Elektromobilita

Hyundai ukázala nový elektrický autobus pro 70 pasažérů. Trend v dopravě ale určuje Čína

K nastartování elektrické revoluce sice mohou přispět řidiči osobních vozů, ale v porovnání s veřejnou dopravou to bude vždycky jen kapka v moři. Zatímco osobní auta většinu času stojí na parkovišti, autobusy jezdí téměř bez přestání. Jihokorejská automobilka Hyundai představila zajímavý elektrický autobus s dojezdem 300 km a nabitím za 72 minut. Může otřást dominantní pozicí Číny v tomto sektoru?

Hyundai ukázala nový elektrický autobus pro 70 pasažérů. Trend v dopravě ale určuje Čína
Hyundai ukázala nový elektrický autobus pro 70 pasažérů. Trend v dopravě ale určuje Čína

Úvodní fotografie: Hyundai představila nový elektrický autobus, ale testuje i dopravní prostředky s vodíkovým pohonem. Zdroj: Hyundai

Na nedávném dopravním veletrhu Land, Infrastructure and Transport Technology Fair v Koreji se automobilka Hyundai blýskla s dvoupodlažním autobusem čistě na elektrický pohon. Do prvního patra se vejde 11 cestujících a v horním se pohodlně usadí 59 lidí. Ve voze jsou vyhrazená také dvě místa pro pasažéry na invalidním vozíku.

S celkovou kapacitou 70 sedadel tak podle vyjádření automobilky nabídne o 50 % více míst než klasické autobusy, i když třeba dopravní úřad v Koloradu uvádí, že běžný dvoupatrový autobus poskytuje 40 až 80 sedadel.

Obří baterie nabitá do 72 minut

Čtenáře, který je zvyklý hltat novinky o elektromobilech s časem dobíjením pod 30 minut, možná délka jednoho nabití přesahující 1 hodinu nijak zvlášť neohromí. Jenže autobus od Hyundai je vybaven pořádnou baterií o kapacitě 384 kWh, což zhruba odpovídá 4 Modelům S od Tesly. Dobití za 72 minut tedy představuje úctyhodný počin. Při výběru technologie pro baterii sáhli konstruktéři z Hyundai po kapalinou chlazeném akumulátoru z polymerů.

Hyundai elektrický autobus

Hyundai Kona Electric: Prvotřídní kombinace zajímavého designu a neočekávaného dojezdu

Jak autobus usnadňuje řidiči jízdu?

První hnací náprava autobusu disponuje nezávislým zavěšením kol, které zvyšuje jízdní komfort. Na první nápravě také najdeme elektromotory o výkonu 240 kW, uložené v nábojích kol. Další elektromotor pohání druhou hnací nápravu. Toto řešení minimalizuje ztráty elektrické energie. Systém řízení zadních kol spolupracuje s řízením první nápravy, aby řidiči usnadnil ovladatelnost vozu.

Hyundai elektrický autobus

Hyundai sice nevsadila na žádný software pro pokročilé autonomní řízení, ale řidič se bude moci spolehnout na několik vyspělých bezpečnostních prvků. Při jízdě se uvede do činnosti asistent pro udržení jízdního pruhu, systém pro detekci rizika kolize včetně autonomního brzdění pro odvrácení nehody a minimalizaci škod a také stabilizační systém, který porovnává skutečný a řidičem zamýšlený směr jízdy pro zachování ovladatelnosti vozu.

Sektoru elektrických autobusů vládne Čína

Automobilka Hyundai zatím neodtajnila, kde se chystá své nové elektrické autobusy nasadit. Jelikož celý projekt vznikal během 18 měsíců ve spolupráci s korejským ministerstvem pro venkov, infrastrukturu a dopravu, dá se očekávat, že mezi první zákazníky budou patřit právě korejská města.

Podle zpravodajské agentury Bloomberg v loňském roce světové silnice brázdilo 425 tisíc elektrických autobusů, z toho drtivá většina vozidel měla čínskou „espézetku“. Zatímco třeba ve Spojených státech zařadili do veřejné dopravy flotilu 300 autobusů na elektřinu, na čínské cestující jich čekalo 421 tisíc.

V Číně vytiskli 1. autobusovou zastávku z 3D tiskárny na světě za 2 hodiny

Čínská flotila se ještě dále rozroste, protože více než třicítka čínských měst, včetně obřích megalopolí jako 23milionový Šen-čen nebo 12milionové Guangzhou, plánuje v hromadné dopravě do roku 2020 přejít čistě na elektřinu. V Šen-čenu se už jiným než elektrickým autobusem nesvezete, a to místní vozový park zahrnuje dokonce 16 tisíc vozů.

Zdroj: Hyundai, Bloomberg