický pavilon. Nic moc k vidění v něm ale nebylo. 

Hltáte reportáže z technologického prostředí? Redakce Elektřina.cz se jich pravidelně účastní, aby vám mohla přinést info o těch nejnovějších vychytávkách. Více reportáží o nových technologiích