Blesková potrubní rychlodráha Hyperloop One úspěšně prošla prvním testem
Inženýři z Hyperloop One nadšeně bouchali šampaňské, protože testovací podvozek se poprvé projel podtlakovým tunelem s prostředím blízkým vakuu. Jeho jízda měla k cílové rychlosti zvuku ještě hodně daleko, ale společnosti se podařilo dokázat, že elektromagnetický pohon, brzdy i svištění vakuem funguje, jak má. Podívejte se na první zkoušku dráhy budoucnosti.
Vyhazovat slevové kartičky pro cestování vlakem vám zatím nedoporučujeme. V nevadské poušti, kde stojí testovací dráha společnosti Hyperlooop One se sice bouřlivě oslavovalo, ale podvozek zatím svištěl „pouze“ rychlostí 112 km/ hod na velmi krátkém úseku přes 100 metrů. Vzdálenost urazil za 5,3 sekundy.
Díky prostředí z vakua se nám v podstatě podařilo vyrobit vlastní nebe v tunelu. Je to stejné jako byste létali ve vzduchu ve výšce přes 60 kilometrů na zemí.
- Šervín Piševar, spoluzakladatel Hyperloop One
Při dalších testech se bude tým inženýrů pokoušet prolomit hranici 400 km/ hod, ale vytouženou metou se je dosažení rychlosti blízké zvuku 1200 km za hodinu. Společnost Hyperloop One tedy čeká ještě pořádný kus práce.
Konkurence plánuje zastávky Hyperloopu v Brně i Bratislavě
Myšlenka potrubních linek pro přepravu lidí i nákladu se zrodila v hlavě technologického vizionáře, Elona Muska, který ji představil světu v roce 2013. Sám prohlásil, že na projekt rychlodráhy nemá čas, a pobídl ostatní odvážlivce, aby se do něj vrhli.
Ředitelé Hyperloop One pokukují po vhodné trase první linky v Spojených arabských emirátech. Spojovala by Abú Dhabí s Dubají do 12 minut. Jinak trvá cesta autem z jednoho města do druhém zhruba hodinu. Do hledáčku se dostalo i rychlé propojení mezi Švédskem a Finskem nebo ruskými či nizozemskými městy.
Středoevropané budou držet palce spíš konkurenční firmě Hyperloop Transportation Technologies, která se chystá vybudovat dráhu budoucnosti mezi Brnem, Vídní a Bratislavou.
Anketa